هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان، درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی داد.

مصوبه شورای نگهبان دفاع از نامزدهای واقعی انتخابات در برابر نامزدهای تفننی است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، هادی طحان نظیف با حضور در برنامه پرونده ویژه شبکه سه سیما(زنده) گفت: سیاست‌های کلی انتخابات به شورای نگهبان تکلیف کرده بود که ملاک‌های تعیین مصادیق رجل سیاسی - مذهبی و مدیر و مدبر بودن را مشخص کند.

وی درباره مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت:مصوبه شورای نگهبان یک گام مثبت برای شفافیت بیشتر رجل مذهبی و مدیر و مدبر بودن است. 

وی افزود: ما این مصوبه را دفاع از نامزدهای واقعی می‌دانیم، در برابر کاندیداتوری‌های تفننی. 

طحان نظیف ادامه داد: برخی‌ها چرا با شفاف‌سازی مخالفند؟ کسی از شفافیت ضرر نمی کند.  واقعا مردم، نخبگان و شخصیت‌های سیاسی از انتشار تصاویر افرادی که تفریحی در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند، ناراحت بودند.

این عضو شورای نگهبان ادامه داد : ما باید مشخص کنیم که چه کسی مدیر و مدبر است و چه کسی از نظر ما رجل سیاسی - مذهبی است، ما مدافع حق مردم هستیم. 

وی یادآور شد:  در انتخابات گذشته ۱۶۳۶ نفر ثبت نام کردند که  از این تعداد برخی  پرونده قطعی کیفری داشتند مثل کلاهبرداری و صدور چک بلامحل، نزاع و ضرب و جرح و شرکت در سرقت که حدود ۳۰۰ نفر بودند. تصمیمات شورا مبتنی برواقعیات است. از این تعداد ۱۶۳۶ نفر تعداد ۱۲۰۰ نفر مدارک سیکل و ابتدایی داشتند. شورای نگهبان بدنبال ساماندهی این وضعیت است. کسانی هم بودند که  فرزند ۴ ساله خود را آورده بودند تا در انتخابات ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: برای انتخابات‌های مجلس، خبرگان و شوراها شرایط سن و مدرک گذاشته شده، چرا برخی مخالف گذاشتن شرایط برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؟ انتخابات محل دیده شدن و خودنمایی برخی افراد که صلاحیت‌های اولیه را ندارند و می‌خواهند دیده شوند، نیست.

طحان نظیف تاکید کرد: مردم دغدعه معیشتی و اقتصادی دارند، کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، باید حداقل‌هایی مثل سن و مدرک و سابقه را داشته باشند.

وی یادآور شد: زمان بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ۵ روز است که ۵ روز هم می‌توانیم آن را تمدید کنیم، آیا واقعا می‌توان صلاحیت ۱۶۰۰ نفر (تعداد ثبت‌نامی‌های انتخابات ۹۶) را دقیقا بررسی کرد؟ 

این عضو شورای نگهبان افزود: حق اعتراض افراد در مصوبه شورای نگهبان پیش بینی شده است.  ما نسبت به حق مردم حساس هستیم و شورای نگهبان پاسدار حق مردم است. 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید