در زمستان به طور معمول نرخ مراجعه به مراکز درمانی به علت مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا افزایش می‌یابد، در نتیجه افزایش دوباره بیماران کرونایی در زمستان می‌تواند به خلق فاجعه در مراکز درمانی منجر شود.

زمستان سیاه و خاکستری زیر سایه کرونا و آلودگی

سلام نو سرویس اجتماعی: بعد از دو هفته محدودیت جدی تعداد شهرهای قرمز کرونایی کاهش یافته است. شهری مثل تهران که چهارراه پخش کرونا در کشور بود و بیمارستان‌هایش لبریز از بیمار، حالا فرصت تنفس پیدا کرده. اورژانس بسیاری از بیمارستان‌ها تخلیه شده و شیب فوت شدگان کرونا روندی نزولی به خود گرفته است.

ستاد کرونا، با وجود هشدار درباره احتمال بحرانی شدن دوباره‌ وضعیت تهران، به صورت رسمی پایان محدودیت‌های سفت و سخت کرونا را اعلام کرده است. اتوبوس‌ و مترو دوباره لبریز از مسافر شده، کارمندان به سر کار برگشتند و مراکز خرید کره‌کره‌ها را بالا کشیده‌اند. مردم و طیف گسترده‌ای از کارشناسان انتظار داشتند، حداقل تا بهتر شدن محسوس شرایط، محدودیت‌های اعمال شده ادامه پیدا کند.

تهران نارنجی در انتظار دوشنبه سرنوشت ساز

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگوی تلویزیونی خود وضعیت شهر تهران را این‌گونه تشریح کرد:

تهران در وضعیت نارنجی است و تا چهارشنبه گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۷۸ درصد رسید و اصناف و کسبه ۸۴ درصد محدودیت‌ها را رعایت کرده‌اند. با وارد شدن به وضعیت نارنجی از وضعیت قرمز حساسیت‌ها بیشتر می‌شود. طیف وسیعی در گروه شغلی ۲ قرار دارند و ممکن است شرایط دوباره قرمز شود.

فرهادی تایید کرد که تهران به خاطر جمعیت و فعالیت اقتصادی زیاد بر لبه تیغ قرار دارد و در صورت عدم هم‌کاری مردم در رعایت فاصله اجتماعی، وضعیت به سرعت قرمز می‌شود. او با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، همه مردم را به دوری از تجمع‌های کوچک و بزرگ دعوت کرد.

آن چنان که علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفته است محدودیت‌های هفته گذشته باعث کاهش۳۰ درصدی ترافیک و تردد درون شهری و کاهش ۳۰ درصدی استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی شده بود، کاهشی که بعید است در هفته جاری ادامه داشته باشد.

زالی با اشاره به اینکه با ورود تهران به سطح نارنجی محدودیت‌های آن تغییر کرده، گفت:

در مشاغل اضطراری تصمیم بر حضور دو سوم کارکنان و در سایر بخش‌ها و اداره جات دولتی، غیردولتی و خصوصی حضور ۵۰ درصد کارکنان خواهد بود. برخی از محدودیت‌های مشاغل گروه ۳ و ۴ استمرار خواهد کرد، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، نمازهای جماعت و جمعه و فعالیت‌های آیینی کماکان در تهران تعطیل خواهد بود. محدودیت‌های تردد شبانه و ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی نیز هم‌چنان ادامه دارد.

اما این تمام ماجرا نیست. آن‌چنان که ایرج حریرچی گفته هر دوشنبه در خصوص وضعیت شهرهای زرد، نارنجی و قرمز، تصمیم‌گیری می‌شود. این یعنی جلسه دوشنبه این هفته می‌تواند سطح محدودیت‌ در تهران را جا به جا کند.

زمستان با طعم کرونا و آلودگی

نگرانی درباره شیوع کرونا در تهران وقتی افزایش می‌یابد که بدانیم با شروع فصل سرما، باید منتظر وارونگی هوا و افزایش آلودگی باشیم. بر اساس مطالعات تازه سازمان محیط زیست اخیرا مطالعاتی انجام گرفته هرچه میزان ذرات ۲.۵ میکرون بالاتر رود، خطر ابتلا به کرونا نیز افزایش می‌یابد.

نکته ترسناک دیگر این است که زمستان فصل سرماخوردگی و آنفولانزا است. ویروس‌هایی مثل آنفولانزا یا کرونا سرما دوست هستند و می‌توانند در سرما چرخه سلولی‌شان را تکمیل کنند و تکثیر شوند. این یعنی فصل سرما، فصل هم‌دستی کرونا و آلودگی هواست.

در نتیجه آن چنا که علیرضا رئیسی گفته  تغییر رنگ شهرها در شرایط فعلی به معنای کنترل اپیدمی نیست. وضعیت نارنجی در تمام شهرها از جمله تهران شکننده است. تنها اندکی خطا کافی است تا یک شهر نارنجی دوباره به شرایط قرمز باز گردد، به ویژه شهرهایی مثل تهران و اصفهان که سال‌ها است از آلوده‌ترین شهرهای کشور در زمستان‌ها هستند.

در زمستان به طور معمول نرخ مراجعه به مراکز درمانی به علت مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا افزایش می‌یابد، در نتیجه افزایش دوباره بیماران کرونایی در زمستان می‌تواند به خلق فاجعه در مراکز درمانی هم منجر شود. این وضعیت از یک سو باعث افزایش مرگ و میر بیماران به علت کمبود کادر درمان و از سوی دیگر باعث قربانی شدن کادر درمان زیر فشار خدمات پزشکی خواهد شد.

در این شرایط به نظر می‌رسد موثرترین اقدام مردم برای توقف چرخه کرونا توقف دورهمی‌های کوچک است. آن چنان که ایرج حریرچی می‌گوید، اگر ۱۰ درصد خانوارها شب نشینی‌های دورهمی داشته باشند جمعیتی بالغ بر دو میلیون و چهار صد هزار نفر در خطر ابتلا قرار می‌گیرند که این بسیار خطرناک است.

سهم دولت اما سنگین‌تر است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران، از عجله‌ای که در کاهش محدودیت‌های شهر تهران شده انتقاد کرده است. او تاکید کرده است که با وجود شرایط شکننده تهران، بازگشایی شتاب‌زده کسب و کارها منجر به "تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ۹۹ شود." اشاره زالی به شیب صعودی ابتلا به کرونا در اردیبهشت پس از یک دوره کنترل موفق آن در فروردین است.

مشکل دیگر اما ناوگان حمل و نقل عمومی است که به باور بسیاری دولت باید فکری به حال آن بکند. شهرداری تهران به صراحت اعلام کرده ظرفیت و امکانات لازم برای خدمات دهی بیشتر در زمینه اتوبوس و مترو را ندارد. زالی هم اشاره کرده که افزایش ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های مترو می‌تواند به طور چشمگیری به شکستن زنجیره سرایت کرونا کمک کند.

به نظر می‌رسد با وجود فعال شدن نقاط کرونا خیز، رسیدن زمستان و آلودگی هوا باید منتظر قرمز شدن شهرهای تازه نارنجی شده‌ای مثل تهران باشیم. البته این انتظار به معنای برداشته شدن مسئولیت از روی دوش شهروندان و دولت نیست و هر دو طرف باید حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از چنین شرایط بکنند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید