نمایندگان مجلس و حامیان این طرح معتقد هستند که ایران پس از ترور شهید فخری زاده نباید سیگنال ضعیف به بیرون مخابره کند تا دشمن تروریست جسورتر نشود، اما توضیح نمی‌دهند تصویب چنین طرحی چه ربطی به مخابره سیگنال قوی آن هم خطاب به حامیان و عاملان ترور شهید فخری زاده دارد؟ هم چنین باید پرسید این طرح که «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نام گرفته با چه مکانیسمی و چگونه پس از اجرای ماده و بندهای این طرح، خواهد توانست تحریم‌های اعمال شده بر کشور را لغو کند؟!

سیگنال قوی اما غلط مجلس به بیرون؛ وقتی منافع ملی قربانی منافع جناحی می‌شود

سلام نو – سرویس سیاسی: صبح امروز نمایندگان مجلس یازدهم کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را با ۲۴۸ رأی موافق در مجلس شورای اسلامی تصویب کردند، طرحی که در صورت تصویب نهایی در نهایت دولت را به سمت خروج از برجام هدایت می‌کند.

این طرح دولت را موظف می کند سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند. همچنین با هدف تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی باید ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده را هر ماه ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.

در ادامه سازمان انرژی اتمی مکلف شده تا طی ۵ ماه از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان بهره برداری کند، راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را نیز راه اندازی کند و اینکه دولت موظف شده، ظرف مدت ۲ ماه دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی را متوقف کند.

در انتها نیز پس از ۳ ماه روابط بانکی ایران در اروپا و و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید.

سیگنال قوی اما اشتباه مجلس

آن طور که از گفته‌های نمایندگان در چند روز اخیر بر می‌آید این طرح در واقع واکنشی به ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران است. چهره‌ای که جمعه گذشته در آبسرد دماوند ترور شد و به شهادت رسید.

نمایندگان مجلس و حامیان این طرح معتقد هستند که ایران پس از ترور شهید فخری زاده نباید سیگنال ضعیف به بیرون مخابره کند تا دشمن تروریست جسورتر نشود، اما توضیح نمی‌دهند تصویب چنین طرحی چه ربطی به مخابره سیگنال قوی آن هم خطاب به حامیان و عاملان ترور شهید فخری زاده دارد؟ هم چنین باید پرسید این طرح که «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با چه مکانیسمی و چگونه پس از اعمال ماده و بندهای این طرح، خواهد توانست تحریم‌های اعمال شده بر کشور را لغو کند؟!

آن طور که تا اینجا مشخص است به احتمال زیاد صحنه‌گردان اصلی ترور شهید فخری زاده اسرائیل است. در دو دهه گذشته دو نخست وزیر رژیم صهیونیستی یعنی ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو به صراحت فخری زاده را چهره‌ای فاقد مصونیت دانستند و مقامات مختلف امنیتی این رژیم نیز به صراحت از شناخت خود نسبت به او سخن گفتند.

در چنین شرایطی خروج از برجام یا کاهش تعهدات به آژانس چه دست آوردی دارد یا چه ضربه‌ای به اسرائیل می‌زند؟ سیگنال خروج از برجام سیگنالی قوی با مخاطبی اشتباه است که اتفاقا بیشتر در چهارچوب تحقق خواسته‌های اسرائیل است، خواسته‌هایی که به نظر می‌رسد در دو ماه پایانی دولت ترامپ با شدت بیشتری در حال یپگیری است.

نگاهی به ترور شهید فخری زاده نشان می‌دهد اسرائیل سه سطح هدف از این ترور در دست داشت. نخست حذف یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های سیاست دفاعی ایران که از برنامه هسته‌ای تا موشکی نقش مدیریتی مهمی داشت. دوم رادیکال کردن فضا و در ادامه آن واداشتن ایران به واکنش احساسی که منجر به خروج از برجام شود. سطح سوم و نهایی هم کشاندن ایران به دام واکنشی بیشتر مثل جنگ است که میوه نهایی و مطلوب این ترور است.

تاکنون به واسطه غفلت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هدف اول این ترور محقق شده و به نظر می‌رسد با دست فرمان فعلی مجلس، هدف دوم آن که وا داشتن ایران به واکنش احساسی است نیز در حال تحقق است و تنها سومین هدف که کشاندن ایران به جنگ است که فعلا محقق نشده.

قربانی کردن منافع ملی به پای منافع حزبی و گروهی

طرحی که امروز نمایندگان مجلس تصویب کردند نه تنها پروژه بازگشت بایدن به برجام را تعطیل می‌کند بلکه مقدمه بازیابی تحریم‌های جهانی علیه ایران را بار دیگر فراهم می‌کند، تحریم‌هایی که مانند دور قبل با رای مثبت چین و روسیه نیز هم‌راه خواهد شد. از این جهت پر بی‌راه نیست که طرح امروز را نوعی خود زنی سیاسی بدانیم تا حرکتی شجاعانه که در راستای منافع ملی است.

در حالی طراحان و موافقان این طرح، ترور شهید فخری زاده را بهانه‌ای برای نابودی برجام قرار داده‌اند که محسن فخری‌زاده از اعضای پشت پرده تیم مذاکره کننده برجام بود.

از سوی دیگر در نمونه مشابه ایران در دوران سعید جلیلی در حالی به مذاکره با طرف مقابل پرداخت که نه یک دانشمند بلکه پنج دانشمند آن به طور پیوسته هدف ترور قرار گرفتند که یکی از آن‌ها سابقه ریاست سازمان انرژی اتمی را نیز در کارنامه داشت. علاوه بر این که در همان دوران و پس از ترورهای دانشمندان کشور، این مذاکرات ادامه پیدا کرد، ایران هیچ دست آورد ملموسی هم نداشت.

چنین مقایسه‌های ساده‌ای نشان می‌دهد طرح امروز بیشتر واکنشی احساسی به ترور شهید فخری‌زاده است، واکنشی که البته برخی با هوشمندی در حال بهره برداری سیاسی از آن هستند. درباره جنس بهره برداری‌های سیاسی کافی است به اظهارات علی خضریان و محمود نبویان، دو نماینده جبهه پایداری دقت کنید.

نبویان در برنامه‌ای تلویزیون به صراحت و البته با نگاهی ساده‌انگارانه از ترامپ دفاع می‌کند و می‌گوید: من رفته ام شمرده ام، اوباما ۱۲ بار دستور تحریم داده و اینهمه که می گوییم ترامپ، تنها سه بار دستور تحریم داده است. شاید بگویید اوباما ۸ سال رییس جمهور بود و ترامپ ۴ بار، خب اگر ترامپ چهار سال دیگر رییس جمهور بود، سه ضرب در دو می شود ۶ بار! خضریان نیز در اظهاراتی عجیب مدعی می‌شود که با دو واژه آنی ور و آنی تایم آژانس اجازه دسترسی به هر نقطه‌ای را دارد.

اما چرا این اظهارات در جهت بهره برداری سیاسی یا حداقل ساده‌انگارانه است؟ درباره اظهارات نبویان کافی است بدانیم تنها یکی از دستورهای ترامپ احیای ۱۲ دستور اوباما بود و به تصدیق اصولگرایان و اصلاح‌طلبان زنجیره تحریم‌های ترامپ در تاریخ روابط ایران و آمریکا بی‌سابقه بود. اما حمله به برجام به هر شکل و تضعیف این دست آورد دولت حسن روحانی با نگاه به انتخابات ۱۴۰۰ و تضعیف امیدواری در گشایش سیاسی و اقتصادی پس از بازگشت احتمالی بایدن به برجام، چیزی است که دور از انتظار نبود و این روزها به شکل جدی‌تری در حال پیگیری است.

همانطور که محمدجواد ظریف در مصاحبه خود با انتخاب گفت که " آقایان صراحتا گفته اند اگر ترامپ انتخاب می شد، پیروزی ما در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی بود، ولی الان این قطعیت زیر سئوال رفته است. بعضی دوستان به امریکا «گرا» می دهند که با ما بهتر می توانید کار کنید؛ ما که سکوت می کنیم، ولی دلیل نمی شود که متوجه این گراها نیستیم."

آن چنان که صادق زیباکلام هم در گفتگو با فرارو اظهار کرد: تندروها تا انتخابات ۱۴۰۰ هر تلاشی را هم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام نقش بر آب خواهند کرد. آن‌ها پس از پیروزی در انتخابات برای توافق پا پیش می‌گذارند، تلاش می‌کنند و برجام ۱۴۰۰ را به وجود می‌آورند. او ادامه داد: با وجود بررسی اینگونه طرح‌ها در مجلس اصولگرا معتقدم کاری که امروز مجلس انجام می‌دهد نوعی وقت‌کشی است تا بلاخره این چند ماه دولت حسن روحانی هم بگذرد و به نوعی با دولت هم مقابله تبلیغاتی شود. اصولگرایان و حتی تندروها به خوبی می‌دانند بدون نرمش و برجام ۱۴۰۰ نمی‌توان سر سوزنی در تحریم‌های علیه ایران تغییری ایجاد کرد.

در نهایت باید گفت اقدام امروز مجلس هر چند عموما برآمده از احساساتی پاک بود اما در نهایت دست آوردی جز آسیب زدن به منافع ملی و تکمیل دست آوردهای پروژه ترور شهید فخری زاده ندارد و نخواهد داشت و حتی اگر سیگنالی قوی به بیرون مخابره کند آن سیگنال به سمت ترور کنندگان شهید فخری زاده نخواهد رفت.

کد خبرنگار: ۹
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    والا از گلابی برجام که برای ملت فقط گرانی ماند اینکه چرا دولت حاضر نیست از سرجنازه متعفن برجام بلند بشه جای سوال داره .کاسبان برجام بدفرجام چه به ولوله افتاده اند از لغو برجام.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    برجام ارز 4200 پسرخاله و برادران جهانگیری و روحانی گرانی بی سابقه و ... ایا تصمیم جناحی بود یا ملتی؟؟؟؟ از گلابی برجام دلارهای سبزش به حزب سبز و بنفش رسیدو گرانی و جیغ فرابنفش اش برای مردم. لطفا شما با این تیتر اب به اسیاب وطن فروشها نیریزید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید