به گفته مدیر مجموعه میراث‌ جهانی کاخ گلستان قرار است ۱۷ اثر منقول فرهنگی - ‌تاریخی ثبت ملی شده در نمایشگاهی در شبکه اجتماعی اینستاگرام معرفی شوند.

۱۷ اثر نفیس کاخ گلستان در نمایشگاه مجازی معرفی می‌شوند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، آفرین امامی گفت: ۱۷ اثر از آثار بی‌نظیر کاخ گلستان که در ۲۷ آبان ماه ۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت ملی شده در این نمایشگاه در اینستاگرام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی و به نمایش گذاشته‌ می‌شود.

او افزود: آثار ثبت شده شامل ۱۲ اثر ارزشمند از مرقعات اشعار و صور ناخنی از اساتید بنام دوره قاجار مانند فخرجهان خانم، عمادالحسینی (میرعماد)، درویش علی‌اکبر اصفهانی، محمدحسن و رضا قلی شاهرخ شاهی و با خطوط نسخ، نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، رقاع و ثلث نوشته شده و به اشکال تک‌چهره، گل و مرغ و شکار است.

مدیر میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: پنج تابلوی رنگ و روغن از استاد میرزا بابا نقاش و از اساتید بزرگ تک چهره‌نگاری دربار فتحعلی‌شان از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است که در این نمایشگاه مجازی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ معرفی می‌شود. این‌گونه طراحی‌ها مربوط به مکتب نقاشی دوره اول قاجار بوده و نقاشی‌های استاد میرزا بابا از آثار بسیار نادر و نفیس مجموعه کاخ گلستان به‌شمار می‌رود.

او افزود: این تابلوها شامل تصاویر شاهزادگان دربار قاجار بوده به‌طوری‌که نقاش در طراحی‌های خود فقط به چهره‌پردازی و آرایش لباس و نمایش زیورآلات پرداخته است. مرقعات ناخنی موجود در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان بیانگر یک سبک و شیوه نوین  در میان آثار دوره قاجار و یک روش جدید در نوشتار خطوط نستعلیق، شکسته‌نستعلیق، نسخ و غیره به‌شمار می‌رود.

مدیر میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: متون موجود در این مرقعات شامل اشعار و ادعیه و نام‌های خداوند است، همچنین در صفحات متعددی از این مرقعات نفیس، نقوش و طرح‌هایی بسیار زیبا از تک‌چهره‌ها، پرنده‌ها، حیوانات، گل و برگ‌های مختلف با همان روش ناخنی دیده می‌شود که هرکدام خود گویای دنیایی از هنر و زیبایی منحصربه‌فرد است.

علاقه‌مندان می‌توانند پخش زنده افتتاح این نمایشگاه را از ۱۱ صبح روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ۹۹ در اینستاگرام خبرگزاری میراث‌آریا مشاهده کنند.

کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است.  نام گلستان این مجموعه ریشه در تالاری به همین نام دارد که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ هجری قمری و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ هجری قمری و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ هجری قمری) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست.

داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.

کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید