جو بایدن ۷۷ ساله چهل‌وششمین رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود و به لطف مشارکت تاریخی مردم آمریکا، نام دونالد ترامپ را به انتهای لیست روسای جمهور تک‌دوره‌ای ایالات متحده اضافه کرد.

پنسیلوانیا مچ ترامپ را خواباند / جو بایدن چهل‌وششمین رییس‌جمهور آمریکا شد

سلام نو - سرویس بین‌الملل: نفس‌گیرترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چندین دوره اخیر و پرمشارکت‌ترین آن در ۱۲۰ سال گذشته بالاخره بعد از چندین و چند ماه رقابت و سه روز شمارش پراسترس آرا به نفع جو بایدن دموکرات به پایان رسید تا در نهایت جو بایدن تا این لحظه با ۲۸۴ رای الکترال و عبور از عدد  ۲۷۰، شکست سختی را به دونالد ترامپ تحمیل کند. شبکه‌های سی ان ان ، بی بی سی و ان بی سی به طور جداگانه‌ای جو بایدن را پیروز انتخابات معرفی کردند.

به گزارش سلام نو، جو بایدن در آخرین ساعات شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا همانند میشیگان، با سرعت زیادی خود را به دونالد ترامپ رساند و در نهایت از او جلو افتاد. این ایالت ۲۰ رای الکترال دارد و با این احتساب، جو بایدن حتی بدون لحاظ آرا سایر ایالت‌های باقی‌مانده، پیروز یکی از حساس‌ترین انتخابات‌های تاریخ آمریکا شد. جو بایدن ۷۷ ساله چهل‌وششمین رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود و به لطف مشارکت تاریخی مردم آمریکا، نام دونالد ترامپ را به انتهای لیست روسای جمهور تک‌دوره‌ای ایالات متحده اضافه کرد.

مروری کوتاه بر تمام اتفاقات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا

انتخاباتی که با رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شروع شد، رقابت‌های درون حزبی‌ای که هرچقدر در سمت دموکرات‌ها جذاب و مهم بود، در سمت جمهوریخواهان بی‌اهمیت بود و حتی میلیاردر مشهوری مثل مایکل بلومبرگ هم حریف دونالد ترامپ نشد.


رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها این بار زودتر از دوره قبل به پایان رسید و برنی سندرز با وجود توانی که برای رقابت داشت زودتر از چیزی که تصور می‌شد شکست را پذیرفت و در رخدادی مهم به حمایت مستقیم از جو بایدن دست زد، حمایتی که با پیوستن برخی مشاوران سیاسی و اقتصادی کمپین سندرز به کمپین بایدن تکمیل‌تر شد.


اما همه چیز آن طور که پیش بینی می‌شد پیش نرفت و کرونا به عنوان مهمانی ناخوانده وارد رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شد. این مهمان ناخوانده نه تنها شیوه تبلیغات را عوض کرد بلکه برای مدتی میتینگ‌های انتخاباتی حضوری دو طرف را کنسل کرد، اتفاقی که به طور عجیبی به سود جو بایدن تمام شد.


از روزی که رقابت انتخاباتی مستقیم بین بایدن و ترامپ آغاز شد و دو طرف به عنوان نامزد رسمی احزاب خود معرفی شدند، بایدن در نظرسنجی‌ها با فاصله‌ای قابل قبول از ترامپ جلو بود، فاصله‌ای که با شیوع کرونا و اشتباهات ترامپ اندک اندک بیشتر هم می‌شد.


این نظرسنجی‌ها سومین نقطه تفاوت جو بایدن با هیلاری کلینتون و یکی از عوامل خوش‌بینی به پیروزی او بود. بایدن نه تنها به طور مستمر در نظرسنجی‌ها پیش بود بلکه حمایت نسبی طیف چپ دموکرات‌ها و البته ناراضیان جمهوری‌خواه هم‌چون کالین پاول را نیز به همراه داشت.


بعد از مدتی ترامپ دیدارهای انتخاباتی خود را با شور هر چه بیشتر آغاز کرد و از آن به عنوان پیروزی مهم در برابر دیدارهای خلوت و بهداشتی بایدن یاد کرد، اما در نهایت همین میتینگ‌های پرشور و جدی نگرفتن کرونا باعث ابتلای رئیس جمهور آمریکا به کرونا شد، با این وجود ترامپ بعد از بهبودی باز هم به کمپین‌های شلوغ و پرشور خود بازگشت.


بخش مهم دیگری از رقابت بین دو طرف اما مناظرات انتخاباتی بین نامزدهای ریاست جمهوری و معاونان اول آن‌ها بود. در بین مجموع سه مناظره‌ای که برگزار شد زوج بایدن-هریس هرچند درخشش خاص یا پیروزی بزرگی نداشتند، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها مقهور زوج ترامپ-پنس نیز نشدند. به ویژه بایدن ثابت کرد با وجود ۷۷ سال سن دست کمی از ترامپ ندارد.


یک ماه مانده به انتخابات دموکرات‌ها موج جدیدی از کمپین خود را آغاز کردند و مردم را دعوت به رای دادن زود هنگام و رای دادن پستی به خاطر شیوع کرونا کردند، دعوتی که در نهایت یک ماه بعد و در زمان شمارش آرا تبدیل به برگ برنده آنان شد.
این مسئله را دونالد ترامپ و کمپینش بهتر از هر کسی می‌دانستند و از همان روز نخست تلاش کردند تا هر شیوه‌ای غیر از رای‌گیری حضوری را زیر سوال ببرند. با این همه تا این لحظه موفقیت بزرگی در این زمینه نداشتند.


هر چه به سوم نوامبر نزدیک می‌شدیم نشان‌های بیشتری بر پرشوری انتخابات آمریکا پدیدار می‌شد. صف‌های طولانی رای‌گیری و شکسته شدن رکورد مشارکت در رای‌گیری پستی همه خبر از یکی از پرشورترین انتخابات‌های آمریکا می‌دادند. با فرارسیدن روزهای انتخابات در نهایت مشخص شد چنین است و رکورد مشارکت در انتخابات در ۱۲۰ سال گذشته در آمریکا شکسته شد.


با آغاز شمارش آرای الکترال و در ساعت نخست طرفداران بایدن اندکی مردد شدند. به ویژه اینکه او فلوریدا را به ترامپ واگذار کرد، اما آن چنان که نظرسنجی‌ها پیش بینی کردند با شمارش آرای پستی بایدن شروع به درخشش کرد و نه تنها دیوار آبی دموکرات‌ها را احیا کرد بلکه موفق شد برای اولین بار در هفتاد سال گذشته رای ایالت جمهوری خواهی مثل آریزونا را جذب کند و برای اولین بار از سال ۱۹۹۶ جورجیا را هم آبی کند و پنسیلوانیا را نیز به لطف رای‌های پستی به دموکرات‌ها بازگرداند.


هرچند ترامپ با حمایت چهره‌هایی مثل استیو بنن، پسرش و برخی سناتورهای جمهوری خواه مسئله تقلب در انتخابات را مطرح کرده ولی سکوت چهره‌های ارشد حزب جمهوری خواه در این مورد و حتی غیبت پنس در کنار ترامپ نشان می‌دهد که ادعای ترامپ حتی نزد حلقه نخست او نیز اعتبار ندارد.


پیروزی اصلی کمپین بایدن آن جا بود که با کمک چهره‌هایی مثل اوباما و سندرز توانست مشارکت در انتخابات را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش دهد وگرنه دونالد ترامپ نه تنها ریزش رای نداشت بلکه حمایت تمام و کمال پایگاه رای خود در ۲۰۱۶ را حفظ کرده و حتی اندکی آن را تقویت کرده بود و این تنها افزایش مشارکت بود که باعث شد بایدن در نهایت بتواند مچ پر زور دونالد ترامپ را بخواباند.

در آخر اما به نظر می‌رسد یپروزی بایدن به معنای پایان راه ترامپیسم و عوام‌گرایی در آمریکا نیست و این سیاستمدار کهنه‌کار در چهار سال آینده راه دشواری برای درمان زخم‌ها و شکاف‌های جامعه آمریکا در پیش دارد.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید