کلیه یکی از اندام های مهم بدن است که وظایف حیاتی بر عهده دارد و اختلال در عملکرد آن می تواند به اندام های بدن آسیب برساند و سلامت فرد را به خطر بیاندازد.

علائم درست کارنکردن کلیه

 به این دلیل که مشکلات کلیوی معمولا نشانه‌های مشخصی ندارند، بسیار مهم است که به علائم کار کردن کلیه توجه کنیم تا در صورت بروز هر نوع تغییر بتوانیم به سرعت به پزشک مراجعه کنیم. بیماری کلیه علامت خاصی ندارد و در بیشتر مواقع با بیماری‌های دیگری اشتباه گرفته می‌شود، تنها ۱۰ درصد از افراد مبتلا به انواع بیماری‌های کلیوی به بیماری خود آگاه هستند. در اغلب اوقات، بیمار زمانی متوجه اختلال در عملکرد کلیه‌های خود می‌شود که به از کار افتادگی کلیه‌ها مبتلا شده است. بیماری‌های کلیوی در آغاز، معمولا تنها در صورتی تشخیص داده می‌شوند که فرد آزمایش خون یا ادرار بدهد و مشکل احتمالی به صورت اتفاقی شناسایی شود. بررسی علائم از کار افتادن کلیه در مراحل اولیه می‌تواند از طریق مصرف دارو و آزمایشات منظم کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری شود.

نقش کلیه در بدن چیست؟

اصلی‌ترین وظیفه کلیه‌ها این است که سطح مایعات بدن، تعادل الکترولیت و عوامل مرتبط را کنترل کنند تا وضعیت بدن پایدار بماند. دفع سموم یکی دیگر از وظایف مهم کلیه‌هاست. کلیه‌ها اوره و اسید اوریک را جدا کرده و از طریق ادرار دفع می‌کنند. تنظیم PH بدن، تنظیم فشار خون، جذب مواد مغذی از خون و فرستادن آن به سایر نقاط بدن و تنظیم اسمولالیته خون از دیگر وظایف کلیه در بدن است. اسمولالیته در واقع همان تعادل الکترولیت یا نسبت میزان تعادل مایعات به مواد معدنی بدن است. اگر بدن کم آب شود، این تعادل به هم می‌خورد. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای حفظ سلامت کلیه‎‌ها روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

توجه به علائم کار کردن کلیه چه فایده ‌ای دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بیماری‌های کلیه معمولا علامت مشخصی ندارند در خیلی از مواقع دیر تشخیص داده می‌شوند. تشخیص دیرهنگام هر نوع مشکل در کلیه ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد کند. از کار افتادن کلیه‌ها در خیلی از مواقع نتیجه بی‌توجهی به درست کار نکردن کلیه است. اگر کلیه‌ها از کار بیفتند، باید بنا به تشخیص پزشک و شدت آسیب یکی از یکی از روش‌های دیالیز یا پیوند کلیه استفاده کرد که هر دوی این روش‌ها دشوار و پرهزینه هستند و نیاز به مراقبت‌های فراوانی دارند.

نشانه‌ های درست کار نکردن کلیه

چند نشانه وجود دارد که به شما هشدار می‌دهد کلیه‌هایتان درست کار نمی‌کند. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

سردرد، ضعف عمومی و خستگی

کلیه سالم هورمونی به نام Erythropoietin تولید می‌کند که نقش مهمی در تولید سلول‌های قرمز خون دارد. وقتی کلیه درست کار نکند، هورمون Erythropoietin و در نتیجه سلول‌های قرمز خونی کمتری تولید می‌شوند. این سلول‌ها حامل اکسیژن در خون هستند و وقتی تعدادشان کم بشود اکسیژن خون هم کم شده و بی‌حالی و خستگی و سردرد ایجاد می‌کند.

مشکلات خواب

کلیه‌هایی که خوب کار نمی‌کنند، نمی‌توانند سموم بدن را به درستی از بدن خارج کنند. وقتی سم در بدن زیاد شود، خوابیدن برای فرد دشوار خواهد شد. افرادی که مشکلات کلیوی دارند معمولا دچار اپنه خواب می شوند. اپنه خواب نوعی اختلال است که وقفه‎های واحد یا چندتایی نفس در خواب را ایجاد می‌کند. خروپف‌های بلند و سنگین می‌تواند یکی از نشانه‌های این مشکل باشد.

خارش پوستی یا پوست خشک

کلیه سالم مواد اضافی را از جریان خون پاک کرده و به به تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. نتیجه این امر باقی ماندن مواد معدنی کافی در بدن است. پوست خشکی که خارش هم دارد، معمولا یکی از نشانه‌های عملکرد نادرست کلیه است. اگر پوستتان خیلی خشک است و می‌خارد، سعی کنید آب فراوان بنوشید و به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک از داروهای ضد خارش استفاده نکنید.

ورم دست و پا و قوزک پا

اگر کلیه درست کار نکند، مایعات اضافی را در بدن نگه می‌دارد و این موضوع باعث انباشته شدن سدیم در بدن می‌شود. انباشت سدیم در بدن می‌تواند باعث ورم دست و پا، خصوصا قوزک پا شود.

پف کردن چشم ها

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بد کار کردن کلیه، دفع پروتئین در ادرار است. این موضوع باعث می‌شود تا در اطراف چشم‌ها پف ایجاد شود.

درد کمر و پا

درد کمر و پا یکی دیگر از نشانه‌های مشکلات کلیوی هستند. البته باید به این نکته دقت کنید که کمردرد و پادرد ناشی از بیماری کلیه معمولا با با حالت تهوع، تهوع، دمای زیاد بدن و تکرر ادرار همراه است.

اگر احساس کردیم کلیه ‌هایمان درست کار نمی ‌کند چه کنیم؟

داشتن یک یا چند علامتی که در بالا  توضیح دادیم، ممکن است دلیلی برای ابتلا به مشکلات کلیوی نباشد. با این حال ضروری است در صورت داشتن هر گونه علامت در اولین فرصت به متحصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید. پزشک با بررسی آزمایشات و سونوگرافی مشکل را بررسی کرده و در صورت وجود هر نوع مشکلی در کلیه‌ها، درمان را برای شما شروع می‌کند./ تسنیم

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید