نکته تعصف برانگیز اینجا است که استقرار این دولت واپسگرا امروز تنها و تنها به این خاطر میسر شده که آمریکا، این مدعی همیشگی دمکراسی و حقوق بشر، چنین خواسته است.

وقتی طالبان دولت تشکیل می‌دهند؛ روز پیروزی طالبان و روز سیاه جهان

سلام نو سرویس بین‌المللی: در طول تاریخ جهان و در طول تاریخ روابط بین‌الملل و دولت به شکل مدرنش حکومت‌ها و حاکمان فاسد زیادی بر کشورها حکم راندند. از کامبوج تا لیبی از روسیه تا آفریقای جنوبی بارها و بارها دیکتاتورها حاکم شدند و جهان به گونه‌های مختلفی با آن‌ها رفتار کرد.

با این همه آن چه که روز گذشته به اسم دولت یا دولت انتقالی در افغانستان روی کارآمد عجیب‌ترین چیزی است که در چندین سال گذشته در نظام بین‌الملل رخ داده است. مُشتی پیکارجو که اتفاقا همین حالا سازمان‌ها اطلاعاتی آمریکا برای زنده یا مرده برخی از آن‌ها جایزه تعیین کرده روز گذشته در افغانستان دولت تشکیل دادند و خواستار ارتباط با جهان شدند!

سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و برخی دیگر از اعضای شبکه حقانی امروز در دولت افغانستان وزیر شده‌اند، آن هم در حالی که شبکه حقانی در خشونت و آدم کشی با القاعده رقابت دارد. بقیه وزرای طالبان هم البته دست کمی از حقانی ندارند و آن چنان که برخی به طعنه می‌گویند دولت طالبان با تحویل برخی وزرایش می‌تواند تامین بودجه کند.

نکته تاسف برانگیز اینجا است که استقرار این دولت پیکارجو امروز تنها و تنها به این خاطر میسر شده که آمریکا، این مدعی همیشگی دمکراسی و حقوق بشر، چنین خواسته است. آمریکا ملا عبدالغنی برادر را از زندان‌های پاکستان آزاد کرد و با لباس‌های سفید و زیبا جلوی دوربین نشاند و زیر قرارداد صلح را با او امضا کرد.

حالا هم البته دولت آمریکا در نهایت بی‌شرمی ظاهرا قصدی برای محدود کردن دولت طالبان در همین روزهای نخست ندارد. یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش گفته این کشور نگران ترکیب کابینه معرفی شده است اما افزود آمریکا قضاوت خود را بر اساس عملکرد طالبان تنظیم خواهد کرد. سخنگوی کاخ سفید هم گفت دولت جو بایدن پیش از به رسمیت شناختن طالبان منتظر سنجش رفتار طالبان با شهروندان است.

فرحان حق سخنگوی سازمان ملل هم بعد از اعلام کابینه طالبان، در نیویورک به خبرنگاران گفت که فقط یک "راه حل فراگیر که از طریق مذاکره به دست آمده موجب صلح پایدار در افغانستان خواهد شد."

سنجش رفتار طالبان با شهروندان را در برخورد خشن آن با اعتراضات اخیر ببنید. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی شناخته شده طالبان نیز اخیرا گفت: از این پس تظاهرات غیر قانونی و شورش محسوب خواهد شد. با عاملین تظاهرات برخورد جدی شده و شرکت کنندگان در تظاهرات از دید ما شورشی محسوب خواهند شد.

سخنگوی سازمان ملل هم که درست مثل دبیر کل این سازمان به اظهار نگرانی اکتفا کرده و از خواست حکومت همه شمول گفته آن هم در حالی که حکومت فعلی یک حکومتِ "همه طالب" است. شاید بتوان گفت طالبان بعد از سال‌ها گروهی خواهد بود که روی رژیم صهیونیستی و دولت آن را سفید خواهد کرد.

حتی در ظهور و بروز اسرائیل نیز احترام به ظاهرا قواعد بین‌الملل بسیار بیشتر از ظهور و بروز امروز طالبان بود و خود صهیونیست‌ها و دیگر کشورها حداقل‌هایی ظاهری را رعایت می‌کردند.

این روزها بسیاری انگشت اتهام را به سوی ایران یا تاجیکستان گرفته‌اند، دو همسایه نزدیک افغانستان، اما واقعیت این است که مسئول وضعیت امروز افغانستان آمریکا و متحدانش و دیگر قدرت‌های جهانی هستند. اگر آمریکا نمی‌خواست 75 تا 100 هزار طالب نمی‌توانستند به سرعت به قلب افغانستان برسند و یک ارتش 350 هزار نفری را خلع سلاح کنند.

امروز که دولت طالبان در کابل اعلام وجود کرد روز سیاهی در تاریخ روابط بین‌الملل و نظم جدید جهانی است، روزی سیاه که حداقل‌ترین قواعد مورد توافق کشورهای جهان نیز به سادگی لگد مال شد و صدا از هیچکدام از ابر قدرت‌های جهان در نیامد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید