سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به افزایش تعداد بازداشتی‌ها در مصر گفت چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما در موقعیت‌های مختلف نگرانی خود را از بازداشت مدافعان حقوق بشر ابراز داشته‌ایم.

سازمان ملل از نقض حقوق بشر در مصر ابراز نگرانی کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در رابطه با اعطای نشان فرانسه به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در هفته گذشته با وجود افزایش تعداد بازداشتی‌ها در این کشور گفت: من نمی‌توانم درباره تصمیماتی که این دولت (منظور دولت فرانسه است) اظهارنظری کنم. اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما در موقعیت‌های مختلف نگرانی خود را از بازداشت مدافعان حقوق بشر ابراز داشته‌ایم.

قاهره پس از اعلام پلمپ سازمان ابتکار مصر برای حقوق فردی به دلیل وضعیت حقوقی آن در این کشور، به تازگی سه چهره حقوقی این سازمان را آزاد کرده است اما برخی فعالان می‌گویند این اقدام در پی انتقادهای بین‌المللی بی‌سابقه اخیر انجام شده است.

دوجاریک در واکنش به ادعای فرانسه درباره ارتباط نداشتن فروش اسلحه به پرونده حقوق بشر مصر گفت: فکر می‌کنم هر کشوری که اسلحه می‌فروشد باید تصمیم‌هایی بگیرد و باید در برابر این فروش‌های خود مسؤولیت‌پذیر باشد و این مساله در مورد تمامی منابع سلاح وجود دارد.

در حال حاضر فرانسه در فروش اسلحه به مصر از آمریکا پیشی گرفته و طبق گزارش روزنامه لوموند فرانسه، فروش تجهیزات نظامی این کشور در سال ۲۰۱۷ به ۱.۴ میلیارد یورو رسید.

رسانه‌های فرانسوی هفته گذشته فاش کردند، در سفری که سیسی هفته گذشته به پاریس داشت، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه عالی‌ترین نشان این کشور را به سیسی اعطا کرد، و پس از آنکه دفتر ریاست جمهوری مصر عکس‌هایی از این مراسم را منتشر کرد، کاخ الیزه روز پنج‌شنبه این خبرها را تایید کرد.

در آخرین گزارشی که به وضعیت حقوق بشر در مصر پرداخته شده، سازمان "کمیته عدالت" اعلام کرد: تعداد فوتی‌هایی که از ژوئن ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۲۰ از داخل بازداشتگاه‌های مصر گزارش شدند، به ۱۰۵۸ مورد رسید. این آمار در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ دوباره افزایش یافت و به ۱۰۰ مورد رسید.

طبق گزارش سازمان کمیته عدالت، از سال ۲۰۱۳ که حاکمیت نظامی قدرت را در مصر در دست گرفت، مرگ در اثر عدم درمان و رسیدگی پزشکی در صدر علل فوت این بازداشتی‌ها قرار دارد و عامل بعدی فوت این زندانی‌ها مرگ در اثر شکنجه است.

قاهره که به دلیل محدود کردن آزادی‌ها و بازداشت مخالفان با انتقادهای بین‌المللی مواجه است، بارها بر پایبندی خود به قوانین و اصول حقوق بشر تاکید کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید