مواضع سیاسی وی گاه در جبهه اصولگرا و گاه در جبهه اصلاح طلبان است. او می‌گوید منافع ملی و فراجناحی  مقدم بر هر چیز دیگر است. از همین رو گاه در تضاد با اسرائیل از جبهه مقاومت حمایت می‌کند و از طرفی در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان عضو کمیته سیاسی و امنیتی مذاکرات هسته ای فعالیت داشته است.

آشنایی بیشتر با حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبدالهیان از دیپلمات‌ها و سیاستمداران ایرانی است که در سال ۱۳۴۳ در شهر دامغان زاده شد. وی مدرک لیسانس خود را در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه دریافت نمود و سپس مدرک کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اخذ کرد. وی موفق شد، مدرک دکتری خود را از دانشگاه تهران در رشته روابط بین الملل کسب نماید. در ادامه با این چهره برجسته سیاسی بیشتر آشنا خواهیم شد.

بررسی سوابق تحصیلی دکتر عبدالهیان

 دکتر عبدالهیان به زبان‌های عربی و انگلیسی به طور کامل تسلط دارد و پس از اخذ مدارک تحصیلی خود به عنوان مدرس در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه به تدریس مشغول شد. وی همچنین به عنوان داور رساله دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزیده شد. از دیگر سمت‌های علمی او می‌توان به عضویت در مرکز مطالعات غرب آسیا اشاره کرد. حسین امیرعبداللهیان علاوه بر این کتاب و مقالات متعددی را نیز به رشته تحریر درآورده است. از جمله تألیفات وی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

لیست کتب تالیف شده به قلم دکتر عبدالهیان

● کتاب استراتژی مهار دوگانه آمریکا کتاب دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی

● چاپ مقالات علمی در مجله سیاست خارجی و مجله علمی دانشگاه تهران

● استراتژی مهار دوگانه و طرح داماتو موافقتنامه امنیتی بغداد واشنگتن بحران سوریه و امنیت ناپایدار منطقه‌ای تحولات خاورمیانه و مطالعه موردی بحرین

نگاهی بر فعالیت های سیاسی دکتر عبداللهیان

مواضع سیاسی وی گاه در جبهه اصولگرا و گاه در جبهه اصلاح طلبان است. او می‌گوید منافع ملی و فراجناحی  مقدم بر هر چیز دیگر است. از همین رو گاه در تضاد با اسرائیل از جبهه مقاومت حمایت می‌کند و از طرفی در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان عضو کمیته سیاسی و امنیتی مذاکرات هسته ای فعالیت داشته است. در کل سوابق اجرایی و سیاسی وی را می‌توان به شکل زیر بیان نمود:

● مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی

● دستیار ویژه رئیس مجلس

● مشاور وزیر امور خارجه

● معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه

● مدیر کل وزارت امور خارجه

● سفیر جمهوری اسلامی ایران

● رئیس ستاد ویژه عراق

● معاون مدیر کل خلیج فارس

● معاون وزیر امور خارجه امور مربوط به کشور عراق

● معاون اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه

● کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد

دکتر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی مدیریت امور بین الملل را از زمان ریاست مجلس توسط علی لاریجانی تا زمان قالیباف بر عهده داشته است.

سخن پایانی

دکتر حسین امیرعبدالهیان از برجسته ترین چهره های سیاسی در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است که در طی حضور خود در این وزارت خانه فراز و فرودهایی داشته است، به عنوان مثال برکناری او از سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه باعث انتقاداتی از سوی اصولگرایان شد. وی همچنین اولین مقام رسمی است که در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی به لندن برای مذاکرات منطقه‌ای دعوت شد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید