آقای رئیسی برنامه های زیادی در بحث برجام، اشتغال، مسکن،  معیشت مردم و بحث توسعه همکاری های منطقه ای مطرح کرده است. حال باید ببینیم ایشان کدام سیاست ها را در اولویت خود قرار می‌دهد.

آیا دولت جدید برنامه‌ای برای تفکیک وزارت صمت از وزارت بازرگانی دارد؟

 سلام نو _سرویس اقتصادی: یک فعال اقتصادی با اشاره به ادغام دو وزات‌خانه صنعت و بازرگانی گفت: در بحث های تجاری، همکاری وزارتخانه‌هایی از جمله وزارت کشاورزی و وزارت صمت بسیار تاثیر گذار است. اگر بنابر ادامه تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باشد، که مصوب فعلی مجلس شش ماهه است، دولت باید تدبیر جدی در این رابطه داشته باشد. زیرا اختیار شرکت‌هایی نظیر حمل، سردخانه‌ها، انبارها، شبکه توزیع و بسیاری از ابزاهایی که وزارت بازرگانی قبلا در اختیار داشت اکنون از دست وزارت بازرگانی خارج شده است و این وزارت خانه علی‌رغم تخصیص ارز نمی‌تواند بر بخش بزرگی از این شبکه اعمال حاکمیت کند.

وی در این باره اضافه کرد: تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نتواسته در کاهش هزینه تولید تاثیرگذار باشد و نهاده‌ها با قیمت های مصوب و قیمت های ارز ترجیحی به دست دامدار و مرغداری‌ها نمی رسد.

حسینی ادامه داد: اگر ارز ترجیحی از اقتصاد ایران حذف شود مصرف کالاهای اساسی به شدت کاهش پیدا می کند و می توانیم بگوییم که حداقل در یک مقطعی تجارت داخلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما قاچاق بسیاری از اقلام که از ایران که ریشه اش در ارز ترجیحی است، کم خواهد شد.

وی افزود: حذف ارز ترجیحی در کنار تاثیرات مثبت تبعاتی نیز دارد که باید ببینیم آقای رئیسی تن به جراحی در اقتصاد ایران می دهد یا خیر؟

حسینی در رابطه با گزینه هایی که برای وزارت صمت مطرح است، گفت: عمدتاً مدیران و وزرای دولت آقای احمدی‌نژاد برای اداره اقتصاد کشور مورد نظر هستند. در این بین نام افرادی مانند آقای فاطمی امین، آقای غضنفری و آقای بذرپاش بیشتر شنیده می‌شود.

وی افزود: حداقل دو نفر اولی که نام بردم تا حدودی در بین فعالین اقتصادی قابل قبول هستند. آقای فاطمی امین، همیشه در واحد برنامه ریزی بوده است. ایشان انسان اهل فکر و اهل برنامه‌ای است. از این جهت به نظر می رسد که حضور ایشان می‌تواند به وزارت صمت که سالها به حاشیه رفته، اختیاراتش توسط دیگران گرفته شده است و کارآیی لازم را در اقتصاد از دست داده کمک کند.

حسینی ادامه داد: از سوی دیگر دکتر غضنفری کسی بود که ادغام وزارتخانه ها را عملیاتی کرد و سابقه حضور در سازمان توسعه تجارت، وزارت بازرگانی و وزارت صمت را داشته. از این رو ایشان نیر قطعاً می‌تواند بازرگانی داخلی را سر و سامان بدهد. اما بنده موافق حضور آقای بذرباش در وزارتخانه نیستم و فکر نمی‌کنم حضور ایشان بتواند به حل مسائل کشور کمکی بکند.

حسینی درباره وضعیت بازرگانی و تولید در دولت‌های اصولگرا و اصلاح طلب اظهار داشت: دولت اصولگرا به بنگاه های کوچک و متوسط بیشتر از دولت اصلاح‌طلب اهمیت می‌دهد زیرا نگاهش بیشتر به بازار داخل و ظرفیت‌های داخلی است، به همین سبب تلاش می کند که ارتباط بهتری با بنگاه های کوچک و متوسط پیدا کند.

وی افزود: ما در انتخابات شاهد بودیم با توجه به این که اصناف خارج از حیطه قانونی خودشان حق ندارند کار سیاسی انجام دهند، در نشست‌هایی که برگزار شد به طور خیلی شفاف از ریاست جمهوری آقای رئیسی دفاع و نسبت به حضور ایشان در راس قوه اجرایی کشور ابراز علاقه کردند.

وی ادامه داد: قطعا آقای رئیسی این بحث‌ها را مدنظر قرار خواهد داد، من فکر می کنم که اصناف از امکانات و تسهیلات بیشتری در دولت آقای رئیسی برخوردار خواهند شد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید