رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه گفت: استقرار یک نظام سیاسی با توانایی نمایندگی از طرف تمام سوری‌ها برای بازگرداندن صلح و ثبات مجدد در این کشور ضروری است.

موضع ترکیه در خصوص سوریه از زمان شروع جنگ در این کشور، تغییری نکرده است

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا به نقل از تلویزیون العربی، رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر این که یک راه‌حل صلح آمیز و پایدار در سوریه تنها با رعایت تمامیت ارضی و وحدت سیاسی این کشور امکان پذیر خواهد بود، گفت: عمل نکردن واشنگتن به تعهداتش، بحران سوریه را عمیق کرده است.

«رجب طیب اردوغان» اظهار داشت: برقراری مجدد صلح و ثبات در سوریه مستلزم حمایت صادقانه غربی‌ها از آنکارا است.

او گفت : آنکارا تاکید دارد که اقدامات بشردوستانه این کشور در سوریه آخرین معیار صداقت در مواضعش خواهد بود بویژه که به تازگی دفاع از حقوق بشر، آزادی ها و دموکراسی به طور گسترده در جریان است.

اردوغان گفت: به اعتقاد ترکیه، استقرار یک نظام سیاسی با توانایی نمایندگی از طرف تمام سوری‌ها برای بازگرداندن صلح و ثبات مجدد در این کشور ضروری است.

به گزارش آناتولی، اردوغان در عین حال گفته مناطق امنی که ترکیه با کمک نیروهای محلی در سوریه ایجاد شده گواه تعهد آنکارا به آینده کشور همسایه است.

رییس جمهوری ترکیه همچنین در باره تصمیم پارلمان اروپا درباره بحران سوریه گفت: با افتخار می گویم که موضع ترکیه در خصوص سوریه از زمان شروع جنگ در این کشور تاکنون، تغییری نکرده است.

پارلمان اروپا در لایحه‌ای که به مناسبت دهمین سال بروز بحران سوریه منتشر شد و در مجمع عمومی نیز به تصویب رسید از ترکیه خواست نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

به گزارش آناتولی، «مصطفی شن‌توپ» رئیس مجلس  ترکیه دو روز پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران در استانبول، در واکنش به تصمیم مجمع عمومی پارلمان اروپا درباره بحران سوریه اظهار داشت: این تصمیم تعجب‌آور نیست. هنوز گروهی از سیاستمداران خودخواه و منفعت طلب در اروپا وجود دارد.

موضع ترکیه در خصوص سوریه از زمان شروع جنگ در این کشور، تغییری نکرده است

مصطفی شن توپ رییس مجلس ترکیه

او تاکید کرد با وجود مشاهده وضعیتی که ترکیه از جنگ سوریه متحمل شده ، چنین اظهاراتی مایه ننگ و شرمساری است.

شن‌توپ همچنین گفت: ترکیه از حدود ۴ میلیون سوری که از جنگ داخلی و درگیری‌ها در کشور خود فرار کرده‌اند، سال‌هاست در خاک خود میزبانی می‌کند و این امر را به تنهایی انجام می‌دهد.

او افزود: ترکیه از نظر احترام به قوانین بین المللی و وفاداری در جهان در جایگاه اول قرار دارد. این کشور میزبان بیشترین شمار پناهجویان سوری در جهان است. 

بحران سوریه از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱)  آغاز شد و پس از گذشت زمان کوتاهی با ظهور گروه‌های تروریستی و اعزام تروریست‌ها از بیش از یکصد کشور جهان به این کشور، بحران به یک جنگ بین‌المللی در داخل مرزهای سوریه تبدیل شد و به دنبال آن میلیونها سوری به کشورهای مختلف آواره شدند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید