رژیم صهیونیستی دهه‌ها است که ترور هدفمند را بخشی مهم از استراتژی دفاعی خود قرار داده است. به باور مقامات این رژیم این ترورها که به آن پیشگیری هدفمند نیز گفته می‌شود در راستای دفاع از امنیت اسرائیل صورت می‌گیرد.

ترور هدفمند دانشمندان هسته‌ای؛ اسرائیل دنبال چیست؟

سلام نو – سرویس بین الملل: برجام و مذاکره یا مقاومت و تحریم کدام یک باعث ترور محسن فخری‌زاده، مرد کلیدی صنعت هسته‌ای و موشکی ایران شد؟ مخالفان مذاکره معتقدند برجام و میل دولت به مذاکره مجدد به مذاکره با آمریکا سیگنال ضعف به اسرائیل داد و رژیم صهیونیستی به همین واسطه از صبر استراتژیک ایران سو استفاده کرد و محسن فخری زاده را هدف قرار داد.

در طرف مقابل مخالفان این ایده می‌گویند که در زمان تنش زایی با جهان و عدم مذاکره با آمریکا نیز پنج نفر از دانشمندان هسته‌ای ایران درست در وسط تهران با فاصله به نسبت کم ترور شدند و ترور ربطی به این مسائل ندارد.

برای فهم درست بهتر چرایی ترور محسن فخری زاده، عواقب احتمالی آن و چگونگی جلوگیری از آن باید تصویر بزرگ‌تری را مورد تجزیه و تحیل قرار داد و استراتژی، تاکتیک و حرکات رژیم صهیونیستی را بهتر شناخت.

ترور دانشمندان هسته‌ای به محسن فخری زاده و حتی به ایران محدود نیست و حتی شاید بتوان گفت ایران از این ترورها آسیب به نسبت کمی‌تر از دیگر کشورها دیده است.

رژیم صهیونیستی دهه‌ها است که ترور هدفمند را بخشی مهم از استراتژی دفاعی خود قرار داده است. به باور مقامات این رژیم این ترورها که به آن پیشگیری هدفمند نیز گفته می‌شود در راستای دفاع از امنیت اسرائیل صورت می‌گیرد.

از عراق تا مصر و سوریه؛ لیست بلند بالای ترور دانشمندان توسط اسرائیل

ترورهای هدفمند سیاسی اسرائیل بیش از ترورهای علمی آن شناخته شده است. سید عباس موسوی، احمد یاسین، فتحی شقاقی و عبدالعزیز رنتیسی تنها بخشی از رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان بودند که توسط اسرائیل ترور شدند، اما لیست ترور اسرائیل به همین‌جا ختم نمی‌شود و صهیونیست‌ها سابقه‌ای دراز از ترور دانشمندان را نیز در کارنامه دارند.

سمیرا موسی، در سال ۱۹۵۲ و سمیر نجیب در سال ۱۹۶۷ دو دانشمند اتمی مصر بودند که بر اثر تصادف رانندگی در دیترویت آمریکا کشته شدند، تصادفی که بر اساس برخی شواهد حاصل ترور موساد بود. در سال ۱۹۸۰ موساد یحیی المشد، یکی از برجسته‌ترین دانشمندان اتمی مصر را که در طرح اتمی عراق فعالیت داشت در پاریس ترور کرد. این اقدامات بخشی از برنامه گسترده ترور دانشمندان هسته‌ای مصر بود که از دهه ۶۰ قرن گذشته آغاز شد و ظاهرا تا سال گذشته میلادی نیز ادامه داشته.

سمیرا موسی؛ دانشمند اتمی مصر

فاضل الجنابی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی عراق در سال ۸۸ در گفت‌وگویی که با مهر داشت از پروژه مشابه اسرائیل در عراق خبر داد. وی در این باره گفت: پیش از اشغال عراق توسط آمریکا ۴۵ هزار دانشمند و پژوهشگر عراقی در زمینه هسته ای در این کشور وجود داشت که پس از اشغال، بسیاری از آنها کشته و برخی دیگر از بیم کشته شدن عراق را ترک کردند و آمریکا و اسرائیل از زمان اشغال عراق تاکنون هزار و ۵۰۰ دانشمند هسته ای این کشور را ترور کرده اند.

اما پروژه اسرائیل محدود به مصر و عراق نبود. موساد سال ۲۰۰۸ سرتیپ محمد سلیمان، یکی از بارزترین چهره‌های نظامی و امنیتی سوریه را که مسئول اداره پروژه اتمی سوریه این کشور در دیرالزور بود را ترور کرد. دو سال پیش نیز نیویورک تایمز به نقل از منابع امنیتی مستقر در خاورمیانه گزارش داد که  که ترور عزیز اسبر، دانشمند موشکی و رئیس مرکز پژوهش های علمی سوریه کار موساد بوده و این کار نیز از طریق جاسازی بمب در صندلی خودروی وی انجام شده است.

رژیم صهیونیستی در این سال‌ها به دانشمندانی از لبنان و عربستان نیز رحم نکرده و ترورهایی را نیز علیه دانشمندان اتمی این کشورها تدارک دیده که به موفقیت هم رسیده است.

هدف اسرائیل از ترور دانشمندان صنایع هسته‌ای و دفاعی ایران چیست؟

تشخیص هدف اسرائیل ساده است. رژیم صهیونیستی مایل نیست هیچ کشوری در خاورمیانه به توان دفاعی برابر یا نزدیک به این رژیم برسد. فرقی ندارد کشور مورد نظر ایران باشد یا مصر و عربستان؛ هیچ کشوری نباید توان درگیری با این رژیم را داشته باشد. چیزی که تا امروز دست بالا اسرائیل را حوزه نظامی حفظ کرده سلاح‌های اتمی مستقر در خاک سرزمین‌های اشغالی است و رژیم صهیونیستی مایل نیست هیچ کدام از دشمنان و حتی رقبایش در سطح منطقه توان برابر با آن در این حوزه را داشته باشند.

در نتیجه موثرترین کار در این حوزه را ترور مهره‌های کلیدی و علمی صنایع هسته‌ای و موشکی کشورهای خاورمیانه می‌داند که هم روند برنامه‌های این کشورها را کند می‌کند و هم می‌خواهد با گسترش سایه ترس میل همکاری دانشمندان با این پروژه‌ها را کاهش دهد.

درباره ایران هم مسئله همین است. به گفته تأمیر پاردو، رئیس سابق موساد، باور رژیم صهیونیستی این است که کشوری با سطح پیشرفت تکنولوژیک و منابع غنی ایران در نهایت دیر یا زود به بمب اتمی دست پیدا می‌کند.

به نوشته پولیتیکو وی ادامه می‌دهد: در این صورت اسرائیل سه گزینه دارد؛ جنگ و تسخیر ایران، تغییر رژیم در ایران و در نهایت قانع کردن نخبگان سیاسی ایران درباره این مسئله که هزینه‌ای که درباره برنامه اتمی می‌پردازند بیش از دست آورد آن است.

به گفته پاردو با توجه غیر واقعی و عملیاتی نبودن دو گزینه اول، تا به نتیجه رسیدن گزینه سوم اسرائیل باید روند دستیابی ایران به بمب اتمی را به هر شکل ممکن متوقف کند. این ترورها نیز در واقع اقدامی است که اسرائیل در این چهارچوب انجام می‌دهد.

طرح پرادو در سال ۲۰۰۳ یعنی زمانی که او دست راست مئیر داگان، رئیس وقت موساد بود ارائه شد و داگان با چراغ سبز نشان دادن به این طرح آن را توسعه داد. طرح توسعه یافته شامل اقدامات گسترده‌تری هم‌چون فشارهای شدید بین المللی ، تحریم‌های اقتصادی، حمایت از جدایی‌طلبان و اپوزسیون‌های مخالف نظام، ایجاد اختلال در محموله های تجهیزات و مواد اولیه هسته‌ای  و در نهایت خرابکاری و ترور بود.

به گفته داگان هدف این طرح یک پارچه این بود که پیش از رسیدن ایران به بمب اتمی چنان بحران اقتصادی‌ای به ارمغان بیاورد که یا رهبران ایران را وادار به کنار گذاشتن برنامه اتمی کند یا باعث روی کارآمدن اپوزوسیون شود.

این پروژه به اقداماتی مثل تحریم‌های بین المللی علیه ایران، قطعنامه‌های سازمان ملل، خرابکاری صنعتی در تجهیزات اتمی ایران، حمله ویروس استاکس نت و در نهایت ترور زنجیر وار دانشمندان هسته‌ای کشور در ده سال یپش منجر شد.

در نهایت اما در سال ۲۰۱۴ رسانه‌های مختلف گزارش دادند که باراک اوباما در آستانه مذاکرات مستقیم با تهران به اسرائیل فشار آورد تا پروژه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را متوقف کند. بعد از این فشارها بود که نتانیاهو دستور جدیدی به موساد داد؛ جمع آوری هرگونه اطلاعات و مدرک که تقلب ایران در مذاکراتش با ۵+۱ را اثبات کند.

در نهایت اما با روی کارآمدن ترامپ ورق بار دیگر به نفع نتایاهو برگشت و او چیزی بیش از ترور دانشمندان هسته‌ای به دست آورد؛ تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا علیه ایران که اقتصاد ایران را به شدت تحت فشار قرار داد. همین مسئله اسرائیل را از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بی‌نیاز کرد. حالا اما با پایان دوره ترامپ و قصد بایدن برای بازگشت به برجام اسرائیل از دو ماه آخر حضور ترامپ در کاخ سفید استفاده می‌کند تا حداکثر ضربه را به ایران بزند.

این حداکثر ضربه می‌تواند شامل خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران، روشن شدن دوباره موتور ترور موساد و حمله به مواضع ایران در عراق و به خصوص سوریه باشد، اقداماتی که تاکنون بخشی از آن انجام شده. در نتیجه می‌توان گفت اسرائیل با برجام یا بی‌برجام، با جمهوری اسلامی یا بی‌جمهوری اسلامی برنامه ترور دانشمندان هسته‌ای را پی‌می‌گیرد و تنها چیزی که توان توقف آن را دارد ترس از توان ایران و فشار کاخ سفید است که اول با اقتصاد پویا و مولد و دومی با مذاکره بین تهران و واشنگتن قابل دستیابی است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید