موکورمیکوزیس یک نوع نادر از عفونت قارچی است که از طریق قرار گرفتن در معرض قارچ هایی به نام موکورمایست ایجاد می‌شود. این قارچ‌ها معمولا در محیط، به ویژه در برگها، خاک، کمپوست و کودهای حیوانی ایجاد می‌شوند.

کشف ارتباط کرونا با قارچ سیاه

COVID-۱۹ ، خطر ابتلا به قارچ سیاه را افزایش می‌دهد.
موکورمیکوزیس یا قارچ سیاه یک عفونت نادر اما جدی است که نیاز به دارو یا جراحی دارد.
عفونت SARS-CoV-۲ و COVID-۱۹ سیستم ایمنی را در برابر سایر عفونتها، از جمله قارچ سیاه، آسیب پذیر می‌کند.
برخی از دانشمندان معتقدند که COVID-۱۹ شدید میتواند به طور بالقوه پاسخ ایمنی بدن را تضعیف کند. این می‌تواند منجر به افزایش آسیبپذیری در برابر سایر عفونتها شود، به ویژه برای افرادی که دارای نقص ایمنی هستند.
نگرانی ویژه عفونت موسوم به موکورمیکوز است که معمولا به عنوان قارچ سیاه نامیده می شود.

قارچ سیاه چیست؟
موکورمیکوزیس یک نوع نادر از عفونت قارچی است که از طریق قرار گرفتن در معرض قارچ هایی به نام موکورمایست ایجاد می‌شود. این قارچها معمولا در محیط، به ویژه در برگها، خاک، کمپوست و کودهای حیوانی ایجاد می‌شوند. موکورمایستها می‌توانند از طریق تنفس، استنشاق و زخمهای در معرض پوست وارد بدن شوند.
انواع مختلفی از موکورمیکوزیس وجود دارد که قسمتهای مختلفی را درگیر میکند، از جمله موکورمیکوزیس گردن (سینوس و مغز)، ریوی (ریه)، گوارشی و پوستی (پوستی).

علائم
علائم مربوط به تنفس عبارتند از:

سرفه کردن

تب

سردرد

درد قفسه سینه

احتقان و درد بینی و سینوس

تنگی نفس

علائم مربوط به پوست که می‌تواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شده و گسترش یابد، شامل موارد زیر است:

بافت پوست سیاه شده

قرمزی، تورم، حساسیت

تاولها

زخمها

موکورمیکوزیس مسری نیست و اکثر افرادی که با قارچها تماس میگیرند دچار عفونت نمیشوند. با این حال، افرادی که سیستم ایمنی آنها بسیار ضعیف است، در معرض خطر ابتلا به موکورومیکوز هستند. این شامل افراد دارای:

دیابت

سرطان

اچ آی وی

آسیب پوستی

عمل جراحی

پزشکان می‌توانند با تجویز داروهای ضد قارچی یا انجام جراحی برای برداشتن ناحیه آسیب دیده، عفونت را درمان کنند. در صورت عدم درمان، موکورمیکوز میتواند بینایی را به طور کامل از بین ببرد و کشنده باشد و میزان مرگ و میر آن ۵۴ درصد است.


 کووید -۱۹ و موکورمیکوزیس
نرخ بیشتر موارد موکورمیکوزیس ناشی از ترکیبی از عوامل است که در کشور هند به طور فزاینده‌ای گسترش پیدا کرده است. با وجود این، تعداد موارد موکورمیکوزیس قبل از همه گیری COVID-۱۹ نسبتا کم بود.
از زمان شروع همه گیری COVID-۱۹، افزایش چشمگیری رخ داده است.
COVID-۱۹ منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود و مانع از محافظت مؤثر بدن در برابر عفونت می‌شود. در نتیجه، افرادی که از COVID-۱۹ بهبود می‌یابند بیشتر در معرض ابتلا به موکورومیکوز هستند.
کریستوفر کلمن، استادیار ایمونولوژی عفونت در دانشگاه ناتینگهام انگلستان اظهار داشته است:
"ویروس به عنوان بخشی از چرخه تکثیر خود سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند، بنابراین سیستم ایمنی نمی‌تواند سایر باکتریها یا قارچها را پاک کند. البته مشهورترین مثال در این مورد HIV است که باعث سرکوب طولانی مدت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اما، ویروسهای دیگر این کار را در مقیاس زمانی بسیار کوتاهتری انجام می دهند. یعنی، سیستم ایمنی بدن فقط برای چند روز یا چند هفته تا زمانی که ویروس وجود دارد سرکوب می‌شود. "

درمان های استروئیدی برای COVID-۱۹ نیز ممکن است برای سرکوب پاسخ ایمنی بدن عمل کرده و به افزایش این میزان عفونت موکورمیکوزیس کمک کند.

به نظر میرسد که داروهای استروئیدی نقشی در ابتلا به قارچ سیاه ایفا می‌کنند، زیرا آنها پاسخهای ایمنی طبیعی را سرکوب می‌کنند و اجازه حمله قارچ را می‌دهند."
علاوه بر این، حمایت اکسیژن برای افراد مبتلا به COVID-۱۹ شدید می‌تواند باعث خشک شدن حفره بینی و افزایش بیشتر خطر عفونت شود.

مراحل بعدی درمان
تعیین بهترین روش برای مقابله همزمان با هر دو این همه‌گیری ها دشوار است.
خطرات ترکیبی COVID-۱۹ و موکورمیکوزیس مسائل چالش برانگیزی را ایجاد می‌کند و نیاز به هماهنگی دقیق مراقبت و درمان بیمار دارد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید