به باور تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا برنز کسی است که می‌تواند جایگاه سی‌آی‌ای را به عنوان خط مقدم نهادهای اطلاعاتی آمریکا احیا و آن را به سازمانی در خدمت منابع عمومی بدل کند. به نظر می‌رسد برنز پستی رسمی در کابینه آمریکا نخواهد داشت و از این نظر جایگاه رئیس سی‌آی‌ای به دوران اوباما باز می‌گردد.

ماموریت ویلیام برنز؛ احیای جایگاه سیا و مقابله با روسیه

سلام نو – سرویس بین الملل: جو بایدن ویلیام برنز را به عنوان نامزد ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا معرفی کرد. نام برنز برای ما ایرانیان و برای تمام علاقه‌مندان به سیاست آمریکا، نامی آشنا است. او در چهار دهه گذشته در حساس‌ترین پرونده‌های سیاست خارجی آمریکا حضور داشته و از سوریه تا ایران نام او در کنار دیگر مردان کلیدی سیاست آمریکا به چشم می‌خورد.

انتخاب برنز انتخاب جالبی به حساب می‌آید. نگاهی به سابقه کاری برنز نشان می‌دهد که یک دیپلمات کارکشته است. برنز هرچند پرونده‌های امنیتی و مهمی مثل مذاکرات محرمانه با ایران را مدیریت کرد، اما هیچ وقت به عنوان یک چهره امنیتی شناخته نشده است. حضور او در سی‌آی‌ای نشان از تفاوت نگاه عمیق ترامپ و بایدن دارد.

ترامپ یک چهره امنیتی مثل مایک پمپئو را به وزارت خارجه آورد، اما بایدن یک دیپلمات حرفه‌ای را به سی‌آی‌ای فرستاد. به نظر می‌رسد در حوزه امنیتی نیز اولویت اول بایدن ترمیم چهره آمریکا و بازگرداندن سازمان‌ها به خطوط درست خود است.

ویلیام برنز کیست؟

ویلیام برنز مدرک دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و در قالب بورسیه مارشال دریافت کرده است. او سفیر آمریکا در اردن و روسیه بود و سه سال به عنوان قائم مقام وزارت خارجه امریکا خدمت کرده است. او از آخرین دیپلمات‌های آمریکایی بود که رسما به دمشق سفر کرد، نقش محوری در هماهنگی واشنگتن با متحدان در سرنگونی معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی داشت و با پنج رئیس‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا همکاری کرده است.

اما او یک مأموریت مهم دیگر هم داشت و آن مدیریت مذاکرات محرمانه در عمان با ایران بود. ویلیام برنز در کنار جیک سالیوان دو چهره اصلی آمریکایی حاضر در مذاکرات مسقط بودند که این مذاکرات را تدارک دیده و مدیریت کردند. برنز پیش از این مذاکرات رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات ایران و ۱+۵ بود که به طور مستقیم با سعید جلیلی، دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی، مذاکره می‌کرد. بعد از به سرانجام رسیدن مذاکرات مسقط برنز قصد بازنشستگی داشت، اما با درخواست اوباما تا پایان پرونده برجام بر سرکار ماند و بعد هم مشاور کاخ سفید شد.

ویلیام برنز از شناخته شده‌ترین مخالفان دونالد ترامپ است که بارها از اشتباهات او سخن گفت و نسبت به عواقب آن‌ها هشدار داد. برنز به طور گسترده در مورد خساراتی که معتقد است دولت ترامپ به سیاست خارجی ایالات متحده وارد کرده صحبت کرده است.

وی در آگوست گذشته مقاله‌ای مشهور در نشریه آتلانتیک نوشت و در مورد عواقب خطرناک عدم پذیرش شکست در انتخابات توسط ترامپ هشدار داده بود. او در آن مقاله هشدار داد که در صورت شکست ترامپ بعید است که بنا بر سنن آمریکایی و به سادگی شکست را بپذیرد. برنز هشدار داده بود که ترامپ در بهترین حالت با زیر سوال بردن نتایج انتخابات از شکست به وسیله تقلب سخن خواهد گفت و در بدترین حالت سعی می‌کند نتایج انتخابات را رد کرده و به چالش بکشد. او تأکید کرده بود که دوره انتقال در دوران ترامپ، همچون دیگر رخدادهای دوران او، شبیه دیگر دوره‌های انتقال نخواهد بود.

ماموریت برنز در سی‌آی‌ای

به باور تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا برنز کسی است که می‌تواند جایگاه سی‌آی‌ای را به عنوان خط مقدم نهادهای اطلاعاتی آمریکا احیا و آن را به سازمانی در خدمت منابع عمومی بدل کند. به نظر می‌رسد برنز پستی رسمی در کابینه آمریکا نخواهد داشت و از این نظر جایگاه رئیس سی‌آی‌ای به دوران اوباما باز می‌گردد.

نکته دیگر حضور برنز در رأس سی‌ای‌ای سابقه پررنگ او در مسئله روسیه است. او نه تنها سابقه سفارت در آمریکا را دارد، بلکه در بخشی از مهم‌ترین پرونده‌های مربوط به روسیه نقشی کلیدی داشته است. همین مسئله جایگاه روسیه در سیاست خارجی آمریکا را مشخص می‌کند. به نظر می‌رسد بایدن قصد دارد با برنامه‌های گسترده اطلاعاتی، امنیتی و سیاست خارجی ولادیمیر پوتین را مهار کند.

ویلیام بارنز برای رسیدن به ریاست سی‌آی‌ای راه دشواری در پیش ندارد. او به هیچ کدام از دو حزب اصلی آمریکا وابسته نیست و به عنوان چهره‌ای که حامی منافع ملی آمریکا است شناخته می‌شود. بسیار از فعالین سیاسی آمریکا معتقدند بارنز می‌تواند با توان رهبری خود بعد از چند دهه جایگاه سی‌آی‌ای را به شکلی اساسی تغییر دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید