برای بهبود بازار سرمایه در میان مدت و بلند مدت باید مجموعه‌ای از اقدامات و اصلاحات رخ دهد و به خصوص جو روانی ترس و اضطراب حاکم بر بازار شکسته شود. از جمله اقداماتی که به صورت فوری و مهمی که می‌تواند جو حاکم بر بازار را بشکند و تکلیف بازار را مشخص کند بازگشایی شستا است.

تداوم سبز پوشی بورس؛ رویا یا امکانی در دسترس؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: شاخص کل بازار سرمایه امروز با بیش از ۱۶ هزار واحد رشد به ۱,۲۷۳,۵۹۲ رسید تا بورس بعد از مدت‌ها، تدوام اندکی در سبز پوشی داشته باشد، تداومی که چند ماه است به رویای سهاماداران تبدیل شده است. آن‌ها مدت‌ها است که به اول هفته سبز و سرخی بعدش عادت کرده‌اند و به سختی پیش بینی یا تحلیلی درباره آینده روشن بورس را قبول می‌کنند و نگران فردا هستند.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را داشتند و در مقابلش صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌ گذاری غدیر، پالایش نفت تهران و معدنی و صنعتی گلگهر بیشترین تاثیر مثبت را در بازار گذاشتند.

اما آیا بازار سرمایه فردا هم می‌تواند تابلویی سبز داشته باشد؟ با وجود این که ارزش معاملات خرد برای اولین بار در بیست روز گذشته به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده اما هنوز حس عدم اطمینان گذشته به بازار و کاهش اندک قیمت دلار همچنان نگرانی‌هایی را در پی دارد.

به باور فعالین بازار سرمایه اگر فردا و در دو ساعت نخست معاملات بازار بتواند جلوی عرضه مقاومت کند، روند تا آخر هفته منفی نخواهد بود و بورس هفته خوبی را سپری خواهد کرد وگرنه باید باز هم منتظر آخر هفته سرخ بورس بود.

با این تفاسیر آینده بورس چه خواهد شد؟ آیا می‌توان امید داشت که بازار بار دیگر جان بگیرد و رشدی آرام اما مداوم را تجربه کند؟ با توجه به رکود عیان شده در بازارهای ارز، سکه، خودرو، املاک و مستقلات و هم‌چنین کنار رفتن ترامپ و کاهش نسبی تهدیدها علیه ایران، دورنمای بازار سرمایه مثبت است اما به باور بیشتر کارشناسان، بازار مسیر دشواری را در پیش دارد و بعید است حتی به سادگی به شاخص دو میلیون واحدی برسد.

برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید مجموعه‌ای از اقدامات و اصلاحات رخ دهد و به خصوص جو روانی ترس و اضطراب حاکم بر بازار شکسته شود. از جمله اقداماتی که به صورت فوری می‌تواند تکلیف بازار را مشخص کند بازگشایی شستا است.

به باور کارشناسان بازار سرمایه شستا باید هر چه زودتر و با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش باز شود تا ترس و اضطرابی که نسبت به این سهم وجود دارد ریخته شود. جدای از این به نظر می‌رسد سهامداران شستا نیز مایلند هر چه زودتر بتوانند تکلیف سرمایه خود در این سهم را مشخص کند.

درباره روند بلند مدت بورس نیز نظرات بسیار متفاوت است. برخی معتقدند بورس شاید رشد معناداری نکند ولی دیگر خبری از ریزش سنگین هم نخواهد بود. گروهی دیگر معتقدند با دلار ۲۵ هزار تومان، نرخ سود ۲۰ درصد و البته اشتباهات ریز و درشت دولت در بازار سرمایه همین که شاخص بورس بتواند روند نزولی را بشکند کار بزرگی کرده است.

بخشی دیگر از کارشناسان اما نه تنها به روند مثبت بورس باور دارند بلکه معتقدند شاخص به بالای دو میلیون هم می‌رسد. از جمله مصطفی صفاری که معتقدند با وجود ثبات سیاسی در آمریکا و مشخص شدن تکلیف انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در صورتی که شوک سیاسی اتفاق نیفتد تا آخر سال، شاخص به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید