در این مطلب کاربردی، قصد ما این است که شما را با مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس و نحوه شروع سرمایه‌گذاری در این بازار به صورت ساده و قدم به قدم آشنا کنیم، پس تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آموزش قدم به قدم ورود به بورس و مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار

شاید در گذشته کمتر کسی بود که از بورس اطلاعات داشت و تنها افراد محدودی که درگیر این بازار بودند از جزئیات و اصطلاحات آن اطلاع داشتند، اما امروزه با افزایش علاقه مردم و سودده بودن این بازار افراد زیادی به این بازار سرمایه‌گذاری قدم گذاشته‌اند و دانش افراد نیز درباره این بازار افزایش قابل توجه‌ای داشته است.

اما بورس چیست؟ نحوه ورود به بورس چگونه است؟ تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چیست؟ و چندین سوال مهم دیگر هم در مورد بورس وجود دارد که در این گزارش به آنها پاسخ خواهیم داد، اگر اطلاعی از بورس و مفاهیم آن ندارید، اصلاً نگران نباشید، زیرا این مطلب به گونه ای تهیه شده که درک و فهم آن بسیار ساده باشد و با خواندن آن در نهایت می‌توانید خود را برای ورود به بازار بورس آماده کنید، پس تا پایان گزارش با ما همراه باشید و این مطلب را از دست ندهید.

پیش از ورود بحث و پاسخ به سوالات باید به این نکته اشاره کرد که بورس یک علم تخصصی است و برای فعالیت و موفقیت در آن باید یکسری از مهارت‌ها را کسب نمایید و سایت فرادرس با برگزاری آموزش بورس به صورت آنلاین سعی در آموزش این مهارت‌ها کرده است و شما می‌توانید با ثبت‌نام در این کلاس‌ها علاوه بر مبادرت به آموزش بورس در وقت و هزینه خود نیز صرفه‌جویی نمایید و خود را برای ورود به این بازار مالی آماده نمایید.

بازار بورس چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا یک نگاهی به تاریخچه این لغت و ایده اولیه تشکیل بازارهای مالی و بورس داشته باشیم، در ادامه به بررسی بازار بورس و تاریخچه و نحوه تشکیل بازار بورس پرداخته‌ایم که خواهید خواند.

ریشه بورس به زمانی بازمی‌گردد که برخی از بازرگانان کشورهای اروپایی در معاملات خود دچار ضرر شدند و برای جبران ضرر و زیان خود تصمیم گرفتند تا افراد را در سود و ضرر احتمالی خود شریک نمایند تا قدرت ریسک آن‌ها بالا و درصد زیان آن‌ها کاهش یابد و به این شکل در قرن ۱۴ میلادی و سال ۱۳۵۳ نخستین شرکت سهامی در کشور روسیه شکل گرفت.

پس بورس به دنبال تمایل افراد و کشورها برای ارتباط در زمینه تجارت شکل گرفت و در این شیوه برخی از سرمایه‌داران و تاجرین سرمایه لازم را تامین و در سود و ضرر با یکدیگر شریک شدند و در ادامه نیز با افزایش سرمایه‌داران و تاجرین، محلی برای ارتباط بیشتر این دو گروه با عنوان بورس ایجاد شد.

واژه «بورس» اصطلاح فرانسوی و به معنای کیف پول است و نخستین بازار بورس در جهان در قرن هفدهم میلادی در شهر آمستردام در کشور هلند تاسیس شد و جالب است بدانید، علت نامگذاری «بورس» اشاره به منزل «ون در بورس» (Van der Burse) دارد.

منزل «ون در بورس» در نزدیکی میدانی به نام تِربورس (TerBeurze) در شهری به نام بورُوژ (Bruges) در شمال غربی بلژیک مکانی بود که برای نخستین بار سرمایه‌داران و تاجرین در آن مکان دور هم جمع می‌شدند و به معامله می‌پرداختند و پس از آن نیز این واژه به تمامی مکان‌هایی که افراد در آن به خرید و فروش و حراج کالا می‌پرداختند، تعمیم داده شد.

تاریخچه آغاز معاملات بورس در کشور نیز به دوران جنگ جهانی دوم و سال ۱۳۱۵ هجری شمسی، زمانی که «ران لوترفِلد» بلژیکی پس از مطالعات و تحقیقات بسیار اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه و تنظیم کرد، باز می‌گردد و پس از گذشت تقریباً ۳۰ سال در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس به تصویب رسید و از ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۶ بورس اوراق بهادار تهران با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه‌‍ صنعتی و معدنی آغاز به کار کرد.

در دوره معاصر بسیاری از افراد بورس را مکانی امن و پربازده برای سرمایه‌گذاری می‌دانند و طبق نظر بسیاری از کارشناسان اقتصاد سرمایه گذاری در بازار بورس نتایج خوبی برای سرمایه گذاران دارد.

آموزش قدم به قدم ورود به بورس و مزایای سرمایه گذاری در این بازار

چرا باید در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

مهمترین هدف هر فرد از سرمایه‌گذاری کسب سود و درآمد است، در ادامه به معرفی برخی دلایل که باعث شده سرمایه گذاری در بورس توصیه شود اشاره خواهیم کرد.

کسب درآمد منطقی و ریسک کمتر نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری

بازار بورس نوسان و ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری در بازارهایی همچون طلا، ارز و یا حتی خرید مسکن و خودرو دارد و با وجود کم ریسک بودن سرمایه گذاری در بورس، می‌توان از این بازار به عنوان امن‌ترین بازار برای حفظ سرمایه در مقابل تورم نام برد.


امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

برای ورود به این بازار و سرمایه گذاری در بورس نیاز نیست سرمایه زیادی داشته باشید، با استفاده از پس انداز کم و افزودن به سرمایه اولیه، می‌توانید بازدهی خوبی در این بازار بدست آورید و سرمایه گذاری با مبلغ پایین یکی از محاسن این بازار سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

به عنوان مثال همه افراد هرگز نمی‌توانند با مبالغ خیلی پایین اقدام به تاسیس شرکت نمایند و یا کاری را برای خود راه‌اندازی کنند و از طریق آن به سود برسند و بورس مکان خوبی برای این افراد که سرمایه کمی دارند محسوب می‌شود و می‌توانند با خرید سهام یک شرکت در بورس، به نسبت تعداد سهمی که دارند، در مالکیت شرکت سهیم شوند و مالک قسمتی از آن شرکت و دارایی‌هایش خواهند بود.


امنیت و شفافیت سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری و برخورداری کامل از حمایت قانون است و امکان از بین رفتن سرمایه در آن وجود ندارد.
 

قابلیت نقدشوندگی بالا و بدون مشکل

یکی از ویژگی های یک دارایی مالی خوب، این است که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته باشد و بتوان آن را سریع فروخت و به پول نقد تبدیل کرد؛ درجه نقدشوندگی سرمایه در بازار بورس خیلی سریعتر و ساده‌تر از سایر بازارها، مثل بازار مسکن، طلا، ارز و... است.

در بورس افراد به سادگی پس از گذشت سه روز از ثبت سفارش برای برداشت وجه، می‌توانند مبلغ فروش سهام خود را از طریق حساب بانکی که به کارگزاری معرفی‌ کرده‌اند برداشت نمایند و نکته دیگر این است که افراد در بورس برای فروش سهام خود به غیر از پرداخت کارمزد خرید و فروش، نیازی به پرداخت وجه اضافه نخواهند داشت.
 

بازدهی واقعی و حفظ ارزش پول و سرمایه در برابر تورم

در حالت عادی اگر پول راکد باشد و فعالیتی نداشته باشد، ارزش آن در گذر زمان، کاهش می یابد، به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری و دریافت سود از بانک، برای کشورهایی که نرخ تورم کمی دارند می‌تواند عاقلانه باشد، اما در کشورهای که تورم بالایی دارند، با توجه به تورم موجود در اقتصاد میزان سود سالانه‌ای که بانک به افراد می‌دهد، حتی نمی‌تواند ارزش پول را حفظ کند و ارزش آن هر سال کمتر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در بانک در کوتاه مدت کم ریسک‌تر از سرمایه‌گذاری در بورس است، اما در بلندمدت سرمایه‌گذاری در بانک به شدت پرریسک‌تر از بورس است، به عنوان مثال اگر نرخ تورم سالانه ۳۵درصد باشد و نرخ سود سالانه شما ۲۶ درصد باشد، قدرت خرید شما ۹درصد کاهش یافته و در واقع شما ۹% متضرر شده‌اید.

همانطور که گفته شد بورس در بلند مدت ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک دارد و با وجود کم ریسک بودن سرمایه‌گذاری در بورس این بازار را می‌توان امن ترین بازار برای حفظ سرمایه در مقابل نرخ تورم دانست و علاوه‌بر افزایش احتمال حفظ ارزش پول افراد، می‌تواند سالانه درصدی سود هم نصیب افراد و سرمایه‌گذاران کند.
 

آموزش قدم به قدم ورود به بورس و مزایای سرمایه گذاری در این بازار

راحتی در سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در هر مکان و زمانی

افراد می‌توانند پس از ورود به بازار بورس در هر زمان و مکانی با یک موبایل یا کامپیوتر به راحتی اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام نمایند، اما برای سرمایه‌گذاری در سایر بازارها همچون طلا یا ارز، افراد مجبورند به‌صورت حضوری به مراکز خرید و فروش مراجعه نمایند.

کمک به تامین منابع مالی شرکت‌ها و شکوفایی صنایع و رشد اقتصادی

سرمایه‌گذاری در بورس علاوه ‌بر همه مزایایی که برای سرمایه‌گذاران خود دارد، موجب شکوفایی صنایع و رشد اقتصاد کشور می‌شود و شرکت‌ها با حضور در این بازار به جای دریافت وام‌ با بهره‌های کلان از بانک‌ها با فروش سهام خود سعی در جذب سرمایه می‌کنند و از این طریق سرمایه‎‌گذاران را نیز در سود و ضرر خود شریک می‌کنند.
 

کنترل تورم و نقدینگی بازار

یکی از روش‌های کنترل نقدینگی سوق دادن سرمایه‌های اضافه مردم به سمت بازار بورس به جای بازار خودرو، مسکن، ارز، طلا و ... است و این مکان محل مناسب برای کنترل تورم و مدیریت وجوه سرگردان موجود در بازار است.

آموزش قدم به قدم ورود به بازار بورس

تا این بخش از گزارش به معرفی بورس و مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار اشاره کردیم و در ادامه این مطلب قصد داریم جزییات کاربردی در مورد نحوه شروع سرمایه‌گذاری در بورس را به شما آموزش دهیم.


۱- آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم بورسی و آموزش اولیه

در ابتدا برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در بورس باید در این حوزه اطلاعات خود را افزایش داده و با مفاهیم بورسی آشنا شوید، برای این کار یا باید سراغ مطالعه کتاب‌های تخصصی در این حوزه بروید یا از بین منابع وسیع اینترنت اطلاعات خود را افزایش دهید که کار بسیار دشواری است.

برای سرمایه‌گذاری اصولی در بورس، مفاهیم، اصطلاحات و قوانین زیادی را باید فرابگیرید و از آنجایی که مفاهیم بورسی بسیار زیاد است باید کم‌کم آنرا یاد بگیرید، اما سایت فرادرس با برگزاری آموزش بورس به صورت آنلاین آن را ساده کرده و سعی در رفع این چالش پیش روی علاقمندان کرده است و شما می‌توانید با ثبت‌نام در این کلاس‌ها علاوه بر مبادرت به آموزش مفاهیم اصلی بورس به زبان ساده، کاربردی و قدم‌به‌قدم در وقت و هزینه خود نیز صرفه‌جویی نمایید.

۲- مشورت با افراد با تجربه و متخصص

در مرحله دوم پس از آشنایی با مفاهیم اولیه بورسی افراد باید با افراد متخصص و با تجربه در این حوزه مشورت نمایند تا ریسک ضرر سرمایه خود را کاهش دهند و با اطمینان خاطری بیشتری در این حوزه ورود نمایند و از تجربه دیگران درس بگیرند.

۳- تصمیم گیری برای مبلغ سرمایه‌گذاری و نحوه تهیه سرمایه

پس از آشنایی با مفاهیم بورسی و مشورت با افراد با تجربه نوبت به انتخاب مبلغ و میزان سرمایه‌گذاری و نحوه تهیه آن می‌رسد، چون خیلی از افراد به اشتباه کل سرمایه خود را وارد این بازار می‌کنند و یا حتی با فروش خانه، خودرو و دارایی‌های خود سعی در سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، اما این کار ضررات جبران ناپذیری را برای افراد به همراه خواهد داشت و می‌تواند زندگی آن‌ها را دچار چالش کند.


افراد باید دارایی‌های بلا استفاده خود را وارد بورس نمایند و به عبارت دیگر افراد باید آن بخش از پس انداز خود را که فعلاً به آن نیازی ندارند و در صورت از  دست رفتن تمام یا قسمتی از آن، زندگی شخصی‌شان دچار چالش نمی‌شود را در این بازار سرمایه‌گذاری نمایند.

آموزش قدم به قدم ورود به بورس و مزایای سرمایه گذاری در این بازار

یکی دیگر از نکاتی که افراد باید در این مرحله در نظر بگیرند این است که هیچوقت فردی نمی‌تواند به شما بگوید که با چه مبلغی به این بازار ورود کنید و بهترین تصمیم گیرنده خود فرد است که با توجه به میزان پس‌انداز تصمیم به مشخص کردن مبلغ ورودی نماید، اما پیشنهاد می‌شود که افراد در ابتدا با یک سرمایه کم وارد شوند و کم کم این مبلغ را افزایش دهند.


دلیل این کار هم این است که وقتی فرد با سرمایه پایین وارد بازار بورس می‌شود، حتی اگر درصد زیادی ضرر کند، چون میزان سرمایه اولیه کم بوده میزان ضرر نیز طبیعتاً پایین خواهد بود، به عنوان مثال اگر فرد با ۳ میلیون تومان سهام ورود کرده باشد، اگر ۱۰ درصد ضرر کند، ضرر وی فقط ۳۰۰ هزارتومان خواهد بود. ولی وقتی میزان سرمایه بالا باشد، میزان ضرر نیز به مراتب بالاتر خواهد بود، اما از آن طرف هم میزان کسب سود نیز متناسب با سرمایه بالاتر، بیشتر خواهد بود.

۴- ثبت نام در سایت سجام، احراز هویت و دریافت کد بورسی

پس از تعیین میزان مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه، افراد جهت ورود به بازار بورس در ابتدا باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به آدرس sejam.ir ثبت‌نام نماید و پس از درج اطلاعات شخصی، شغلی، بانکی خود در این سامانه و تکمیل فرم‌های مشخصات، با دریافت کد پیگیری ده رقمی می‌توانند برای احراز هویت به صورت حضوری و یا غیر حضوری اقدام نمایند.

به طور معمول حداکثر پس از ۳-۴ روز از انجام ثبت‌نام و احراز هویت، کد بورسی (یا همان کد معاملاتی یا کد سهامداری) به موبایل و ایمیل افراد ارسال می‌شود و افراد می‌توانند به‌عنوان یک سهامدار معتبر و دارای هویت مشخص به معامله و خرید و فروش سهام بپردازند و در واقع کد بورسی همانند کدملی نشان‌دهنده هویت شما در بازار بورس است.
 

۵- انتخاب کارگزاری مناسب و ثبت نام در آن

افراد برای سرمایه‌گذاری نمی‌توانند به تالار بورس مراجعه کنند و سهام خریداری کنند و برای خرید و فروش سهام باید از طریق شرکت‌های کارگزاری اقدام نمایند و شرکت‌های کارگزاری وکیل و نماینده تام الاختیار افراد برای خرید و فروش سهام و یک نهاد مالی واسطه بین سرمایه‌گذار و بازار بورس است که وظیفه انتقال سفارشات خرید و فروش سهام را به سامانه معاملاتی بورس برعهده دارد و بدون حضور آن افراد قادر به انجام معامله نخواهند بود و این‌کار می‌تواند بصورت دستی و توسط خود کارگزار صورت بگیرد یا اینکه سرمایه‌گذار با دسترسی به نرم‌افزار معاملات آنلاین، سفارش را بطور مستقیم ثبت کند و در بازار بورس سرمایه گذاری کنید.

۶- آموزش اساسی حین فعالیت و توانایی تحلیل سهام از نظر تکنیکال و فاندامنتال (بنیادی)

افراد باید در کنار مبلغ کمی که وارد بازار سرمایه کرده‌اند به کسب تجربه و یادگیری و آموزش نیز بپردازند و به همان نسبتی که سطح دانش و اطلاعات‌تان افزایش می‌یابد، می‌توانید سرمایه‌تان را در بازار افزایش دهید و به مرور زمان سرمایه اصلی خود را وارد بازار نمایند، زیرا بورس برای افراد مبتدی و افرادی که از آن شناخت کافی ندارند دارای ریسک زیادی است و احتمال بروز رفتارهای هیجانی و از دست رفتن تمام یا بخش زیادی از سرمایه وجود دارد و برعکس سرمایه‌گذاری به همراه دانش و تجربه، می‌تواند موفقیت افراد در بازار بورس را تضمین نماید.
 

آموزش قدم به قدم ورود به بورس و مزایای سرمایه گذاری در این بازار

۷- فعالیت و انجام معاملات در کنار حفظ سرمایه و سودآوری

پس از طی کردن شش مرحله قبلی به آشنایی نسبی از بورس دست یافته‌اید و باید ضمن کسب تجربه و تحلیل بازار بورس به فعالیت در این بازار بپردازید و به ترتیب اولویت‌های خود را بر سه اساس حفظ سرمایه اولیه، کسب سود و درآمدزایی و حفظ سرمایه به دست آمده طبقه بندی نمایید و این نکته را در نظر بگیرید که بازار همیشه مثبت و رو به رشد نبوده، بلکه باید خود را برای روزهای سخت نیز آماده نمایید.

یکی از بهترین و مقرون‎ به‎ صرفه‎ترین روش‎ها برای آموزش بورس، آموزش آنلاین بورس سایت فرادرس است که از معتبرترین و پیشرفته‌ترین سایت‌های آموزش آنلاین موجود در ایران است و شما با ثبت نام در دوره‌های آموزشی سایت فرادرس می‌توانید ضمن افزایش اطلاعات خود از این بازار و آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال (بنیادی) با اطمینان خاطر بیشتری به این بازار سرمایه‌گذاری ورود کرده و اقدام به خرید و فروش سهام نمایید.

در این مقاله سعی کردیم با معرفی مزایای سرمایه‌گذاری در بورس و نحوه ورود به بازار بورس، شما را در انتخاب مسیر درست برای ورود به این بازار راهنمایی کنیم، پس کافی است اراده کنید و یک برنامه‎ ریزی صحیح و قابل اجرا داشته باشید و اگر بتوانید خود را مقید به انجام آن کنید، مطمئن باشید در یک بازه زمانی کوتاه به موفقیت در بازار بورس دست خواهید یافت.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید