با وجود آنکه اعتراضات در تونس چند روزی بود که متوقف شده بود، اما فوت جوان زخمی باعث از سرگرفتن مجدد اعتراضات در این کشور شد.

با کشته شدن یک نفر، اعتراضات در تونس بار دیگر بالا گرفت

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، پس از فروکش کردن تظاهرات و توقف اعتراضات تونس در روز شنبه، این تظاهرات مجددا دیشب از سرگرفته شد.

 این اعتراضات به دنبال جان باختن «هیکل الراشدی» یک معترض که چند روز پیش به دست نیروهای امنیتی زخمی شده بود، از سر گرفته شد.

یکی از اعضای خانواده الراشدی به رسانه‌های محلی تونس گفت که وی در جریان اعتراضات هفته پیش بر اثر شلیک گاز اشک آور نیروهای پلیس زخمی و راهی بیمارستان شد اما دیروز بر اثر شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داده است.

در همین حال، خبرگزاری «تونس افریقا» گزارش داد که پس از انتشار خبر فوت این جوان معترض تونسی، عده‌ای از معترضان به سمت مرکز پلیس در سبیطله حمله ور شده و آن را به آتش کشیدند.

در اعتراض به کشته شدن هیکل الراشدی، ۳۸ سازمان و جمعیت تونسی خواستار برگزاری تظاهرات در روز سه شنبه در میدان «باردو» شهر تونس شدند.

دو حزب کارگران و جنبش مردمی تونس پس از مرگ الراشدی با صدور بیانیه‌ های جداگانه، خواستار مشارکت گسترده مردم در تظاهرات امروز شدند.

حزب کارگران گفت که «شهادت الراشدی نقطه عطفی در مسیر تظاهرات تا سقوط نظام فاسد خواهد بود».

در ادامه این بیانیه آمده است: «مناسب است که برای پایان دادن به سیستم وابسته، فقر و فساد، تلاش‌های یکپارچه‌ای صورت بگیرد».

این فراخوان احزاب مخالف تونسی در حالی صادر می‌شود که دولت تونس اعتراضات خیابانی را «به خاطر شیوع کرونا» ممنوع کرده و نیروهای امنیتی خیابان مرکزی پایتخت را مسدود کرده‌اند.

با این حال، معترضان دیشب با شعار «مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند» در خیابان‌ها حضور یافتند؛ شعاری بود که یک دهه پیش نیز در اعتراضات مردمی تونس و به دنبال کشته شدن «محمد بوعزیزی» و خودسوزی او به دلیل فساد و بدرفتاری پلس سر داده شد.

انقلاب مردمی ۱۰ سال پیش تونس با خودسوزی محمد بوعزیزی در اعتراض به فقر و خشونت پلیس، آغاز شده بود که در نهایت به سرنگونی رژیم زین‌العابدین بن علی دیکتاتور سابق این کشور منجر شد.

اعتراضات و درگیری اخیر تونس که تقریبا از دو هفته پیش کلید خورده، همزمان با سالگرد دهمین سال انقلاب مردمی تونس و در اعتراض به مشکلات اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است.

 با توجه به عدم حمایت احزاب اصلی تونس، مشخص نیست که آیا این تظاهرات ادامه خواهد داشت یا فتیله آن به زودی خاموش خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید