با ادامه اعتراضات ضد کودتای نظامی در میانمار، نیروهای امنیتی این کشور ۴۰ نفر از معترضان را کشتند.

روز خونبار در میانمار با کشتن ۴۰ معترض

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جریان به آتش کشیده شدن دفاتر چندین کمپانی چینی در میانمار، خونتای این کشور در بخش‌هایی از یانگون منع آمد و شد وضع کرده و نیروهای امنیتی نیز معترضان بیشتری را که علیه خونتا در خیابان‌ها بودند،‌ از پای درآوردند و ۴۰ تن را کشتند.

دست کم ۴۰ تن روز یکشنبه در یکی از مرگبارترین روزهای سرکوب معترضان میانماری توسط نیروهای امنیتی این کشور کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند.

بیشتر کشته‌ها یعنی ۳۴ تن مربوط به یانگون است و منع آمد و شد در این شهر وضع شده است.

از زمان روی کار آمدن خونتا از اول فوریه سال جاری میلادی، میانمار در وضعیت فوق‌العاده سراسری به سر می‌برد و بسیاری از رهبران دولت مدنی سابق و قانونگذاران از جمله آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور در بازداشت و در انتظار محاکمه هستند.

همچنین این نخستین بار از اول فوریه است که خونتا اعلام کرده منع آمد و شد را وضع می‌کند و شورای حکومتی دولتی نیز اعلام کرد که این اقدام در راستای تقویت امنیت و احیای نظم و مقررات است.

سفارت چین نیز اعلام کرد، بسیاری از کارمندان چینی در نتیجه حمله از سوی مهاجمان ناشناس به چندین کارخانه نخ ریسی در "هلیگتایا"، یانگون زخمی شده و به دام افتادند و از دولت میانمار خواست تا از اموال و شهروندان چینی حفاظت کند.

این سفارتخانه همچنین اوضاع را بسیار وخیم و جدی توصیف کرد اما درباره کشته‌ها اظهارنظر نکرده است.

سفارت چین در بیانیه خود همچنین آورده است: پکن به میانمار تاکید دارد تا اقدامات جدی را برای توقف چنین رفتارهای خشونت آمیزی در نظر بگیرد و بر اساس قوانین موجود، عاملان این حملات را مجازات کند و مطمئن شود که جان و مال چینی‌ها در میانمار حفظ می‌شود.

به نظر می‌رسد که دولت چین حامی دولت خونتای نظامی است. حمله به این کارخانه‌های چینی را هنوز کسی برعهده نگرفته است.

با کشته شدن این ۴۰ نفر، تعداد مجموع تلفات در جریان سرکوب‌های اخیر در میانمار به ۱۲۶ تن رسیده است. همچنین بیش از ۲۱۵۰ تن نیز تا روز شنبه دستگیر و بیش از ۳۰۰ تن نیز آزاد شدند.

کریستین شرانر برگنر، فرستاده ویژه سازمان ملل در میانمار نیز این سرکوب‌های خشونت آمیز و ادامه دار در میانمار را محکوم کرد و گفت: سرکوب‌ها تضعیف کننده دورنمای صلح و ثبات است و جامعه بین الملل از مردم میانمار و تمایلات دوکراتیک آنها حمایت می‌کند.

سفیر انگلیس در میانمار نیز با محکوم کردن سرکوب وحشیانه مردم از سوی نیروهای امنیتی این کشور گفت:‌ ما خواستار توقف سریع خشونت‌ها هستیم و از رژیم نظامی می‌خواهیم تا قدرت را به آنهایی که به صورت دموکراتیک از سوی مردم میانمار انتخاب شدند، پس دهند.

اعتراضات روز یکشنبه یک روز پس از آن صورت گرفته که "مان وین کیانگ تان"، یکی از اعضای ارشد حزب سوچی که در حال فرار است، گفت: دولت مدنی این حق را به مردم می‌دهد تا از خودشان دفاع کنند. این قانونی است که از روز یکشنبه اجرایی شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید