مصرف خوراکی‌هایی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی غنی از ویتامین B۶، C، A، E و K بر سیستم ایمنی بدن تاثیردارد و احتمال ابتلا را کاهش داده و مانع از وخیم شدن وضعیت بدن در زمان بیماری می‌شود.

فواید فراوان مصرف فلفل دلمه‌ای در دوران کرونا

به گزارش سلام نو، در حال حاضر در دوره سختی از تاریخ بشریت زندگی می‌کنیم که در آن تمام مردم جهان در حال مقابله با ویروس کرونا هستند. با توجه به اینکه درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس پیدا نشده است، پیشگیری و آماده‌سازی بدن برای مقابله با ویروس در صورت ابتلا به‌عنوان بهترین راهکار انتخاب می‌شود. از آغاز شیوع کرونا تا به امروز، خبرهای زیادی درباره ویتامین‌ها و مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از ابتلا و کمک به درمان این بیماری به گوش رسیده‌اند؛ اما پاسخ قطعی را تنها می‌توان از متخصصین این امر شنید.

آنچه واضح است، تأثیر مثبت مصرف خوراکی‌هایی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی غنی از ویتامین B۶، C، A، E و K بر سیستم ایمنی بدن است که احتمال ابتلا را کاهش داده و مانع از وخیم شدن وضعیت بدن در زمان بیماری می‌شود. بر اساس توصیه پزشکان، افزودن این ویتامین‌ها به رژیم غذایی روزانه می‌تواند تأثیر چشمگیری در حفظ سلامت و امنیت بدن شما ایجاد کند.

فواید فراوان مصرف فلفل دلمه‌ای در دوران کرونا

ویتامین‌هایی که به جنگ با کرونا می‌روند

در اینجا، برخی از ویتامین‌هایی که در مقابله و پیشگیری از کرونا مؤثرند را بررسی می‌کنیم:

۱- ویتامین c

زمانی که بحث تقویت سیستم ایمنی بدن به میان می‌آید، ویتامین C اولین چیزی است که به ذهن ما می‌رسد. این امر ریشه در دهه ۱۹۷۰ میلادی دارد که محققان پی بردند ویتامین C می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در برابر سرماخوردگی ایمن کند و در بهبود سریع بدن مؤثر است. در ۲ سال اخیر، تحقیقات مشابهی برای مطالعه تأثیر ویتامین C بر کرونا صورت گرفته‌اند که تأثیرات مثبت این ویتامین بر جلوگیری از ابتلا به طوفان سایتوکین (حمله سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن) را تصدیق می‌کنند.

توصیه پزشکان مبنی بر افزودن مواد خوراکی حاوی ویتامین C به رژیم غذایی است؛ زیرا نتایج برخی تحقیقات حاکی از تأثیر منفی استفاده از مکمل‌های ویتامین C با دوز بالا بر بدن و احتمال بروز مشکلات کلیوی و گوارشی هستند. باوجوداینکه قرص جوشان ویتامین C به‌صورت محلول در آب است و مقادیر اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود، اما نمک موجود در آن به‌مرورزمان موجب افزایش فشارخون و احتمال سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. این قرص‌ها به دلیل تأثیر منفی بر جنین، معمولاً برای افراد باردار توصیه نمی‌شوند و همچنین در برخی افراد حساسیت‌های پوستی یا درد و خونریزی معده ایجاد می‌کنند. بنابراین، مصرف مواد غذایی ارگانیک حاوی ویتامین C مانند فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی و... بهترین روش افزودن این ویتامین به رژیم غذایی است.

۲- ویتامین E

آنتی‌اکسیدان‌ها همواره نقش غیرقابل‌انکاری در مقابله با بیماری‌های ویروسی و باکتریایی دارند. ویتامین E درواقع یک ویتامین محلول در چربی است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود. این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و تقریباً به‌صورت غیرمستقیم، از سلامت بدن پشتیبانی کند.

۳- ویتامین A

ویتامین A به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بروز التهاب و عفونت و مشکلات تنفسی در روزهای کرونایی شناخته می‌شود. این ویتامین در سالم و یکدست ماندن غشاهای مخاطی سیستم تنفسی نیز مؤثر است. بنابراین، مصرف روزانه ۷۵ تا ۱۸۰ میکروگرم از آن ‌که به‌عنوان‌مثال با یک فلفل دلمه‌ای متوسط برابری می‌کند، برای حفظ سلامت بدن در این روزها الزامی است. فلفل دلمه‌ای، میوه‌ها، شیر و لبنیات و برخی مواد غذایی دیگر مانند جگر و قلوه می‌توانند منابع خوبی برای تأمین ویتامین A باشند.

۴- ویتامین D

نتایج تحقیقات متعدد حاکی از وجود ارتباط میان کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی در سنین مختلف است. بنابراین، تأمین ویتامین D موردنیاز بدن از طریق نور خورشید و رژیم غذایی می‌تواند کمک شایانی به سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر عفونت سیستم تنفسی بدن داشته باشد. با توجه به تأثیرات سرطان‌زای نور خورشید و در دسترس نبودن آن در محیط قرنطینه، مواد غذایی مانند ماهی و  فلفل دلمه‌ای می‌تواند گزینه بهتری باشد.

۵- ویتامین B۶

همان‌طور که بیان شد، طوفان سایتوکین به‌عنوان یکی از عوارض جانبی بیماری کرونا در افراد مبتلا بروز پیدا می‌کند و با استفاده از ویتامین‌ها و رژیم غذایی سالم می‌توان با آن مقابله کرد. این واکنش غیرطبیعی بدن موجب اسهال، استفراغ، تهوع، بی‌اشتهایی، تب، خستگی، تنفس سریع، تپش قلب، تشنج و بسیاری علائم منفی دیگر در بدن می‌شود. برخلاف ویتامین C، بسیاری از مردم از تأثیر ویتامین B۶ بر جلوگیری از بروز عوارض کرونا بی‌خبر هستند. این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و با تأثیر ضدالتهابی خود، مانع از بروز عوارضی مانند لخته شدن خون و طوفان سایتوکین شود.

۶-ویتامین K

یکی از عوارض خطرناک و مرگ‌آفرین کرونا، لخته شدن خون است که به دلیل کمبود ویتامین K در بدن بیماران اتفاق می‌افتد. بر اساس آمار به‌دست‌آمده، افراد بیمار یا فوت‌شده در اثر بیماری کرونا دچار کمبود ویتامین K بوده‌اند. مصرف مواد غذایی مانند فلفل دلمه‌ای، کلم، سبزیجات تیره رنگ و انواع میوه موجب تأمین ویتامین K موردنیاز بدن می‌شود. میزان کافی از این ویتامین می‌تواند با افزایش تولید برخی پروتئین‌ها در محافظت از ریه‌ها و جلوگیری از لخته شدن خون مؤثر واقع شود.

فلفل دلمه؛ کلکسیونی از ویتامین‌های ضد کرونا

فلفل دلمه سبزیجاتی است از آمریکای مرکزی به سراسر دنیا راه‌یافته و در رژیم غذایی و دستور پخت بسیاری از غذاهای جهان جایگاه خاصی پیداکرده است. فلفل دلمه‌ای نامی است که در ایران برای این محصول گیاهی خوشمزه انتخاب‌شده است و در زبان کشور مبدأ خود، به فلفل شیرین (Sweet Pepper) شناخته می‌شود. فلفل دلمه‌ای‌ها در چهار رنگ سبز، قرمز، زرد و نارنجی وجود دارند که مزه و عطر آن‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. در ایران، از انواع فلفل دلمه‌ای برای پخت غذاهایی مانند دلمه، سوپ و ... استفاده می‌شود.

فلفل دلمه‌ای سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین ، E، K۱، B۶ و C است و به همین دلیل، برای تقویت سیستم ایمنی، افزایش جریان خون، جلوگیری از لخته شدن خون، پیشگیری و کاهش عوارض کرونا و ... می‌توان از آن بهره گرفت. فلفل دلمه‌ای یکی از منابع غنی ویتامین C است که این روزها از آن به‌عنوان تقویت‌کننده سد دفاعی بدن در برابر ویروس کوید ۱۹ یاد می‌شود. وجود ویتامین B۶ در این محصول گیاهی، توانسته است تأثیر ویتامین C را تقویت کند و با کاهش عوارض کرونا، احساس خستگی دائمی، خواب‌آلودگی و حتی گاهی احساس ناراحتی و افسردگی را از بین ببرد.

فلفل دلمه‌ای همچنین یک منبع غنی از ویتامین K، D و A است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، سلامت شش‌ها، ریه و عروق خونی را تضمین می‌کنند. در کنار این ویتامین‌ها، فلفل دلمه‌ای از مواد معدنی و مغذی مفیدی برخوردار است که در سیستم عصبی و گوارشی و سلامت روانی افراد تأثیر مثبت دارند. افزودن این نوع فلفل به غذاها علاوه بر خوشمزه‌تر کردن آن، می‌تواند میزان متناسبی از ویتامین‌ها را در اختیار بدن قرار دهد و برخلاف مکمل‌ها و قرص‌ها، هیچ عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند.

فواید فراوان مصرف فلفل دلمه‌ای در دوران کرونا

سخن پایانی

فلفل دلمه‌ای می‌تواند کاملاً مفید و مقوی باشد؛ اما تنها درصورتی‌که ارگانیک باشد و با کمترین میزان سموم و کودهای شیمیایی پرورش بیابد. اهمیت این مسئله در حدی است که کشورهایی مانند روسیه برای واردات محصولات گیاهی کشور خود استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای تعیین کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید