تحریم، واقعیتِ گریز ناپذیر ایران است که روی فرآیند خرید واکسن کرونا هم موثر است. هر چند سازمان بهداشت جهانی گفته که منعی برای فروش واکسن به ایران ندارد، اما مسئله اینجا است که تحریم ساز و کار انتقال پول را مختل کرده است.

واکسن کرونا را بخریم یا بسازیم؟

سلام نو سرویس اجتماعی: واکسن کرونا را بخریم یا بسازیم؟ همین سوال به ظاهر ساده، امروز محور بخشی از مهم‌ترین بحث‌های کشور است. کارشناسان ستاد کرونا در کنار وزارت بهداشت و رئیس جمهور معتقدند، باوجود تلاش برای تولید واکسن ایرانی باید واکسن خرید.

در مقابل برخی نمایندگان مجلس به طور پیوسته بر تولید واکسن ملی تاکید دارند، حتی برخی پا را فراتر گذاشته و بر ضد واکسن‌های مور تایید سازمان بهداشت جهانی موضع گرفتند.

از جمله زهرا شیخی، نماینده مجلس و از حامیان جدی طب سنتی در رشته توئیتی با حمله به واکسن کرونا و سازوکار بین‌المللی آن به نام "کواکس"  که زیر نظر WHO و بنیاد بیل گیتس است، از قول خبرگزاری تسنیم نوشت که بیل گیتس می‌خواهد تا تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس دوم مجلس که از حامیان جدی واکسن ملی است، ۲۶ آبان در توئیتر خود تاکید کرد که می‌توان در داخل کشور واکسن کووید ۱۹ را تولید کرد، اما "دولت متعهدی می‌خواهد که زمینه را فراهم کند"؛ بر همین اساس او قول داد دولت را وادار به تحرک کند.

این در حالی است که برخلاف گفته قاضی زاده، رئیس جمهور از جدی‌ترین حامیان تولید واکسن ملی است. روحانی بارها بر پیگیری تولید واکسن تاکید کرده است و حتی در تازه‌ترین موضع خود گفته که با توجه به پیشرفت و ظرفیت‌های تکنولوژیک کشور، ایران توانایی تولید انبوه واکسن کرونا را خواهد داشت.

واکسن بخریم یا واکسن بسازیم؟

تحریم، واقعیت گریز ناپذیر ایران است که روی فرآیند خرید واکسن کرونا هم موثر است. هر چند سازمان بهداشت جهانی گفته که منعی برای فروش واکسن به ایران ندارد، اما مسئله اینجا است که تحریم ساز و کار انتقال پول را مختل کرده است. در این وضعیت بسیاری می‌پرسند چه کسی دروغ می‌گوید؟ مسئولینی که مدعی هستند تحریم مانع خرید واکسن است یا سازمان بهداشت جهانی که می‌گوید مشکلی در خرید واکسن نیست؟

پاسخ درست این است؛ هیچ کدام دروغ نمی‌گویند. سازمان بهداشت جهانی راست می‌گوید. منعی برای فروش واکسن به ایران وجود ندارد، اما مشکل وجود دارد. مشکل این است که ساز و کار پرداخت مالی ایران تحریم است و آمریکا هر کسی که به ایران کمک کند را تحریم می‌کند.

هر چند یک سخنگوی کواکس مدعی شده که ایران توانسته مجوز لازم از دفتر ویژه نظارت وزارت دارایی آمریکا بر اموال خارجی (اوفک) را با هدف استثناء قائل شدن برای پرداخت هزینه‌های خرید واکسن را دریافت کند. اما عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی گفته که تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است. این نشان می‌دهد فشار پنهان واشنگتن بر فرآیند خرید داروی ایران هم‌چنان ادامه دارد.

در این وضعیت به طور طبیعی تاکید بر تولید واکسن ملی بیشتر می‌شود. با این وجود، آیا واقعا راه پیشنهادی مخالفان دولت درست است؟

برای پاسخ به این سوال باید به تجربه دولت انگلیس نگاه کرد. واکسن آکسفورد در انگلیس تولید شده است، با این وجود هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. به همین دلیل اولین واکسنی که در انگلیس استفاده شده است، واکسن تولیدی شرکت فایزر است.

این نشان می‌دهد حتی کشوری مثل انگلیس که پیشگام تولید واکسن کرونا است، اولویت را به تهیه هر چه سریع‌تر واکسن می‌دهد. به نظر می‌رسد تهیه هر چه سریع‌تر واکسن است که باید سیاست اصلی سیاستگذاران ما باشد؛ نه چیز دیگری. واکسن روسی، چینی، انگلیسی، آمریکا یا ایرانی مسئله اول نیست، مسئله اول تهیه واکسن کارآمد به هر روشی است.

بر اساس اخبار موجود واکسن ایرانی اگر مراحل آزمایش روی انسان را با موفقیت طی کند، حدود هفت ماه دیگر به تولید انبوه می‌رسد. این زمان مصادف با اول تابستان خواهد بود. هرچند به گفته دکتر مینو محرز برای استفاده از واکسن‌های خارجی هم باید تا اوایل تابستان انتظار کشید، اما اگر شرایطی مهیا شود که واکسن وارداتی یک ماه زودتر به ایران برسد، نباید تردیدی در خرید آن کرد. اولویت اول و آخر در قائله کرونا تنها باید یک چیز باشد؛ جان مردم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید