براساس مطالعات دانشمندان و پژوهشگران، تلفیق و استفاده دو دوز از واکسن های متفاوت در واکسیناسیون کرونا احتمالا موثر و ایمن است.

میزان اثربخشی تلفیق دو دوز از واکسن‌های کرونا چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از  ایرنا، به گفته دانشمندان و پژوهشگران تلفیق و استفاده دو دوز از واکسن های متفاوت در واکسیناسیون کرونا احتمالا موثر و ایمن است با این وجود تحقیقات در این راستا تا اثبات قطعیت این موضوع ادامه خواهد یافت.

دکتر « کیت اوبراین » مدیر بخش واکسیناسیون سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، تمامی واکسن های تایید شده تحت نظر این سازمان گرچه از روش های متفاوتی برای مقابله با این ویروس آنتی بادی را در بدن تولید می کنند، اما همگی به شکلی یکسان برای ایمن سازی بدن طراحی شده اند. 

وی افزود : « براساس قاعده کلی کارکرد واکسن ها فکر می کنیم تلفیق و ادغام واکسن ها با یکدیگر امکان پذیر خواهد بود. » 

دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلستان در حال تحقیق و بررسی بر روی ترکیب واکسن های آسترازنکا و مدرنا، نوا واکس و فایزر-بیونتک می باشند. آزمایش های مشابه در مقیاسی کوچکتر  نیز در اسپانیا و آلمان در حال انجام است. 

اوبراین در ادامه گفت : « ما باید مدارکی مبنی بر ترکیب درست این واکسن ها بدست آوریم. تاکنون داده های کمی نشان می دهد یک دوز از واکسن آسترازنکا با فایزر، ترکیبی امن و موثر است. حتی تلفیق این واکسن ها عوارض جانبی احتمالی از جمله درد و لرز را کاهش می دهد.

به گفته « لارنس یونگ » ویروس شناس دانشگاه وارویک انگلستان ممکن است ترکیب انواع متفاوت واکسن ها ایمنی بیشتری در بدن  ایجاد کند. 

در برخی نقاط، مقامات بهداشتی در شرایط انتخابی ، استفاده از دو دوز متفاوت واکسن را پیشنهاد می کنند. 

پس از اینکه واکسن آسترازنکا موجب عارضه جانبی بسیار نادر لخته شدن خون شد، بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان ، فرانسه و اسپانیا به مردمی که  در دوز اول واکسن آسترازنکا تزریق کرده بودند پیشنهاد دادند تا برای دوز دوم  از واکسن فایزر یا مدرنا استفاده کنند.

در بریتانیا و کانادا مقامات بهداشتی می گویند اگر امکان دارد مردم باید  دو دوز  واکسن یکسان دریافت کنند ولی اگر فردی سابقه لخته شدگی خون و یا شرایط دیگری دارند که خطر لختگی خون را در او افزایش می دهد می تواند برای دوز دوم  واکسن دیگری تزریق کند. 

کووید 19 از خانواده کرونا ویروس هایی است مهاجم و مرگبار که اولین بار در دسامبر 2019 در کشور چین شناسایی و به سرعت به یک همه گیری جهانی تبدیل شد. اکنون چند ماهی است که بشر با کشف انواع واکسن هایی، به این ویروس منحوس حمله ور شده است.

این همه گیری کشنده، در این مدت تغییرات زیادی را در سبک زندگی انسان ها ایجاد کرده و خسارات بزرگی به بخش هایی از جامعه بشری وارد کرده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید