سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف حمایت از بازنشستگان لایحه دوفوریتی «دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» را به هیات دولت ارائه کرد.

خبری مهم درباره دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف حمایت از بازنشستگان و بهبود و ترمیم وضعیت معیشت این قشر جامعه، لایحه دوفوریتی «دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» را به هیات دولت ارائه کرده است.

پدیده "بازنشستگی" از جمله مباحث مربوط به نظام تامین اجتماعی است که در ارتباط با پدیده دیگری موسوم به "سالمندی" قرار دارد، ‌هرچند سالمندی مساوی با بازنشستگی نیست ولی می تواند یکی از علل بازنشستگی تلقی شود.

در یک بیان کلی، بازنشستگی را می توان حالتی دانست که نیروی انسانی شاغل، با داشتن شرایط معینی از سن و سنوات معینی از خدمت و به موجب حکم مقام دارای صلاحیت احراز می کند. بازنشستگی به عنوان پایان کار رسمی و اشتغال اصلی نیروی انسانی می تواند پیامدهایی داشته باشد که فراتر از توقف کار بوده و بی توجهی به آن، ‌ تبعاتی را برای جامعه به وجود بیاورد.

در میان موضوعات متعدد مرتبط با موضوع بازنشستگی می توان به مسئله معیشت به عنوان مهمترین دغدغه مطرح در خصوص بازنشستگان اشاره کرد. لذا در همین راستا رسیدگی و توجه به وضعیت معیشت مردم، ‌اقشار آسیب پذیر و از جمله بازنشستگان، همواره در زمره مهمترین اهداف و برنامه‌های دولت ها قرار داشته است.

براساس اصل (۲۹) قانون اساسی، ‌ برخورداری از تامین اجتماعی در دوران بازنشستگی، بیکاری، پیری و غیره، حقی همگانی بوده و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.

به همین منظور نیز هیات دولت دوازدهم در راستای اجرای مواد (۱۲) و (۳۰) قانون برنامه ششم توسعه نسبت به متناسب سازی حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و وظیفه بگیران در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اهتمام ورزید تا حقوق این گروه از جامعه ترمیم و بهبود یابد.

درحال حاضر از آنجا که اجرای متناسب سازی مذکور براساس مفاد قانون برنامه ششم توسعه بوده، نگرانی از ایجاد وقفه در این امر به لحاظ پایان قانون برنامه ششم توسعه وجود دارد، بنابراین باتوجه به پیگیری های کانون های بازنشستگی و به منظور رفع دغدغه این قشر، سازمان برنامه و بودجه کشور لایحه دوفوریتی «دائمی نمودن متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» را که با همکاری کانون فوق تهیه شده، تدوین و به هیات دولت ارائه کرده است.

براساس این لایحه، حقوق کلیه بازنشستگان، موظفان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح به نحوی تعیین می‌شود که از حداقل ۹۰ درصد میانگین حقوق و فوق‌العاده‌ها و سایر اقلام مشمول کسور بازنشستگی شاغل ۳۰ سال خدمت هم‌گروه/طبقه، هم‌رتبه، هم‌پایه، هم‌درجه یا عناوین مشابه در همان سال کمتر نباشد.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی مکلف است بر اساس مقررات مصوب هیأت امنا از محل کلیه منابع خود نسبت به متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود اقدام کند. مستمری حداقل بگیران سازمان تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سنوات بیمه پردازی نباید از حقوق حداقل بگیران بازنشستگان کشوری که ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند، کمتر باشد.

علاوه براین، سایر صندوق ها و سازمان های بازنشستگی می توانند براساس مقررات مصوب بالاترین مرجع تصمیم گیری خود و متناسب با منابع خود نسبت به متناسب سازی حقوق بازنشستگان و موظفان اقدام کنند.

بازنشستگان شرکت های واگذار شده به استناد قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و همچنین مشمولان بند (الف) ماده (۶) قانون احکام دائمی برنامه های های توسعه کشور که به اشتراک خود در صندوق بازنشستگی ذی ربط ادامه داده اند براساس ضوابطی که در آیین نامه اجرایی این قانون پیش بینی می شود، ‌ مشمول این قانون می شوند.

بررسی این لایحه پیشنهادی در دستورکار کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیات دولت قرار دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    با سلام وخسته نباشید لطفا از مطالب تکراری خودداری کنید از اول سال جاری دار رابطه با دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان صحبت شده ،تا این تاریخ این لایحه هنوز به مجلس ارائه نشده و مدت دولت هم سپری شده ،وای به حال ما بازنشستگان که در دولت جدید به دست فراموشی سپرده خواهد شد و ضمنا از مسئولین و دست اندر کاران هم خواهش میکنم که لااقل پی گیر واکسن کرونا باشند چون با توجه به تزریق دوز نوبت اول برای نوبت دوم واکسن موجود نیست که تزریق کنیم چون ما بازنشستگان و افراد مسن از افراد آسیب پذیر جامعه هستیم با تشکر
  • محمد IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    همه بازنشسته ها و مستمری بگیران کشور با این قضیه کرونا مردن دیگه.پرداخت حقوق دولتی به نصف کاهش داشته. بله که همسان سازی کنید اگه مرد بودید وقتی همه عزیزان بودن و زنده همسان سازی میکردید
  • شاهین IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    با سلام با توجه به این قانون چرا تا این لحظه صندوق بازنشستگی نفت هیچ گونه تعدیل دستمزدی را انجام نداده آقای زنگنه کد 23از حقوق کشوری ولشکری هم کمتر دریافتی دارن وشما هیچ حرکت مثبتی را برای این قشر زحمتکش انجام ندادی فردای قیامت باید جوابگوی این بی عدالتی ها باشید
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 1
    می گویند براساس اصل (۲۹) قانون اساسی، ‌ برخورداری از تامین اجتماعی در دوران بازنشستگی، بیکاری، پیری و غیره، حقی همگانی بوده و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.کدام قانون . قانونی که 42 سال قیل نوشته شده تا به حال اجرا نگریده این قانون است ؟؟؟
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    می گویند براساس اصل (۲۹) قانون اساسی، ‌ برخورداری از تامین اجتماعی در دوران بازنشستگی، بیکاری، پیری و غیره، حقی همگانی بوده و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.کدام قانون . قانونی که 42 سال قیل نوشته شده تا به حال اجرا نگریده این قانون است ؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    مستمری بگیران چه گناهی کردند واین همه وعده سر خرمن داده میشود تفاوت افزایش فرودین قرار بود اوایل خرداد 1400 واریز شود متاسفانه همه چشم به راهند بااین تورم گرانی منتظر خبر خوش هستیم .
  • حميد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    سلام فردا جلسه هيات دولت است مطرح شودو به تصويب برسد ديگه منتظر چي هستيتيد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید