در سه سال از این چهار سال نرخ تورم کشور بیش از سی درصد بوده که در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است.

یک ابرتورم تاریخی در راه است

به گزارش سلام نو به نقل از گسترش نیوز، در اقتصاد ایران همواره نهادهای سیاسی به عنوان ریل گذار اصلی سیاست های پولی و مالی در وهله نخست، و سپس سیاست گذاری کلان اقتصادی کشور بودند. به این معنا که نهادهای سیاست گذار اقتصادی همواره به حیات خلوت نهادهای سیاسی بدل می شده و خواهند شد و بازار نیز به عنوان نهادی کاملا مستقل و فاقد ارتباط با سیاست گذاری اقتصادی کشور، نیمه جان به کار خودش ادامه می دهد. جزیره ای شدن ساختار اقتصاد کشور بزرگترین آسیب ممکن را به کلیت اقتصاد کشور و معیشت عمومی وارد می سازد.

طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی در دولت احمدی نژاد و وزیر اقتصاد دولت اصلاحات نسبت به این پراکندگی و تقدم سیاست و اصلت بخشی به آن در نسبت با اقتصاد، به صورت جدی هشدار داد.

وظیفه ذاتی بانک مرکزی کنترل تورم است

رئیس کل پیشین بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل اصلی سیاسی کاری در نهادهای پولی و مالی کشور و عدم توجه به اصول اولیه علم اقتصاد در سیاست گذاری های پولی و مالی و ارزی در دولت های گوناگون پس از جنگ، اظهار داشت: دولت ها خود را وامدار دو طیف از افراد می دانند: نخست کسانی که از آن ها در فرآیندهای تبلیغاتی حمایت ویژه کرده اند و دولت ها در سیاست گذاری ها یا تقسیم مسئولیت های پس از پیروزی در انتخابات این نکات را لحاظ می کنند و در وهله دوم خود را مدیون و بدهکار طبقه ای می دانند که برایشان شعارها و وعده های جذاب داده اند و در صورت رویگردانی این طبقه، رقابت های آتی انتخاباتی خود را به رقبا واگذار می کنند.

منتهی به همین دلیل است که تجربه بشری به این مرحله رسده است که باید سیاست گذاری پولی و نهاد محوری آن یعنی بانک مرکزی مستقل از تمایلات و رویکردهای دولت ها عمل کند و به وظیفه ذاتی خود که همانا کنترل نرخ تورم و حفظ ارزش پول ملی است، بپردازد.

بانک مرکزی زودتر مستقل شود!

طهماسب مظاهری در ادامه با تاکید بر فوریت استقلال بخشی به بانک مرکزی، خاطرنشان ساخت: در مواقع مختلف ممکن است دولت ها بدون توجه به منابع درآمدی داخلی و خارجی خود، اقدام به بستن یک لایحه بودجه فاقد پشتوانه عقلی کنند و تعهدات بالایی را متقابل شوند که در مرحله نخست باعث افزایش بدهی دولت به سایر بخش های اقتصاد و در گام بعدی باعث تشدید کسری عملیاتی بودجه شود.

معمولا در چنین شرایطی که در کشور ما نادر هم نیست و در دوران تمام دولت های چهار دهه اخیر رخ داده است، سیاست گذار اقدام به دست کردن در جیب مردم می کند و به پیش خور کردن منابع ناموجود می پردازد که در نتیجه باعث افزایش تورم می شود. در این شرایط بانک مرکزی فاقد استقلال مجبور می شود که اقدام به چاپ پول کند و این به معنای ساقط شدن بانک مرکزی از وظایف ذاتی و حاکمیتی خود است که نتیجه ای جز سقوط ارزش پول ملی ندارد و این در حالی است که اصولا بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی شکل می گیرد.

برجام یک چک نقد نشده بود!

وزیر پیشین اقتصاد در پایان با نقد دولت به دلیل عدم توجه به اولویت های اقتصادی کشور، یادآور شد: متاسفانه دولت اقتصاد کشور را رها کرده است و هیچ برنامه ای برای اقتصاد کشور در چهار ساله دوم این دولت ندیدیم. به عبارت دیگر، این دولت تمام توان خود را کل مدت هشت سال حکمرانی اش، معطوف به انعقاد، حفظ و تداوم برجام کرد و کل انرژی خود را روی این موضوع گذاشت.

بدون توجه به این که برجام تنها یک چک خواهد بود و برای نقد کردن این چک، دولت باید پارامترهای سرمایه گذاری خارجی و بهبود فضای کسب و کار داخلی در کشور را در اولویت خود قرار می داد. متاسفانه دولت در تمام دوره چهار ساله دوم قواعد حکمرانی پولی را زیر پا گذاشت و به شکل مداوم دست در جیب مردم کرد.

یک ابرتورم تاریخی در راه است

این اقتصاددان اذعان داشت: در سه سال از این چهار سال نرخ تورم کشور بیش از سی درصد بوده که در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است. در شرایط فعلی نیز دولت بودجه سال جاری را معطوف به برجام تدوین کرده است. یعنی این بودجه بدون توجه به واقعیت های روز و مسائل ساختاری اقتصاد ایران تدوین شده است و در نتیجه، کشور امسال دستکم دچار کسری بودجه پانصد هزار میلیارد تومانی خواهد شد زیرا که دولت خوشبینانه میزان فروش نفت را بیش از دو میلیون بشکه در روز لحاظ کرده که دستکم تا نیمه سال، تحقق این درآمد برای بودجه معادل صفر درصد خواهد بود اما مصارف دولت در این شرایط کاهش نیافته است و این به مثابه یک هشدار از سیل تحقق یک ابرتورم دهشتناک تر از همیشه خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۳۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • م. ن IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    12 1
    بعضی از اقلام مصرفی 30درصد افزایش پیدا کرده ولی بقیه 10 برابر قیمت های قبلا شده است در یک سال گذشته بیدون هیچ دلیلی قیمت ها سر به فلک گذاشته و این یک زمینه سازی برای نرخ های جدید چنانچه حذف چهار صفر از پول ملی صورت گیرد.
  • احمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    3 25
    آقای رئیسی درخصوص حل مسکن اظهاراتی فرمودند اگر به آنچه گفتند عمل کنند علاوه برمشکل تورم به مقدار زیادی ازرنج مردم کاسته خواهدشد وگرنه ماروزگار خوبی نخواهیم داشت
  • محمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    5 3
    به چه دلیل کشور ایران باید تورم داشته باشد تا برسد به ابر تورم این همه منابع معدن... با ارائه سند مالکیت به قیمت های نجومی به پولداران می شه کسری بودجه امسال را جبران کرد اخطار 2 ماه بدید به مالکان یا تخریب یا مبلغ جریمه از هر ويلا 5 میلیارد بگیرید کارحله بیچاره مردم کارگر چی دارند
  • ایرانی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    6 2
    خدایا ایران توان ونزوئلا شدن رونداره،یه بلای دیگه سرمون بیار،هرچند بیست از اینا حقمونه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    همین الانش مردم نون ندارن بخورن
  • مهدی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    صبر مردم به یک مو بنده
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    کار هر خر نیس حرمن کوفتن
  • علیرضا IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 1
    ایران در راه پیشروفت وآبادانی ابر تورمی در کار نیست شهریور بعد ماه ارزانی انداک انداک به پیش
  • طاها IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    این خبرا چقدر صحت داره ؟؟؟! چرا تو دل مردم رو خالی میکنید ؟
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    عادت داریم
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    خدایا مکر مکاران رو به خودشون باز گردان اگه ما حق زندگی نداریم برای چی آفریدی اگه داریم چرا کاری نمیکنی
  • علی US ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    از ماست که برماست
  • مازیار IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    ای کاش مدیران جوان را جایگزین مدیران پا به سن گذاشته و بازنشسته میکردند ای کاش بازرسی ها وحشطناک قوی بود تا هیچ شغلی با پارتی به وجود نمیومد ای کاش ایران هم همه فعالیت داشتند و کار میکردند همچون کشور ژاپن ای کاش های زیاد ای کاش ایرانی مهم بود ای کاش
  • ناشناس IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    دیگه صبر مردم داره لبریز میشه اگه بخواد قیمتا اینطور بره بالا ما هم میریزیم خونه پولدارا رو غارت میکنیم تا دیگه اب به اسیاب روباه بنفش نریزن و سکه و دلار و طلا احتکار کنن
  • ناشناس IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    هر روز یک خبر ابر تورم در راه است می گذارید و مردم عادی هم رو همین خبر ها حمله میبرند برای خرید و خود همین افزایش تقاضا قیمت ها را بالا میبره
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    2 0
    کشوری که دارای بیشترین منابع نفت وگاز هسته ویک سرزمین معدن خیز هست مردمش باید این قدر محتاج باشند چرا قیمتا اقلام خوراکی را میبرند بالا یارانه ها رو زیاد نمیکنند
  • مسعود IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    السلام علیک یا ابرتورم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید