سیدابراهیم رئیسی از ۱۲ مرداد به مدت ۴ سال فرصت دارد تا برنامه‌های خود برای سامان دادن اقتصاد ایران را عملیاتی کند.

۹ وعده اقتصادی رئیسی

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه همشهری، سیدابراهیم رئیسی از ۱۲ مرداد به مدت ۴ سال فرصت دارد تا برنامه‌های خود برای سامان دادن اقتصاد ایران را عملیاتی کند. برنامه‌هایی که مشاوران او حتی اهداف کَمّی و زمان اجرایی‌ شدن آن را از قبل نوشته و اعلام کرده‌اند و کابینه دولت آینده و تیم اقتصادی همراه رئیس‌جمهور آینده ایران مصمم هستند تا برنامه‌ها را اجرایی کنند.

پرسش اصلی و چالش جدی پیش روی دولت سیدابراهیم رئیسی، البته تنها در دشواری‌های بنیادین و تاریخی اقتصاد ایران یعنی رکود توأم با تورم خلاصه نمی‌شود و برنامه‌های او نیازمند منابع مالی است آن‌هم در شرایطی که دست‌کم در نیمه دوم امسال دولت با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد. به گزارش همشهری، افزایش تولید و صادرات، کاهش هزینه و افزایش درآمد خانواده‌ها، اصلاح نظام سلامت ایران، اصلاح ۳ ضلع اقتصاد ایران، شامل نظام مالی، نظام بودجه‌ای و نظام مالیاتی و سرانجام افزایش شفافیت و پایان دادن فساد از جمله محورهای از پیش اعلام شده برنامه اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب سیدابراهیم رئیسی است. اما او و کابینه‌اش چه مسیری را برای خود تعریف کرده‌اند و در چه زمانی قرار است مردم به ایستگاه وعده‌های داده شده برسند؟
 

بدون نفت قد می‌کشیم

دولت آینده که از آن به‌عنوان دولت مردمی یادشده، قرار است تولید را افزایش و صادرات را ۲ برابر کند، این هدف در سال نخست به‌گونه‌ای است که در سال ۱۴۰۱ میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت و با افزایش بهره‌وری به بالای ۵ درصد برسد و تمام نیاز ارزی ایران در سال ۱۴۰۲ فقط از طریق صادرات غیرنفتی تامین شود و در پایان دولت آینده هم صادرات غیرنفتی ایران از ۳۵ میلیارد دلار به بیش از ۷۰ میلیارد دلار و سهم صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه هم دست‌کم ۲ برابر شود و از ۲۰ میلیارد دلار فعلی به بیش از ۴۰ میلیارد دلار برسد.
 

سفره‌ها رنگین‌تر می‌شود

برنامه دوم رئیس دولت آینده ایران، کاهش هزینه‌ خانواده‌های ایرانی است به‌نحوی که قرار است از آذرماه سال‌جاری، زنجیره‌ای از تامین کالاهای اساسی ایجاد شود و نیازهای مردم با اطمینان و قیمت مناسب تامین شود تا دیگر خانواده‌ها نگرانی بابت کالاهای اساسی نداشته باشند. گفته شده از همان آذرماه برای خانوارهای ۵ دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. به ازای هر یک از اعضای خانوار در ۳ دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و ۲ دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد ۲ درصد تخصیص می‌یابد. البته به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند، یارانه بازپرداخت اقساط داده خواهد شد.
 

پایان کابوس مسکن

گام دیگر رئیسی و کابینه‌اش خانه‌دارکردن نیمی از واجدان شرایط خواهد بود که زمانبندی دقیق آن خرداد سال آینده روشن می‌شود. اولویت با کاهش حاشیه‌نشینی، احیای بافت‌های فرسوده و نوسازی مسکن روستایی خواهد بود. وعده دیگر برای کاهش هزینه‌های خانواده‌ها این است که در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم، نصف نرخ تورم سال ۹۹ باشد یعنی حدود ۲۰ درصد و در سال‌های بعد این نرخ تک‌رقمی شود. البته گفته شده دولت تلاش می‌کند تا پایان عمر خود ۴ میلیون خانه بسازد. افزون بر این قرار است طی ۴ سال آینده دولت تقاضای سوداگرانه در بازار مسکن را از ۷۰ درصد فعلی به ۳۵ درصد یعنی نصف برساند و سهم هزینه مسکن در سبد خانوار را هم به یک‌سوم کاهش دهد؛ یعنی از حدود ۵۰ درصد به حدود ۳۰ درصد برساند.

کارت سلامت به جای طرح سلامت

برنامه دیگر کابینه آینده، اصلاح ساختار اقتصاد سلامت ایران است، رئیسی می‌گوید: از سال آینده به همه مردم ایران کارت سلامت می‌دهد که با آن هزینه خدمات از مراکز درمانی نظیر بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها از طریق بیمه و تسهیلات قرض‌الحسنه بابت سهم بیمار پرداخت می‌شود و مراجعه‌کننده دیگر پولی نخواهد داد. علاوه بر این قرار است دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر ایران عادلانه شده و پرداخت از جیب مردم بابت درمان از ۴۳ درصد به ۲۰ درصد در پایان دولت او کاهش یابد.
 

سپر بلای بورس و اشتغال

گام دیگر دولت آینده؛ افزایش درآمد خانواده‌ها اعلام شده و قرار است امسال نوسان‌های بورس مدیریت و صندوق تثبیت بازار سرمایه شارژ شود. علاوه بر این اوراق بهادار برای پوشش ریسک سهامداران خرد از سال آینده منتشر می‌شود. افزون بر این رئیسی قول داده تا سال ۱۴۰۴ و پایان دولتش ۴ میلیون فرصت شغلی ایجاد کند که فارغ‌التحصیلان آموزش عالی و افراد کم درآمد به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و مرزنشینان در اولویت قرار می‌گیرند.
 

نظام مالی را اصلاح می‌کنیم

وعده دیگر رئیسی در مقام رئیس‌جمهوری آینده اصلاح نظام مالی است. طی امسال قرار است زمان دقیق تسویه بدهی‌های دولت به بانک‌ها اعلام شود، سال بعد سفره انواع ابزارهای مالی شبیه تأمین مالی زنجیره‌ای، قراردادهای بازخرید و اوراق صکوک پهن خواهد شد تا نیاز مالی کسب‌وکارها را تأمین کنند و جریان منابع و مصارف مالی سامان بگیرد. از سوی دیگر در سال آینده انواع دارایی‌ها نظیر قبض انبار، قراردادهای فروش و ماشین آلات ارزشگذاری شده و به‌عنوان ضمانت قابل استفاده خواهد بود و پرداخت تسهیلات بانکی فقط براساس اعتبارسنجی مشتریان صورت می‌گیرد تا هم جلوی فسادهای بانکی گرفته و هم مطالبات معوق بانکی کاسته شود. سال ۱۴۰۲ هم قرار است دولت آینده دارایی‌های منجمد و بنگاه‌داری بانک‌ها را نصف کند و اجازه ندهد تا بانک‌های خصوصی، اختصاصی شوند.
 

کاهش مالیات تولید به ۱۰درصد

دولتی که از مرداد امسال روی کار خواهد آمد قرار است همه معاملات مالیات‌دهندگان با سازمان مالیات‌ستان را یکپارچه و آنلاین کند و آن را شفاف سازد و در برابر فرار مالیات بایستند تا جایی که از فعالیت‌های غیرمولد و سوداگرایانه مالیات گرفته شود و مالیات بر تولید هم به ۱۰درصد برسد. اینها بخشی از وعده‌ها و جهت‌گیری‌های اصلاح نظام مالیاتی طی ۴سال آینده است.
 

بودجه بدون کسری و نفت

رئیسی می‌گوید: برای اصلاح ساختار بودجه هم نقشه دارد، بودجه‌ریزی عملیاتی را به‌صورت دقیق اجرا می‌کند تا جلوی اتلاف هزینه‌ها را بگیرد و علاوه بر اینکه تراز عملیاتی بودجه را مثبت خواهد کرد. البته طی ۴ سال و وقتی دولت او به پایان رسید، بودجه ایران دیگر نیازی به دلارهای نفتی نخواهد داشت. ضمن اینکه قرار است منابع ناشی از بهره مالکانه نفت و گاز، صرف سرمایه‌گذاری  شود.
 

وعده شفافیت اقتصادی

برنامه دولت سیدابراهیم رئیسی البته افزایش شفافیت در اقتصاد ایران است، او که به‌گفته خودش از قوه‌قضاییه به قوه مجریه آمده تا جلوی ایجاد فساد را بگیرد، وعده داده از همین امسال همه قوانین و مقررات شفافیت در اقتصاد را به‌طور کامل اجرا، سامانه‌های شفافیت (مانند قراردادهای دولتی و عملکرد شرکت‌های دولتی) را تکمیل و در دسترس مردم قرار دهد. برنامه دیگر او برای امسال هم ایجاد سامانه جامع اطلاعات اقتصادی برای پیشگیری از تخلفات و جرایم اقتصادی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۱۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    3 5
    اگه دولت آقای روحانی به عنوان حسن ختام یک کار عاقلانه و یا دولت آقای رئیسی به میمنت آغاز یک کار انقلابی انجام بدن و اون جمع کردن و برچیدن این صفهای نانوایی برای همیشه هست که مردم برای چند دانه نان صبح یا ظهر یا شب باید با وجود کارهای ضروری و یا وقت استراحت و خستگی و احیانا" بچه ی مریض و مهمان و .... ساعتها در هوای سرد و گرم و برف و یخ و آفتاب و طوفان تو پیاده رو معظل بشن تا نوبتشون بشه و نونشون پخت شه و بذارن چند دقیقه ای خنک بشه و بعد راهی خانه بشن. خب میشه به این وضع پایان داد. راه منطقیش اینه که نانوایی ها در غیر ساعات مقارن با وعده های غذایی و زودتر نون با کیفیت رو به اندازه ی کافی برای این وعده ها پخت و در سبدها و قفسه هایی که به همین منظور تهیه شده بذارن و مطمئنا" به تازگی و کیفیت نون هیچ ضرری نمی رسه و مردم تو این صفها اینقد معطل نمیشن و زود نونشون رو می گیرن و به کارشون می رسن. واقعا" ضروری و واجبه، هم برا نونوایی ها بهتره و هم مردم. چقد وقت مردم تو همین صفها تلف میشه؟! نون هم که یکی از مواد ضروری هر وعده ی غذایی و پای ثابت هر سفره هست.
    • حسن دزد کثیف IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      0 0
      خدا وکیلی خوش بحالت در کدام کشور داری زندگی می کنی . فقط مشکلت صف نانواییه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میگن حضرت علی ع داشت دریای علم و دانش را به مردم ارائه می داد غرق در ارائه اطلاعات ذیقیمت بود و پرسید از من بپرسید هر چه را نمی دانید . یک نفر دانشمند مثل شما از جاش بلند شد و پرسید اگر راست می گی تعداد تار موی های ریش منو بگو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ این ثابت می کنه که زمانه عوض می شه و مردم همان مردمند .
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    5 3
    آقایان مسئول ، تابحال کسی برای مردم مشخص کرده که آیا دهک ها براساس چه درآمدی مشخص شده اند من خودم نمیدانم درکدام دهک قرار دارم.
    • داداش جعفر ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      0 0
      زیر صفر...یخیدم
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      0 0
      عجله نکن هشت سال زمان میبره ناراحت نباش درست میشه انشاالله
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام بر سید محرمان و مظلومان مردم در رنج وفقر اند بیت المال را به مساوات چون مولایمان علی تقسیم نمایید وسلام
  • Reza IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    همش وعده... وعده.. تا کی وعده سر خرمن
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    دهک یعنی چی همه ایرانی هستند هر که خواست بهش بدن هر که نخواست خودش انصراف بده تا حق کسی پایمال نشه الان یارانه معیشتی را به کسانی می‌دهند که چند مغازه یا خانه دارند در عوض بعضی ها هستند که هیچی ندارند و یارانه معیشتی بهشون پرداخت نمیشه
  • رها IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    آقای رئیسی اول از همه پول های مردم را که در بورس سرمایه گذاری کردند برگردانید مردم بد بخت شدند
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    من همسرم ودخترم. وضعیت مالی زیر صفر یعنی کدام دهک هستیم اجاره نشینم. حقوق ثابت نداریم بیمه ندارم ومن و همسرم بیماری هستیم به کی بگیم
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام ان شاءالله که خدا خیرش بده در حرف که همه اندازه آیت الله هستند به خواست پروردگار در عمل هم این چنین باشند موفق وموید باشند در پناه خدا
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    با نام و ياد خداوند منان و آرزوي موفقيت براي همه كساني كه مي خواهندمشكلات كشور حل شود.مسئولين محترم لطف كنند براي هر تصميمي كه مي خواهند بگيرند اول خدا را فراموش نكنند عدالت حضرت علي ع را مد نظر داشته باشند حسد و طمع شخصي را كنار بگذارند دست به دامان ائمه اطهار شوند و از رهنمودهاي رهبر صبور انقلاب نهايت استفاده را كنند تا دعاي خير مردم مخصوصا گرسنگان زجر ديده بدرقه راه و كارشان باشد.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    دست به دست هم دهيم به مهر تا ميهن خويش را كنيم آباد. مردم دوست داشتني ايران همچنان كه صبور بوديد باز هم صبر كنيد با توكل به خداوند و دعاي ولي عصر عج به زودي شاهد امنيت اجتماعي و معيشتي و اقتصادي بهتري مطابق شان ملت ايران خواهيد شد. يا علي مدد
  • مهدی RU ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    خدا کند . البته اگر از افرادی چون احمدی نژاد و سعید محمد اتفاده کند به آرزوهایش میرسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید