دایجست یک توضیحِ کلی از مسائل جدید را به مخاطب خود ارائه می‌دهد، نیازی به تخصص داشتن در این زمینه نیست اما این اطلاعات را همه‌ی ما باید داشته باشیم و اگر شخصی طالبِ اطلاعات بیشتر بود می‌تواند به صورت تخصصی درباره‌ی آن مسئله مطالعه کند.

دایجست کمک می‌کند که مردم بیشتر بدانند

سلام نو - سرویس اجتماعی: با پیچیده شدن زندگی‌ها، مشغولیت‌های ذهنی نیز بیشتر شده‌است و این امر سبب می‌شود که گه‌گاه حس کنیم زمان کافی برای انجام کارهای دلخواهمان نداریم. از جمله‌ی این کارها، به‌روزرسانی اطلاعات شخصی خودمان نسبت به دنیای پیرامون است. دنیای امروز، دنیایی‌ست پر از اطلاعات روزافزون با سرعت گردش بسیار بالا. ظهور پدیده‌های نو نیز هرروزه بر وسعت این اطلاعات می‌افزاید. زندگی کردن در این دنیای پر از اطلاعات با پدیده‌های نوظهور، مستلزم داشتن سطح بالایی از آگاهی است. باوجود این‌که دسترسی به اطلاعات در دنیای امروز به واسطه‌ی تکنولوژی بسیار آسان‌تر است، اما بنا به دلایلی برای برخی از ما، این امر حتی دشوارتر نیز شده‌است، از این رو پادکست دایجست سعی می‌کند از میان موضوعات روز دنیا (اقتصادی، سیاسی، علمی، فلسفی، مذهبی و...) آن دسته که ژرفای مفهومی نسبتاً عمیقی دارند را انتخاب و با اصول ساده‌سازی، روایی‌پردازی و گردآوری چند جانبه، آن‌ها را برای شنوندگان خود تشریح کند و این خدمت همیشه رایگان خواهدبود. در ادامه فرشاد محمودی، بنیان‌گذار و گوینده‌ی پادکست دایجست که دانش آموخته‌ی رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی و MBA از دانشگاه تهران است در گفت‌وگو با سلام نو از پروژه‌ی پادکست دایجست می‌گوید.

محمودی در ابتدای گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که پادکست دایجست چطور و از کجا آمده است، گفت: از ابتدا دغدغه بنده این بود که با وجود اخبار و رسانه‌ها همه‌ی ما اصطلاحاتی مانند صهیونیسم، تناسخ و ... را شنیده‌ایم اما معنی آنها را نمی‌دانیم و حتی نمی‌توانیم ۵ دقیقه درباره‌ی این مسئله صحبت کنیم. از طرفی زمانی که مردم داخل اینترنت این کلمات را جست‌وجو می‌کنند، آخرین اطلاعات با لحنی ثقیل و سخت نوشته شده و به قدری این مطالب پراکنده و پیچیده است که خواننده دست از خواندن برمی‌دارد.

وی افزود: جای خالی رسانه‌ای که بتواند به مردم این مسائل را به راحتی و به‌دور از پیچیدگی توضیح دهد، حس می‌شد. مطالبی که تخصصی نیست اما انتظار می‌رود مردم به عنوان یک شهروند مطلع جامعه آن‌ها را بدانند. با توجه سرانه‌ی مطالعاتی پایین در کشور من با تولید دایجست تلاش می‌کنم  به مردم کمک کنم تا اطلاعات بیشتری داشته باشند.

فرشاد محمودی با تاکید بر این‌‎که اکثریت جامعه به غیراز حوزه تخصصی خود از دیگر مسائل اگاه نیستند، بیان کرد: دایجست یک توضیحِ کلی از مسائل جدید را به مخاطب خود ارائه می‌دهد، نیازی به تخصص داشتن در این زمینه نیست اما این اطلاعات را همه‌ی ما باید داشته باشیم و اگر شخصی طالبِ اطلاعات بیشتر بود می‌تواند به صورت تخصصی درباره‌ی آن مسئله مطالعه کند.

وی درباره‌ی دلیل فعالیتِ دایجست به صورتِ پادکست گفت: به این‌که ویدئوکست تولید کنم علاقه‌مندم اما نیاز به منابع و نیروی انسانیِ حرفه‌ای دارم تا بتوانم علاوه‌بر پادکست و وبلاگ نویسی، ویدئوکست نیز داشته باشم.

دایجست کمک می‌کند که مردم بیشتر بدانند

محمودی درباره‌ی موانع و انگیزه‌های موجود در این راه گفت: ۴ سالِ پیش فعالیت خود را با داشتن ۵۰ مخاطب شروع کردیم و الان بدون هیچ تبلیغی این تعداد به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. این استقبالِ مردم در کنار حسِ مسئولیت اجتماعی و تاثیری که دایجست در زندگی آدم‌ها می‌گذارد به شدت مشوق من برای ادامه‌ی مسیر است. با وجود این‌که پادکستِ ما توصیفی است و از قشر و جناحی جانبداری نمی‌کند و تحلیلی نیست اما باز هم باید نسبت به یک‌سری موضوعات حساس محتاط باشیم.

او ادامه داد: در حال حاضر تولید پادکست گسترش یافته است، با توجه به سرانه‌ی مطالعه ایرانیان این اتفاق مثبت و خوبی در کشور ما است حتی اگر پادکست‌هایی با کیفیت پایین شروع به کار کنند، من از آن‌ها استقبال می‌کنم و از نظر بنده نباید در ابتدای مسیر آنها را قضاوت کرد.

فرشاد محمودی در پایان به عنوان توصیه به اشخاصِ تازه‌ وارد در این عرصه گفت: شخصا فکر می‌کنم پادکست باید از یک دغدغه محتوایی شروع شود و این اشخاص برای شروعِ یک شغلِ درآمدزا واردِ پادکست نشوند، پیشنهاد من فقط و فقط تولید محتوایی است که حرفی برای گفتن داشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید