لازم است اشاره کنیم که کامپیوتر دستگاهی است که از اتصال قطعات مختلف شکل می‌گیرد و می‌توان با استفاده از آن محاسبات پیچیده را انجام داد، از بستر اینترنت استفاده کرد، به عنوان محاسبه کننده شبیه سازی‌های مختلف آن را به کار گرفت، بازی‌های مختلف را با آن انجام داد و سرگرم شد و...

چه تفاوتی بین ماشین‌های مجازی و سرور وجود دارد؟

تجهیزاتی که با استفاده آن‌ها این سیستم یکپارچه شکل می‌گیرد را سخت افزار می‌نامند. سخت افزارهای کامپیوتر مانند حافظه اصلی، حافظه موقت، ریز پردازنده، سیستم کنترل نیروی برق و... با اتصال به یکدیگر این سیستم یکپارچه را شکل می‌دهند.

تعریف نرم افزار

نرم افزارها مجموعه‌ای از کدنویسی‌ها هستند که می‌توانند با بهره‌گیری از توان سخت افزارها در رویه‌ای مشخص اطلاعاتی را از کاربر گرفته و خروجی تحویل دهند. نرم افزارها می‌توانند به کمک افراد بیایند تا برای دست‌یابی به هدفی خاص از توان سخت افزار کامپیوتر استفاده نمایند.

سیستم عامل‌ها نیز از جمله این نرم افزارها می باشند که خود توانایی برقراری ارتباط بین سخت افزارها را دارند و محیط خاص و منحصر به فردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا بتواند به وسیله آن‌ها راحت‌تر با زبان کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و از ویژگی‌های مختلف سخت افزاری آن استفاده نماید. بنابراین اگر شما به دنبال خرید سرور مجازی اشتراکی پر سرعت با سخت افزار های بروز هستید با ما در این بخش همراه باشید.

چه تفاوتی بین ماشین‌های مجازی و سرور وجود دارد؟

ماشین مجازی چیست؟

اما بیایید ببینیم که ماشین مجازی چیست؟ ماشین مجازی یک نرم افزار خاص است که می‌تواند یک سیستم کامپیوتر فیزیکی را برای شما شبیه‌سازی کند. به وسیله آن شما قادر هستید تا دسترسی‌های کاملی به سخت افزارهای خاصی را داشته باشید که ماشین مجازی به صورت مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد.

می‌توانید سیستم عامل مورد نظر خود را بر روی آن راه اندازی نمایید و از هر نرم افزار خاصی که نیاز دارید برای آن استفاده کنید و هیچ گونه محدودیتی نیز در این باره متوجه شما نخواهد بود. بخش دیگری که نیاز است با آن آشنا شوید کنترل کننده ماشین مجازی است.

کنترل کننده ماشین مجازی به شما اجازه می‌دهد تا یک سیستم عامل را بر روی یک سیستم عامل دیگر نصب و راه اندازی نمایید. از مهم‌ترین کنترل کننده‌های ماشین‌های مجازی که احتمالا نام آن‌ها را پیش از این نیز شنیده‌اید می‌توان به VMware و Virtual Box اشاره کرد.

به فرض مثال بر روی سیستم شما سیستم عامل لینوکس نصب شده است و شما بنا بر نیازی که دارید می‌خواهید سیستم عامل ویندوز را نیز در اختیار داشته باشید. با استفاده از این کنترل کننده‌های ماشین می‌توانید سیستم عامل ویندوز را به صورت کاملا مجزا و با استفاده از این برنامه نصب نمایید و از ویژگی‌های آن بهره‌مند شوید.

حال هر زمان که نیاز به استفاده از سیستم عامل ویندوز خود داشتید و یا هر زمان که نیاز به استفاده از برنامه‌های مبتنی بر ویندوز داشتید می‌توانید این سیستم مجازی را روشن کرده و به سراغ برنامه مورد نظر خود بروید. اما نکته مهم در این باره این است که همزمان با اجرای ویندوز به صورت مجازی و با استفاده از برنامه‌هایی مانند VMware، سیستم عامل دیگر شما نیز در پس زمینه در حال اجرا می‌باشد. یعنی به صورت همزمان هم ویندوز و هم لینوکس را در اختیار دارید و فقط کافی است تا موس خود را تکان دهید تا از محیط لینوکس به محیط ویندوز وارد شوید و بالعکس.

با استفاده از این کنترل کننده‌های ماشین مجازی می‌توانید چند سیستم عامل را بر روی سیستم عامل اصلی خود اجرا نمایید. برای مثال اگر بر روی کامپیوتر خود از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنید و نیاز به ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ نیز دارید می‌توانید با نصب یکی از این برنامه‌های کنترل کننده ماشین مجازی، ویندوز ۸ و با نصب مجدد آن و یا نصب ماشین مجازی دیگر، ویندوز ۱۰ را نیز نصب و راه اندازی نمایید.

چه تفاوتی بین ماشین‌های مجازی و سرور وجود دارد؟

سرور چه نوع کامپیوتری است؟

همانگونه که از نام آن پیداست، Server، این نوع کامپیوترها، کامپیوترهایی یا بسترهایی هستند که خدماتی را برای کلاینت‌های مختلف ارائه می‌کنند. این سرورها را می‌توان برای مقاصد و مصارف مختلفی تنظیم و پیکربندی نمود. اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم می‌توانیم بگوییم که از سرورها می‌توان برای بررسی وضعیت دسترسی به شبکه راه اندازی نمود یا از این کامپیوترهای خدمات دهنده می‌توان برای میزبانی سایت‌ها استفاده کرد.

همانطور که اشاره کردیم می‌توان از سروها برای مقاصد مختلف اشاره کرد. برای مثال یک سرور میزبان وب می‌تواند محیطی را برای ذخیره اطلاعات وب سایت‌ها فراهم آورد تا در زمان نیاز، کاربران مختلف از سرتاسر دنیا به آن سرور دسترسی پیدا کرده و اطلاعات داخل وب‌سایت مورد نظر خود را ببینند.

چه تفاوتی بین ماشین‌های مجازی و سرور وجود دارد؟

چه تفاوتی‌هایی بین سرورها و ماشین‌های مجازی وجود دارد؟

  1. ماشین مجازی تنها یک نرم افزار است که کامپیوتر فیزیکی را برای شما شبیه‌سازی می‌کند و امکانات آن را در اختیار شما می‌گذارد. اما سرورهای کامپیوترهای فیزیکی واقعی با منابع واقعی هستند که خدمات مورد نیاز کلاینت را در اختیار آن قرار می‌دهند.
  2. با یک ماشین مجازی می‌توان مثل یک کامپیوتر شخصی رفتار کرد و پس از اتمام کار آن را تا زمان استفاده مجدد خاموش کرد. اما سرورها باید به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه در حال کار باشند و خاموشی آن‌ها حتی برای دقایقی می‌تواند هزینه‌های جبران ناپذیری داشته باشد.
  3. دسته بندی خاصی برای ماشین‌های مجازی وجود ندارد و عملکرد آن‌ها بستگی به برنامه و کامپیوتر میزبان آن‌ها دارد. اما هر سرور می‌تواند برای مقصد و وظیفه خاصی طراحی شده باشد. برای مثال سرورهایی جهت استفاده به عنوان mail server وجود دارند، یا سرورهای مختلف Web وجود دارند، از برخی سرورها نیز تنها برای محلی جهت به اشتراک گذاری اطلاعات و فایل‌ها در سازمان استفاده می‌شود.
کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید