مقام‌های سعودی ولیعهد این کشور را در شرایط کنونی بسیار «نگران و مضطرب» توصیف می‌کنند و معتقدند که بن‌سلمان بدترین روزهایش را از زمان انتخاب به عنوان ولیعهد پشت سر می‌گذارد «چراکه معتقد است دولت جدید امریکا رویکردی متخاصم در برابر او خواهد داشت و دنبال مسائلی چون قتل جمال خاشقجی و زندان و بدرفتاری با فعالان حقوق زنان می‌رود.»

ولیعهد سعودی؛ مضطرب این روزهای خاورمیانه

به گزارش سلام نو، اعتماد نوشت: رسانه‌های امریکایی گزارش می‌دهند که ولیعهد عربستان سعودی، با وجود پذیرش دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، تاکید کرده است که در حال حاضر آمادگی عادی‌سازی روابط با اسراییل را ندارد. به نوشته وال‌استریت ژورنال، در گزارشی به نقل از مقام‌های آگاه امریکایی، بن‌سلمان تاکید دارد که تا پیش از آغاز به کار دولت جدید در امریکا قصد ندارد اقدامی جدی در زمینه روابط با اسراییل انجام دهد و ترجیح می‌دهد به جای پیروی از سیاست دولت ترامپ، منتظر بماند تا پادشاهی سعودی روابط مستحکمی با دولت جدید امریکا به رهبری جو بایدن برقرار کند.

گزارش‌ها در مورد شکست مذاکرات نتانیاهو و بن سلمان، بعد از یک هفته پایکوبی و ادعای پیروزی توسط رسانه‌های اسراییلی و هواداران ترامپ منتشر می‌شود. شکست مذاکرات میان نتانیاهو و بن سلمان در شرایطی مطرح می‌شود که تشدید اقدام‌های تروریستی و خشونت‌آمیز رژیم اسراییل در منطقه، انگشت اتهام همدستی و همکاری را به سمت عربستان سعودی نشانه رفته ‌بود. رسانه‌هایی همچون وال‌استریت ژورنال، رویترز و میدل ایست‌ای، هر یک در گزارش‌هایی اختصاصی به نقل از منابع آگاه بدون نام در دربار سعودی و دولت امریکا، خبر شکست مذاکرات سه جانبه پمپئو، نتانیاهو و بن سلمان را یک هفته بعد از انتشار خبر انجام این دیدار محرمانه منتشر کرده‌اند. 

هویج بن سلمان برای بایدن
به نوشته وال‌استریت ژورنال هر چند سفر نخست‌وزیر اسراییل به شهر جدید نئوم در عربستان سعودی، جنجال زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد، اما نتانیاهو از این سفر دست خالی بازگشت. این روزنامه به نقل از مشاوران دربار سعودی و مقام‌های آگاه امریکایی می‌نویسد که ولیعهد سعودی به ویژه با توجه به نتایج انتخابات اخیر در امریکا، از همکاری با سیاست دولت کنونی برای عادی‌سازی روابط با اسراییل سر باز زده است. این مقام‌ها به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که بن سلمان معتقد است وقتی می‌تواند از اهرم امضای پیمان صلح با اسراییل، برای بهبود و تعمیق روابطش با دولت بعدی استفاده کند، چرا در شرایط کنونی این گزینه را خرج کند.


خبرگزاری رویترز هم در گزارشی نوشته است که به اعتقاد یک مقام آگاه سعودی، احتمال امضای توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسراییل در دولت جو بایدن بیشتر است. این خبرگزاری با اشاره به اظهارات بایدن در مورد «ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی» و اراده‌اش برای «محاکمه قاتلان جمال خاشقجی» از یک مقام سعودی نقل می‌کند: «توافق صلح با اسراییل یک هویج است که حواس بایدن را از سیاست‌های اینچنینی، به ویژه موضوع حقوق بشر پرت کند.»

پدرش اجازه نمی‌دهد
رویترز همچنین مدعی شده است که یکی از دلایل عدم موافقت ولیعهد سعودی با پیشنهاد عادی‌سازی روابط، این است که پدرش پادشاه سعودی با چنین توافقی تا پیش از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی مخالف است. اما گزارش‌ها در مورد آگاهی پادشاه سعودی از دیدار محرمانه میان ولیعهدش با نخست‌وزیر اسراییل متفاوت است. وال‌استریت ژورنال که نخستین رسانه‌ای بود که بی‌میلی ولیعهد سعودی با عادی‌سازی روابط با اسراییل را گزارش کرد، می‌نویسد که «انجام چنین دیداری از قبل به اطلاع پادشاه سعودی رسیده ‌بود، اما او به دلیل مشکلات سلامتی روانی و مغزی، توانایی درک اهمیت و ابعاد چنین اقدامی را نداشته است.»

در عین حال گزارش‌های دیگر به خصوص با اشاره به تکذیبیه منتشر شده از سوی وزیر خارجه عربستان سعودی در خصوص دیدار ولیعهد عربستان سعودی با نخست‌وزیر اسراییل، مدعی شده‌اند که پادشاه سعودی از چنین دیداری بی‌اطلاع بوده است. اما همه گزارش‌ها متفق‌القول تاکید دارند که بدنه اصلی پادشاهی سعودی با فرآیند عادی‌سازی روابط تا پیش از تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستند و پادشاه سعودی هم از چنین تفکری حمایت می‌کند. به نوشته پایگاه خبری میدل ایست‌ای، به نقل از یک مقام آگاه «اقدام به عادی‌سازی روابط الزاما باید مهر تایید پادشاه سعودی را پای خود داشته‌ باشد و وضعیت سلامت روانی و مغزی پادشاه در هر شرایطی هم که باشد، او با این اقدام موافقت نخواهد کرد.»

بی‌میلی بن سلمان به مشارکت در عملیات نظامی علیه ایران 
پایگاه خبری میدل‌ایست‌ای هم در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه سعودی، از بی‌نتیجه ماندن دیدار یکشنبه هفته پیش محمد بن سلمان با بنیامین نتانیاهو در شهر جدید نئوم خبر داده است. میدل ایست‌ای اما از زاویه‌ای دیگر به این خبر پرداخته است و مدعی شده که محمد بن سلمان در این دیدار با پیشنهاد نخست‌وزیر اسراییل برای یک حمله نظامی مشترک به ایران مخالفت کرده است. به نوشته میدل ایست‌ای، حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که به عنوان پیامی از سوی ایران از طرف گروه‌های تحت حمایتش تلقی شده، نخستین دلیل بی‌میلی بن سلمان با چنین پیشنهاد بوده است. به نوشته میدل ایست‌ای، دومین استدلال بن سلمان این بوده است که در صورت وقوع یک درگیری نظامی طولانی در خاورمیانه، دولت آینده امریکا در گام اول تلاش‌خواهد کرد تا در منطقه خلیج‌فارس تنش‌زدایی کند. منبع این پایگاه اینترنتی که نخواسته نامش افشا شود، گفته است که در دیدار سه‌جانبه میان بن سلمان، نتانیاهو و پمپئو این موضوع از سوی نخست‌وزیر اسراییل مطرح می‌شود، اما نه بن سلمان و نه پمپئو حاضر به حمایت از آن نمی‌شوند. 


یک منبع آگاه دیگر نیز به میدل ایست‌ای گفته است که مقام‌های ایرانی معتقدند دونالد ترامپ قصد دارد برای انتقام‌گیری از شکستش، یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه برای او به ارث بگذارد و ایران تلاش می‌کند که در دام چنین جنگی نیفتد. به نوشته این پایگاه خبری و به نقل از یک منبع آگاه سعودی «ایرانی‌ها به سعودی‌ها پیام داده‌اند که اگر هر اتفاقی برای ما بیفتد، شما هم هزینه آن را خواهید داد. بن سلمان به خوبی می‌داند که اگر ترامپ به ایرانی‌ها حمله کند، عربستان سعودی در دولت آینده بایدن، مورد حمایت قرار نخواهد گرفت.» این مقام‌های سعودی ولیعهد این کشور را در شرایط کنونی بسیار «نگران و مضطرب» توصیف می‌کنند و معتقدند که بن‌سلمان بدترین روزهایش را از زمان انتخاب به عنوان ولیعهد پشت سر می‌گذارد «چراکه معتقد است دولت جدید امریکا رویکردی متخاصم در برابر او خواهد داشت و دنبال مسائلی چون قتل جمال خاشقجی و زندان و بدرفتاری با فعالان حقوق زنان می‌رود.»

باید دم ترامپ را ببینی!
پایگاه خبری میدل‌ایست‌ای در گزارشی از فرآیندی که منجر به دیدار بن سلمان و نتانیاهو شد، می‌نویسد. به نوشته این رسانه محمد بن سلمان مدت‌ها بود که از سوی جارد کوشنر، داماد رییس‌جمهور امریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور تحت فشار بود تا چنین دیداری را انجام دهد. میدل‌ایست‌ای می‌نویسد که مایک پمپئو، ابتدا تلاش کرده‌ بود با تهدید و فشار، بن‌سلمان را وادار کند تا دیداری رسمی و علنی با بنیامین نتانیاهو انجام دهد؛ بن سلمان اما زیر بار این فشار نمی‌رود و نهایتا دو طرف به دیداری محرمانه رضایت می‌دهند. هر چند دیدار چندان هم محرمانه نمی‌ماند و طرف اسراییلی بلافاصله آن را علنی می‌کند. به نوشته میدل ایست‌ای پمپئو که نگرانی و اضطراب محمد بن سلمان از تغییر دولت در امریکا را مشاهده کرده است، به او هشدار می‌دهد که در دولت بعدی امریکا بن سلمان فقط دو دسته هوادار در واشنگتن خواهد داشت، یکی لابی اسراییلی و دیگری فراکسیون جمهوری‌خواهان کنگره. پمپئو به بن سلمان می‌گوید که اگر در آینده حمایت هر کدام از اینها را می‌خواهد باید همین حالا «دم ترامپ را ببیند». اما با وجود همه این فشارها، نهایتا به نظر می‌رسد که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، محمد بن سلمان ترجیح داده است منتظر روی کار آمدن بایدن بماند و تلاش کند به جای اینکه منتظر حمایت‌های وعده داده‌ شده جمهوری‌خواهان در صورت پیروی از ترامپ باشد، رابطه‌ای خوب با دولت جدید امریکا ایجاد کند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید