آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور افغانستان بر ضرورت فوری راه حل سیاسی برای آینده این کشور تاکید کرد.

هشدار بلینکن به اشرف غنی درباره وضعیت افغانستان

به گزارش سلام نو به نقل از  ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در نامه‌ای به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان ضمن هشدار در مورد وضعیت افغانستان، بر ضرورت فوری "راه حل سیاسی" برای آینده این کشور و به نتیجه رسیدن روند صلح تاکید کرده است.

این نامه که نسخه‌ای از آن در دسترس بی‌بی‌سی قرار گرفته بالقوه طرح زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا را برای آینده سیاسی افغانستان تایید می‌کند.

در این نامه آمده که واشنگتن قرار است از سازمان ملل بخواهد که نشستی بین‌المللی با حضور وزیران خارجه کشورهای منطقه از جمله روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند برگزار کند.

در نامه همچنین گفته شده است که نامه مشابهی به عبدالله عبدالله، رئیس‌ شورای مصالحه ملی، نیز فرستاده شده است.

بلینکن خطاب به رئیس‌جمهور غنی گفته است که آمریکا پس از موافقت طرح ارایه شده از سوی افغانستان و گروه طالبان از ترکیه خواهد خواست که نشستی در سطح مقام‌های بلندپایه برگزار کند تا طی آن دو طرف توافقنامه صلح را نهایی کنند.

در این نامه به لحن جدی و فوری آن اشاره شده و همچنین هشدار داده شده که بلینکن نگران است پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حتی با وجود ادامه کمک‌های مالی به افغانستان "اوضاع امنیتی بدتر" شود و طالبان بتوانند مناطق بیشتری را به تصرف خود درآورند.

در بخشی از نامه هم از "پیامدهای فاجعه بار" دهه ۱۹۹۰ میلادی در پی "بی‌اتفاقی رهبران افغان" اشاره شده و تاکید شده که چنین رویدادی نباید تکرار شود.

بلینکن به غنی نوشته است که طرحی برای کاهش ۹۰ روزه خشونت‌ها در آستانه "عملیات بهاری طالبان" نیز از سوی آمریکا ساخته شده است.

او هشدار داده ‌است که نبود اجماع میان رهبران افغان، سبب پیامد فاجعه‌بار در دهه نود شد و نباید چنین کاری باردیگر تکرار شود.

در پی انتشار این نامه، دواخان مینه‌پال، سخنگوی رئیس‌جمهوری تنها با جمله‌ای در توییتر رسیدن این نامه "به دولت افغانستان" را تایید کرده است.

همچنین عبدالله عبدالله امروز تایید کرد که در روزهای اخیر نظرات و طرح‌های مکتوبی با هدف "سرعت بخشیدن به مذاکرات صلح" این کشور مطرح شده و قرار است در روزهای آینده این موضوع در جلسه کمیته رهبری این شورا به بحث گذاشته شود.

روز گذشته نیز رئیس‌جمهور غنی در مراسم گشایش شورای ملی گفت: "هر نهادی می‌تواند خیال و خوابی را در کاغذ بنویسد و به عنوان راه حل به مردم افغانستان توصیه کند."

به گفته او از این نوع کاغذها در گذشته نوشته، حال هم نوشته می‌شود و در آینده نیز نوشته خواهد شد. او گفت که وثیقه (سند) افغانستان قانون اساسی این کشور است و افغانستان به وثیقه دیگر ضرورت ندارد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید