طبق اعلام منابع خبری کشور روسیه آزمایش بالینی سومین واکسن ضدکرونای خود با عنوان «اسپوتنیک لایت» را آغاز کرد.

آغاز آزمایش انسانی سومین واکسن روسی

به گزارش  سلام نو به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ روز دوشنبه اعلام کرد: مرکز ویروس شناسی گمالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه، آزمایش بالینی واکسن اسپوتنیک لایت را آغاز کرد.

این واکسن جدید ضدکرونا در سه مرکز درمانی در مسکو و سن پترزبورگ (شامل بیمارستان سچنووا در مسکو و انستیتو درمانی اکو بزآپاسنست و انستیتو اسمورودینتسوا در سن پترزبورگ) آزمایش می شود.

در آزمایش های بالینی واکسن اسپوتنیک لایت ۱۵۰ فرد داوطلب شرکت دارند. آزمایش این واکسن تا ماه دسامبر سال جاری میلادی (دی ماه ۱۴۰۰) ادامه خواهد یافت.

پیشتر الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گمالیا اعلام کرده بود که بی خطر بودن واکسن اسپوتنیک لایت اثبات شده است.

به گفته این دانشمند روس سازنده واکسن اسپوتنیک -وی،  اسپوتنیک لایت برای کاهش شیوع بیماری کرونا در یک مدت زمانی کوتاه تولید شده است.

وی همچنین این احتمال را بعید ندانست که نوع جهش یافته ویروس کرونا در روسیه نیز بوجود بیاید.  

واکسن اسپوتنیک لایت ۸۵ درصد کارایی دارد که کمتر از درجه تاثیر اسپوتنیک وی است.

واکسن اسپوتنیک نخستین واکسن کرونا در روسیه را مرکز گمالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه با رهمکاری وزارت دفاع روسیه می سازد و تاکنون دو میلیون دوز از این واکسن تولید شده است.  

واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کووید-۱۹ با نخستین واکسن روسی کرونا به نام «اسپوتنیک وی» از ۱۵ آذر ماه گذشته در روسیه آغاز شده است.

واکسن دوم روسی کرونا «اپی واک کرونا» نام گرفته و شرکت سازنده آن می گوید که براساس عوامل مصنوعی پپتیدی ساخته شده است و می تواند در بدن مصونیت دربرابر ویروس کووید-۱۹ ایجاد کند. آزمایش های بالینی این واکسن از مهر ماه امسال آغاز شده بود.

بنابر آخرین اعلام ستاد مقابله با بیماری کرونا در روسیه، با مرگ ۴۳۶ تن از بیماران مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در روسیه به ۶۲ هزار و ۲۷۳ تن رسیده است و بیش از سه میلیون و ۴۲۴ هزار نفر هم بیمار شده یا تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید