بانک مرکزی گفته که متقاضیان می‌توانند از پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» وام بگیرند.

جزییات پرداخت وام به دارندگان سهام عدالت و یارانه‌بگیران / آیا این وام پول نقد است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، قرار است به دارندگان سهام عدالت و یارانه‌بگیران وام هفت میلیون تومانی سهام عدالت پرداخت شود. شرایط دیافت وام سهام عدالت چیست و چه کسانی می‌توانند این وام را بگیرند؟ بانک مرکزی اعلام کرده که برای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و بهبود فرایند تامین مالی زنجیره تولید چندین بانک به دارندگان سهام عدالت و یارانه‌بگیران وام هفت میلیون تومانی پرداخت می‌کند. جزئیات بیشتر وام هفت میلیونی سهام عدالت به شرح زیر است:

کدام بانک‌ها وام ۷ میلیون تومانی می‌دهند؟

بانک مرکزی گفته که متقاضیان می‌توانند از پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» وام بگیرند.اما گفته شده که هر بانک حداقل باید ۲۰۰ هزار فقره وام هفت میلیون تومانی به متقاضیان بدهد. یعنی در مجموع پنج بانک باید یک میلیون فقره وام هفت میلیون تومانی پرداخت کنند.

اقساط و مبلغ وام

مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص موسسه اعتباری حداکثر ۱۸ ماه است. بانک مرکزی در این مورد نیز اختیار را به بانک‌ها داده و گفته شده تعداد اقساط بیشتر از ۱۸ ماه نیست.بانک مرکزی اعلام کرده که نرخ سود این وام براساس مصوبات شورای عالی پول و اعتبار است. در آخرین مصوبه این شورا نرخ تسهیلات بانکی ۱۸ درصد اعلام شد.

بنابراین این وام نیز مشمول نرخ سود ۱۸ درصد می‌شود، مگر این که بانک برای مشتریان خود تخفیفی در نظر بگیرد.در خصوص وام سهام عدالت که طی چند ماه گذشته توسط دو بانک ملی و تجارت پرداخت شده، نرخ سود ۱۸ درصد بوده است.مبلغ وام سهام عدالت هفت میلیون تومان اعلام شده، از آنجایی که این پنج بانک باید حداقل یک میلیون فقره وام بدهند در مجموع باید هفت هزار میلیارد تومان وام پرداخت شود.اما گفته شده حداکثر مبلغ این وام هفت میلیون تومان است، بنابراین این احتمال وجود دارد که بانک مبلغی کمتر از این مقدار را به متقاضیان بدهد.

آیا این وام پول نقد است؟

در شیوه‌نامه اجرایی این وام آمده که اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالاها و خدمات از فروشگاه‌ها و پذیرنده‌های طرف قرارداد با این پنج بانک است. بنابراین این وام پول نقد نیست.اما هر قسط وام سهام عدالت چقدر است؟ بانک‌ها می‌توانند مبلغی کمتر از هفت میلیون تومان وام پرداخت کنند. اما اگر بانکی همان هفت میلیون تومان اعلامی را وام بدهد، دریافت‌کننده وام باید در یک سال و نیم ماهانه ۴۴۶ هزار تومان قسط بدهد.

متقاضیان چه تعداد هستند؟

یعنی پرداخت یک میلیون فقره وام اجباری است و این پنج بانک می‌توانند بیشتر از این وام ندهند. این در حالی است که دارندگان سهام عدالت ۵۰ میلیون نفر هستند.همچنین بیشترین تعدادی که یارانه دریافت می‌کنند ۷۸ میلیون نفر هستند که شامل بیش از ۲۱ میلیون خانوار است که قطعا برخی از آنها سهام عدالت ندارند و با استفاده از یارانه نقدی‌شان می‌توانند متقاضی دریافت این وام باشند.

بنابراین ۵۰ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت و چندین میلیون سرپرست خانوار یارانه‌بگیر می‌توانند جزو متقاضیان دریافت این باشند. این یعنی در بهترین حالت ۵۰ میلیون نفر متقاضی برای یک میلیون وام سهام عدالت وجود دارد.پس احتمالا ۴۹ میلیون متقاضی بدون وام می‌مانند. مگر اینکه بانک‌ها اما احتمالا تعداد وام‌های پرداختی بیشتر از یک میلیون فقره‌ای که بانک مرکزی اعلام کرده نباشد.

سهام عدالتی‌ها چقدر وام می‌گیرند؟

ار خرداد پارسال موضوع اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مطرح شد اما نهایتا از بهمن پارسال فقط دو بانک ملی و تجارت زیر بار اعطای وام رفتند.همچنین مسئولان وعده داده بودند که نهایتا تا پایان اردیبهشت مابقی بانک‌ها نیز به چرخه پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت وارد می‌شوند اما حالا گفته شده که فقط این پنج بانک دولتی وام می‌دهند.از همان ابتدا گفته شد که ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت به عنوان وام خرید کالا پرداخت می‌شود. در حال حاضر یک برگه سهام ۵۳۲ هزار تومان حدود ۱۰٫۵ میلیون تومان ارزش دارد و برگه سهام یک میلیون تومانی حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.قاعدتا دارندگان سهام یک میلیون تومانی باید وام ۱۲ میلیون تومان و دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی باید حدود شش میلیون تومان وام بگیرند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید