این که محمد تخلف کرده یا نه، تخلفش انتخاباتی است یا نه، برکنار شده یا استعفا داده و مشکل قالیبافی‌ها با او پرونده عیسی شریفی است یا چیز دیگری، همه و همه مسائل داخلی سپاه است که نباید به سطح دعوای سیاسی کشیده شود، اما در وضعیت فعلی کشیده می‌شود و گریز از آن دشوار است.

حاشیه‌های سعید محمد و دردسرهای ورود نظامیان به انتخابات برای سپاه پاسداران

سلام نو سرویس سیاسی: از مدت‌ها پیش که بحث حضور نامزدهایی با سابقه نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد، بسیاری هشدار می‌دادند که این اتفاق نه تنها خلاف قانون اساسی و مشی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است بلکه اساسا چندان به سود نهادهای نظامی نیست. با تمام این‌ها هشدارها مؤثر واقع نشد و در نهایت نه تنها نظامی‌های سابق و اسبق وارد گو شدند، بلکه نظامی‌های فعلی نیز پای در میدان رقابت گذاشتند.

در مهم‌ترین اتفاق در این حوزه سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا که در مدتی کوتاه توجه‌ بسیاری را به خود جلب کرده بود با اعلام استعفا از این قرارگاه استراتژیک اعلام کرد که برای پیش نیامدن شائبه از پست خود در سپاه استعفا داده است تا به صورت جدی وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

استعفای سعید محمد از قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز حاشیه‌های اطراف او بود. او همان‌طور که هواداران خاص خود را دارد و برای آن‌ها نماد رییس‌جمهور جوان و انقلابی حساب می‌شود، رقبا و مخالفان درون جریانی مهمی نیز دارد. مهم‌ترین این مخالفان، نزدیکان محمدباقر قالیباف هستند که در همان روز استعفا آتش را به روی محمد گشودند.

فردانیوز، سایت خبری نزدیک به جریان محمدباقر قالیباف، تیتر زد که سعید محمد برکنار شده تا در همان گام نخست شائبه‌ای جدی در مسیر او ایجاد شود. بعد از آن نیز حمیدرضا ترقی، عضو ارشد مؤتلفه از برکناری محمد به دلیل تخلفات خبر داد، هرچند بعداً این حرف را تکذیب کرد.

با این همه حملات علیه محمد ادامه پیدا کرد. با گرم شدن کلاب هاوس بحث اطراف شخصیت محمد آغاز شد و باز هم چهره‌های اصول‌گرا بودند که در نوک پیکان نقد محمد قرار داشتند. از یک طرف تاکید می‌کردند که اگر او رجل سیاسی باشد آن وقت دیگر نمی‌توان از رجل سیاسی نبودن حسن خمینی ایراد گرفت و از طرف دیگر تاکید داشتند که محمد برکنار شده و خبری از استعفا نبوده است.

خبر برکناری محمد - که با تکذیب او نیز همراه شده بود – چندان  مورد توجه رسمی واقع نشد تا اینکه یک مقام ارشد سپاه روز گذشته با خبرگزاری فارس – که به سپاه بسیار نزدیک است – مصاحبه کرد و برکناری یا «انفکاک» سعید محمد از سپاه را تایید کرد.

روز گذشته سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه، در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد و افزود که سپاه به جدّ با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرایندهای قانونی تعریف شده مخالف است.

حاشیه‌های سعید محمد و دردسرهای ورود نظامیان به انتخابات برای سپاه پاسداران

معاون سیاسی سپاه در ادامه گفت: اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

دفتر سعید محمد به سرعت به این خبر واکنش نشان داد و تاکید کرد که جوانی سخنگوی سپاه نیست و این اخبار با شیطنت تنظیم شده و محمد اساسا به خاطر عدم شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء از سپاه استعفا داد.

در نهایت امروز سخنگوی سپاه در گفت‌وگویی کوتاه پاسخی به برخی مسائل داد. سردار رمضان شریف تاکید کرد که سپاه هیچ کاندیدایی را تایید یا تخریب نمی‌کند و دنبال مصداق انتخاباتی نیست و درباره سعید محمد هم نظر ندارد. او با اشاره به سخنان سردار جوانی تاکید کرده که هر کس مسئول حرف خودش است و افزود: ما می‌گوییم هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده؛ ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.

نه سعید محمد و نه سردار جوانی؛ این سپاه است که آسیب می‌بیند

این که سعید محمد تخلف کرده است یا نه و این که سردار جوانی درست می‌گوید یا نه مسئله فرعی است. امروز مسئله اصلی این است که نامزدی یک نظامی باعث این وضعیت شده است که سپاه در سطح دعواهای جناحی و سیاسی انتخابات فروکاسته شود.

این که محمد تخلف کرده یا نه، تخلفش انتخاباتی است یا نه، برکنار شده یا استعفا داده و مشکل قالیبافی‌ها با او پرونده عیسی شریفی است یا چیز دیگری، همه و همه مسائل داخلی سپاه است که نباید به سطح دعوای سیاسی کشیده شود، اما در وضعیت فعلی کشیده می‌شود و گریز از آن دشوار است.

واقعیت این است که سیاست به خصوص در دوران انتخابات عرصه رقابت و حتی جنگ قدرت است. هر چقدر هم شعار تشنگی خدمت سر داده شود و هر چقدر هم که یک چهره اصول‌گرا و انقلابی باشد در نهایت انتخابات عرصه رقابت برای قدرت و زد و خورد سیاسی است، رخدادی که شأن دستگاه نظامی را می‌کاهد و اعتبارش در جامعه را کاهش می‌دهد.

حاشیه‌های سعید محمد و دردسرهای ورود نظامیان به انتخابات برای سپاه پاسداران

این مسئله یکی از دلایلی است که باعث می‌شود در عرف سیاست، به نظامیان توصیه جدی شود که از ورود به مسائل سیاسی خودداری کنند و در صورت قصد داشتن برای ورود به سیاست به طور کامل رخت نظامی را از تن در بیاورند. وقتی این قاعده رعایت شود شأن دستگاه نظامی رعایت شده و نیروی نظامی در سطح ملی باقی می‌ماند و به ورطه دعواهای سیاسی نمی‌افتد.

حالا با ورود سعید محمد به گود انتخابات عملا امکان فروکاستن سپاه به دعواهای جناحی بیش از همیشه مهیا شده، به خصوص با توجه به این مسئله که او برخلاف دیگر نظامیان به تازگی در بالاترین سطح فعالیت در سپاه قرار داشته است. آن طور که تجربه ثابت کرده سپاه دیر یا زود غائله را فیصله می‌دهد و رخت خود را از این ورطه بیرون می‌کشد و تلاش می‌کند دیگر به این سطح از دعوا وارد نشود.

اما سوال مهم اینجا است که با حضور محسن رضایی، حسین دهقان، رستم قاسمی، سعید محمد و احتمالا محمدباقر قالیباف چنین کاری ممکن است؟ به خصوص وقتی نامزدی مثل سعید محمد با کلی اما و اگر به تازگی از سپاه جدا شده و تمام سابقه قابل تقدیر یا نقدش در سپاه رقم خورده است؟ این سوالی است که در روزهای آینده پاسخ آن مشخص می‌شود.

با این وجود یک چیز مشخص است و آن این است که هر چه زمان بیشتر بگذرد دلایل بیشتری برای عدم ورود نیروهای نظامی به سیاست هویدا می‌شود و هر جنجالی درباره نامزدهای نظامی بیش از آسیب به خودشان به نهاد نظامی مرتبط به آن‌ها آسیب می‌زند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید