وزیر امور خارجه آمریکا در افتتاحیه نشست مجازی «گفتگوهای منامه ۲۰۲۰» مدعی شد که ایران مشتاق مذاکره با آمریکا است.

پامپئو مدعی شد: ایران مشتاق مذاکره است

به گزارشسلام نو به نقل از تسنیم، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در افتتاحیه نشست مجازی مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی که به میزبانی منامه در حال برگزاری است، مدعی «اشتیاق» ایران برای مذاکره با آمریکا شد!

مایک پامپئو که تلاش‌های دولت متبوعش برای گفتگو با ایران بارها و بارها به شکست انجامیده و حتی با واسطه قرار دادن کشورهای دیگر نیز نتوانسته است ایران را راضی به مذاکره مستقیم یا حتی غیرمستقیم کند، در اظهاراتی عجیب در افتتاحیه نشست مجازی «گفتگوهای منامه ۲۰۲۰» مدعی شد: «ایران ناامیدانه در حال ارسال سیگنال برای نشان دادن تمایلش برای بازگشت به میز مذاکره و رهایی از تحریم‌هاست.»

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ تحریم‌های مختلفی را به بهانه‌های واهی علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را پای میز مذاکره بیاورد؛ اما دونالد ترامپ اکنون در حالی بر اساس نتایج تأیید نشده انتخابات اخیر به پایان دوران ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شود، که دولت تحت امرش حتی موفق  به برگزاری حتی یک جلسه مذاکره غیرمستقیم با ایران نشده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران حتی در روزهای اوج تحریم‌ها نیز بارها تأکید کردند که ایران هرگز مذاکره تحت فشار با دولتی را که به پیمان‌های قبلی خود پایبند نبوده است نخواهد پذیرفت.

اگرچه تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است، اما بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های اخیر خود از تخلیه شدن اثر این تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی کرده است که ایران در سال جاری میلادی همانند اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان (اعم از درحال‌توسعه، نوظهور یا توسعه‌یافته) در سال جاری میلادی تحت تأثیر بحران جهانی کرونا رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهد کرد، اما نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال آینده میلادی ۳.۱ درصد پیش‌بینی شده است.

دولت ترامپ در ماه‌های اخیر برای نشان دادن اینکه سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران همچنان پابرجا و مؤثر است، اقدام به وضع تحریم‌های تکراری و همچنین تحریم افراد و شرکت‌های ناشناخته کرده است.

چندی پیش شبکه آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی تأکید کرده بود که سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسیده است و آمریکا گزینه‌های زیادی برای اعمال تحریم‌های بیشتر در اختیار ندارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید