شرکت خودروسازان جنوب موفق به کسب پروانه از وزارت صمت برای ساخت خودروهای برقی شده است.

قیمت و ویژگی‌های اولین خودروی برقی ایرانی /عکس

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، خودرو هاچ بک تمام برقی اکسیژن تا پایان سال ۱۴۰۰به مرحله تولید انبوه می رسد.

خودروی برقی اکسیژن ساخت شرکت خودروسازان جنوب است. اکسیژن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، ساخته شده و قرار است نسخه اولیه و آزمایشی آن بزودی رونمایی شود.خودروسازان جنوب، اولین شرکتی است که توانسته از وزارت صمت، برای ساخت خودروهای برقی، پروانه بهره‌برداری بگیرد.

اولین خودروی برقی که خودروسازان جنوب ساخت، هاچبکی بنام مینور (Minor) بود که در سال ۱۳۹۰ معرفی شد. مینور در دو نسخه هاردتاپ و سافت‌تاپ در ایران رونمایی شده بود و حتی تعداد محدودی از آن نیز به تولید رسید که البته در اختیار شرکت‌ها گذاشته شد و پلاک ملی نگرفتند.

اکسیژن با دو پکیج باتری

خودرویی که از تنها تصویر لو رفته آن، کاملا واضح است که با همان شکل و شمایل مینور طراحی شده و فقط سپر و جلوپنجره‌اش را تغییر داده‌اند. هم‌اکنون میزان داخلی‌سازی خودرو برقی اکسیژن به ۸۰% رسیده است؛ این یعنی مجموعه نرم‌افزار و حتی پکیج باتری‌های آن در داخل کشور، تولید شده است. عمر باتری‌های خودرو اکسیژن، ۳ هزار سیکل خواهد بود. بنابراین باید هر ۸ سال، باتری‌های آن تعویض شود.

قرار است خودرو اکسیژن، با دو پکیج باتری به تولید برسد؛ پکیج اول که ارزان‌تر است، اجازه می‌دهد تا ۸۵ کیلومتر برساعت سرعت بگیرد و با یکبار شارژ نیز حدود ۲۲۰ کیلومتر جابجا می شود.اما در پیکج دوم که هزینه بیشتری دارد، با یکبار شارژ، مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی می کند و حداکثر سرعت‌ را نیز به ۱۱۰ کیلومتر برساعت می رساند.

همچنین عمر مفید موتور برقی استفاده شده در خودرو اکسیژن، معادل ۲۰ سال برآورد شده است.

قیمت خودرو اکسیژن

آنطور که رسانه‌ها خبر داده‌اند، قیمت تمام شده خودرو برقی اکسیژن حدود ۸۵۰۰ دلار است. که یعنی در صورت رسیدن به مرحله تولیدانبوه، قیمتش نمی‌تواند کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

با توجه به تسهیلات خرید خودروهای برقی، عمر بالای موتور الکتریکی، عمر بالای باتری، و همچنین مزایای جانبی خودروهای برقی مثل معافیت از پرداخت مالیات، تردد رایگان در محدوده طرح ترافیک و نداشتن هزینه‌های جانبی مانند بنزین، تعویض روغن و فیلتر و … هنوز هم خودرو برقی اکسیژن، شانس موفقیت در بازار ایران را دارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید