به گفته یک طراح آمریکایی "در مورد طراحی داخلی هیچ قانونی وجود ندارد" اما همه می توانند از چند نکته و ترفند استفاده کنند.

بررسی نحوه معماری داخلی خانه های ویلایی

این طراح آمریکایی می گوید: "اگر طراحی داخلی را به خوبی انجام دهید، می توانید هر کاری در فضای خود بکنید "

طراحی داخلی بسیار بیشتر از تصمیم گیری در مورد محل کوسن ها و پرده اتاق است. هرچند این انتخاب ها هنوز اهمیت دارند اما ما معتقدیم که طراحی داخلی هم علم است و هم هنر! طراحی داخلی به نحوه واکنش مغز و بدن ما نسبت به فضای اطراف مان مربوط می شود. وظیفه یک طراح داخلی این است که احساسات را در جهت مثبت شکل دهد که باعث می شود فرد بخواهد در یک اتاق وقت بگذراند.

برای انجام این کار، طراحان داخلی از روش های هنری خاصی استفاده می کنند که ذهن ما را "فریب" می دهد یا حداقل نحوه درک ما از فضاهای داخلی را تغییر می دهد. این بیشتر یک بازی فکری است تا آنچه که مردم تصور می کنند.

چند اصل اساسی طراحی داخلی که می توان برای خانه ویلایی استفاده کرد شامل موارد زیر می باشد:

· فضا

· خطوط

· فرم یا شکل

· الگو

حال که با اصول اساسی طراحی داخلی خانه های ویلایی آشنا شدید، بیایید در مورد این اجزای سازنده و نحوه تاثیرگذاری آن ها در ایجاد فضای داخلی خانه رویایی تان بحث کنیم.

بررسی نحوه معماری داخلی خانه های ویلایی

  1. فضا

اگرچه که هر 4 اصل موجود در لیست بالا از اجزای ضروری طراحی داخلی هستند اما شاید مهم ترین فاکتور برای درست جلوه دادن یک خانه ویلایی، فضا باشد. طراحی داخلی در اصل مربوط به طراحی فضاهای داخلی است.

اگر در دهه گذشته مفهوم طراحی داخلی را بررسی کرده باشید، در مورد طرح طبقه بندی حتما "مفهوم باز" را شنیده اید. در این سبک دو مفهوم زیر مورد توجه است:

 فضای خالی خانه که به یک اتاق احساس والا و "باز" ​​می دهد، فضای منفی نامیده می شود.

 فضای پر از دکور، مانند مبل، میز ناهار خوری و ...، فضای مثبت نامیده می شود.

در یک خانه به سبک مفهومی باز، دیوارها برداشته می شوند و باعث می شود مغز شما احساس بزرگ بودن فضا را داشته باشد. این تنها یک نمونه از نحوه عملکرد طراحی داخلی روی مغز ماست.

یک طراح داخلی حرفه ای علاوه بر اینکه باید به فضاهای مثبت و منفی در یک طبقه دو بعدی فکر کند، باید به فضای بالای مبلمان نیز فکر کند:

_ ارتفاع سقف ها چقدر است؟

_ آیا می خواهم توجه را به سقف جلب کنم تا ویژگی خاصی مشخص شود؟ 

_ آیا باید مبلمان خاصی به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنم؟

چالش در ایجاد تعادل بین این دو شکل فضا در نحوه معماری داخلی خانه های ویلایی اهمیت دارد. درواقع طراحی داخلی نه خیلی شلوغ، نه خیلی کم مد نظر است و بر اساس خانه شما منحصر به فرد باشد. از این رو طراحی ویلا با کمک مهندسین و معماران با تجربه روند اجرای کار را بسیار سریع تر خواهد کرد.

  1. خطوط

یکی دیگر از عناصر مورد استفاده طراحان داخلی برای شکل دادن به درک مغز ما از فضا، خط است.

3 نوع اصلی خط در معماری وجود دارد:

 افقی

 عمودی

 پویا 

به عنوان مثال اگر می خواهید احساس امنیت، راحتی و پایداری در فضا داشته باشید، از خطوط افقی استفاده کنید. از طرف دیگر خطوط عمودی باعث می شود فضاها بلند و دلپذیر به نظر برسند.

بررسی نحوه معماری داخلی خانه های ویلایی

خطوط افقی

برای احساس آرامش بیشتر در یک اتاق، از خطوط افقی استفاده کنید. خطوط افقی فضا را تعدیل می کنند و باعث می شوند که احساس گسترده تری داشته باشید. با این حال به یاد داشته باشید که اگر از خطوط افقی به مقدار زیادی استفاده کنید، فضای شما به سرعت کسل کننده می شود. استفاده بیش از اندازه از خطوط افقی، برای شما فاقد جذابیت بصری خواهد بود که با خطوط عمودی و پویا انجام می شود.

خطوط عمودی

بدیهی است که خط های عمودی، عمود بر خطوط افقی هستند. این خطوط چشم های شما را به سمت بالا می کشند. به عنوان مثال اگر طرح های خاصی را برای سقف خانه خود ایجاد نموده اید، یک طراح داخلی خوب می داند که می تواند با استفاده از خطوط عمودی، نگاه بیننده را به سمت بالا هدایت کند تا این ویژگی سقف ها را برجسته نماید. با این حال توجه کنید که اگر از خطوط عمودی نیز بیش از اندازه استفاده شود، محدودیت را به دنبال خواهد شد.

خطوط پویا

این خطوط نشان دهنده حرکت و تحریک است. آنها فعال هستند و چشم های بیننده را تشویق می کنند تا در جهت خط حرکت کنند.

خطوط زیگزاگ شکل، زاویه دار و منحنی در این دسته قرار می گیرند. هریک از این خطوط حرکت یا تأثیر متفاوتی بر احساس یک اتاق ایجاد می کنند. خطوط زیگزاگی و زاویه دار به اتاق انرژی و زندگی می بخشند. این در حالی است که خطوط صاف و منحنی شکل باعث احساس نرمی، صافی و تعادل در فضا می شوند.

  1. فرم یا شکل

هر مجموعه ای از خطوط که یک شکل ایجاد می کنند، فرم نامیده می شود. خطوط اعم از افقی، عمودی یا پویا، اشکال را به وجود می آورند. این اشکال می توانند هندسی (زاویه ای) یا طبیعی (منحنی) باشند. شکل ها در معماری همچنین می توانند باز یا بسته باشند.

هنگامی که طراح داخلی شما به خوبی از سبک مورد نظر شما آگاه است، می تواند فرم ها را با هم ترکیب کرده و به هر حسی که مد نظر شماست از کلاسیک گرفته تا مدرن، گرم یا خنک دست یابد.

بررسی نحوه معماری داخلی خانه های ویلایی

  1. الگو

الگو مجموعه ای از خطوط و اشکال است که به همراه فرم، بخشی از خانواده عناصر "خط" در معماری است. مانند اشکال، الگوها نیز می توانند بخش خاصی از فضای داخلی شما را از سقف گرفته تا پله ها یا دیوارها برجسته کند. شما می توانید این جلوه را به کمک یک کاغذ دیواری جسورانه یا یک چاپ رنگی بلند روی دیوار انجام دهید.

الگوها لازم نیست با دیوارها تلفیق شوند. شما می توانید آنها را در هر قسمتی از خانه شامل قاب عکس، پرده، کوسن و ... استفاده نمایید. گنجاندن الگوها در خانه شما مجموعه ای بی پایان از گزینه ها را ارائه می دهد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید