سفیر سابق رژیم صهیونیستی در ترکیه می‌گوید از ابراز تمایل اردوغان برای روابط بهتر با اسرائیل تعجب نکردم. اما این واقعیت که او آن را علناََ به زبان آورد، بسیار قابل توجه است.

ترکیه با جدیت به دنبال عادی‌سازی مناسبات با تل‌آویو است

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، سفیر سابق اسرائیل در آنکارا می‌گوید رئیس‌جمهور ترکیه با جدیت به دنبال عادی‌سازی مناسبات با تل‌آویو و حفظ روابط اقتصادی است.

بعد از اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از تمایلش به بهبود روابط با رژیم صهیونیستی گفت، «پینی آویوی» سفیر پیشین تل‌آویو در آنکارا بر واقعی بودن این تمایل صحه گذاشت.

آویوی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه بود، طی مصاحبه با نشریه «اسرائیل هیوم» گفت: «از ابراز تمایل اردوغان برای روابط بهتر با اسرائیل تعجب نکردم. اما این واقعیت که او آن را علناََ به زبان آورد، بسیار قابل توجه است».

این نشریه، آویوی را یکی از صهیونیست‌هایی برشمرد که بیشترین آشنایی را با اردوغان دارد و به نقل از او نوشت: «در دایره ملاحظات اردوغان، دو اصل هست که او را پیش می‌برد. اول، "عثمانی‌گرایی جدید" (نئو-عثمانیسم) و دفاع از همه مسلمانان. دوم، تداوم حفظ [روابط] با اسرائیل تا بیشترین حد ممکن، البته نه به شکل روابط امنیتی و رزمایش‌های نظامی مشترک گذشته بلکه حداقل روابط اقتصادی، که از ۱ میلیارد دلار به ۵.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است».
به نوشته اسرائیل‌هیوم، وی درخصوص روابط نظامی و اطلاعاتی ترکیه و رژیم صهیونیستی توضیح داد: «درک می‌کنم که وضعیتی که اردوغان خود را گرفتار آن در سوریه می‌بیند، روی او تاثیر گذاشته است. او مانند اسرائیل بسیار نگران ایرانی‌هاست و در مورد او بسیار مهم است که توجه کنید مسئله سنی در برابر شیعه است».
این دیپلمات صهیونیست ادامه داد: «درست است که حدود ۳۰۰ سال بین ایران و ترکیه هیچ جنگی نبوده است، اما همواره یک رقابت وجود داشته است».
آویوی درباره تمایل اردوغان به تقویت روابط با رژیم صهیونیستی نیز افزود: «در ذات اردوغان نیست که چیزی بگوید و چیز دیگری عمل کند. اگر او حرفی می‌زند، واقعا منظورش همان است. جدای از آن، به نظرم کشورهای عربی که به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل رفتند و تحریم‌های آمریکا نیز بر او اثر گذاشته‌اند.
روز جمعه بود که رئیس‌جمهور ترکیه با تایید تداوم تماس‌های اطلاعاتی آنکارا با رژیم صهیونیستی، ابراز امیدواری کرد روابط آنکارا و تل‌آویو بهبود پیدا کند.
پیش از آن نیز  وبگاه «المانیتور» به نقل از چند منبع مطلع گزارش داده بود ترکیه در راستای اقدامات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و همچنین جهت گرفتن امتیاز از دولت احتمالی بایدن در آمریکا، سفیر جدیدی برای فلسطین اشغالی انتخاب کرده است.
ترکیه و رژیم صهیونیستی از می ۲۰۱۸ - و بعد از اینکه آنکارا به بهانه افزایش حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس اشغالی، سفیر اسرائیل را اخراج کرد - به‌صورت متقابل سفیر نداشتند.
کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید