برای پرداخت وام ودیعه مسکن در سال جاری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به چه کسانی وام ودیعه مسکن تعلق نمی‌گیرد؟

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، بر اساس آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا به بانک مرکزی ابلاغ کرده، بانک ها تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت می کنند.

ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه شنبه ۲۲ خرداد ماه، مصوبات سال گذشته این ستاد در خصوص حمایت از مستأجران را تمدید کرد که بر اساس آن، ۳ برنامه مهم تمدید خودکار قراردادهای اجاره مسکن، تعیین سقف اجاره بها برای قراردادهای تمدیدی در سال جاری و نیز اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به خانواده‌های مستأجر به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ شد.

آنگونه که در مصوبه ستاد ملی کرونا آمده است، برای پرداخت وام ودیعه مسکن در سال جاری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

در مصوبه ۷۲ ام ستاد ملی مقابله با کرونا آمده:

۱. مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود

۲. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند

۳. سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود

۴. شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است

۵. تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال ۱۴۰۰ به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود

وزیر راه و شهرسازی: میزان اجرای مصوبه سال گذشته ستاد کرونا در حمایت از مستأجران، ۸۵ درصد بود

وزیر راه و شهرسازی درباره مصوبه ستاد ملی کرونا در حوزه اجاره مسکن گفت: با توجه به بررسی پیامدهای جابه‌جایی مستأجران در شرایط تنگنای اقتصادی و همه‌گیری کرونا در جلسه ستاد ملی کرونا، میزان افزایش نرخ اجاره بها همچون مقادیر سال گذشته، به منظور تمدید خودکار و بدون مراجعه به دفاتر املاک، مجدداً مورد تأکید و تصویب مجدد قرار گرفت. بر این اساس، میزان افزایش اجاره‌بها در شهر تهران، حداکثر ۲۵ درصد، دیگر کلان‌شهرها ۲۰ و سایر مناطق شهری کشور ۱۵ درصد تعیین شده است.

اسلامی: وام ودیعه مسکن به کسانی که پارسال گرفته اند، امسال داده نمی‌شود

اسلامی افزود: بررسی‌ها حاکی از تمدید بیش از ۸۵ درصد قراردادهای اجاره بر مبنای مصوبات ستاد ملی کرونا در سال گذشته است. البته در حوزه تسهیلات ودیعه مسکن نیز میزان وام‌دهی بانک‌ها برای سال ۱۴۰۰ اندکی افزایش پیدا کرد تا افزایش اجاره‌بها، به نحو موثرتری جبران شود. همچنین دریافت کد رهگیری، صرفاً برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات ودیعه مسکن از بانک‌ها مورد نیاز است و وام تسهیلات مسکن به مستأجرانی که سال گذشته از این وام استفاده کرده‌اند، تعلق نخواهد گرفت.

بر اساس آنچه مطرح شد، در جریان برگزاری هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی کرونا، با پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به مستأجران به منظور حمایت از خانوارها برای تمدید قرارداد اجاره املاک مسکونی موافقت شد.

رقم وام ودیعه مسکن + مبلغ اقساط ماهانه

بر اساس مصوبه ستاد کرونا، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند، حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را تا سقف مبلغ ۷۰ میلیون برای شهر تهران، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرهای کشور ۲۵ میلیون تومان به واجدین شرایط پرداخت کنند.

همچنین پیگیری‌ها حاکی است، نرخ سود تسهیلات مذکور ۱۳ درصد و بر مبنای بازپرداخت ۵ ساله برای مستأجران تهرانی، اقساط ماهیانه ۱.۶ میلیون تومانی و برای ۲ گروه هدف دیگر، با بازپرداخت ۳ ساله، به ترتیب اقساط ۱.۳ میلیون تومانی و ۸۴۲ هزار تومانی منظور شده است.

پارسال چند نفر وام ودیعه گرفتند؟ پیش بینی تعداد دریافت کنندگان در سال جاری

خاطرنشان می‌شود سال گذشته پس از ثبت نام ۹۲۰ هزار سرپرست خانوار، نهایتاً این تسهیلات به حدود ۲۰۰ هزار خانواده داده شد که مجموع ارقام پرداختی به نزدیک ۴ هزار میلیارد تومان رسید.

با توجه به افزایش رقم این تسهیلات در سال جاری (۷۰، ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان برای مستأجران تهرانی، کلانشهرها و سایر شهرها) نسبت به مبالغ تعیین شده برای سال گذشته (۵۰، ۳۰و ۱۵ میلیون تومان)، همزمان با تعیین سقف ۱۰ هزار میلیارد تومانی این تسهیلات در سال جاری از سوی ستاد کرونا و نیز حذف خانوارهایی که سال گذشته این وام را دریافت کرده اند، احتمالاً تعداد دریافت کنندگان این وام، امسال نیز حول و حوش همان تعداد دریافت کنندگان این تسهیلات در سال گذشته باشد.

پرداخت وام ودیعه به بانک‌ها ابلاغ شد

گفتنی است مصوبه مذکور به بانک مرکزی ابلاغ شده و این بانک نیز دستورالعمل اجرایی آن را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است.

سقف وام ودیعه مسکن ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید