۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 55187728

اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با سلام نو هرچند پیروزی بایدن را بر فضای ایران موثر می‌داند، اما تاکید می‌کند که در گام نخست، حاکمیت باید درکی واقعی از سرد بودن انتخابات تا شش هفت ماه دیگر داشته باشد.

در نتیجه رای‌آوری بایدن امید می‌رود حاکمیت هم فضا را بازتر کند/ مشارکت حداکثری برای رهبری اهمیت دارد

سلام نو – سرویس سیاسی:  فضای سرد و مشارکت حداقلی، این چشم اندازی است که از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در نظر بسیاری از فعالین سیاسی قرار دارد.

جواد ظریف، رضا خاتمی یا ابراهیم رئیسی فرقی با هم ندارد، بسیاری می‌دانند با ادامه شرایط کنونی رقابت در سال ۱۴۰۰ مثل رقابت در ۱۳۹۸ رقابتی یک سویه و کم رمق خواهد بود که حضور نصفه و نیمه اصلاح‌طلبان نیز تغییر در آن ایجاد نمی‌کند.

اما حالا با تقویت احتمال پیروزی بایدن، برخی از تغییر شرایط سخن می‌گویند. بازگشت بایدن می‌تواند شرایط روانی را بشکند، روزنه‌هایی از گشایش اقتصادی بسازد و البته مردم و گروه‌های سیاسی حاشیه نشین را به حضور در متن دعوت کند. اما این تصور تا چه حد واقعی است؟ آیا پیروزی بایدن تا این اندازه فضای سیاسی را متاثر خواهد کرد؟

اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با سلام نو هرچند پیروزی بایدن را بر فضای ایران موثر می‌داند، اما تاکید می‌کند که در گام نخست، حاکمیت باید درکی واقعی از سرد بودن انتخابات تا شش هفت ماه دیگر داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به عوامل این فضای سرد می‌گوید: مسئله مهم درباره این فضای سرد این است که منشا این سردی، ناامیدی مردم و گروه‌های سیاسی است و این ناامیدی روز به روز در حال تقویت شدن است که منجر به تشدید هر روزه فضای سرد حاکم بر انتخابات پیش رو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سه ضلع مردم، جریان‌های سیاسی و حاکمیت حداقل دو ضلع نسبت به انتخابات بی‌رغبت هستند گفت: وقتی در یک انتخابات نامزدهای یک جریان سیاسی تایید نمی‌شوند، ناامیدی به کل بدنه این جریان سرایت می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: تنها در یک نمونه از حزب اعتماد ملی بیش از ۶۰ نامزد در انتخابات ثبت نام کردند که تنها دو نفر تایید شدند که یک نفرشان از حضور در صحنه انصراف داد. درباره احزاب اصلاح‌طلب دیگر نیز شرایط اگر بدتر نبوده باشد بهتر نبوده.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: چنین رویکردی در بین جوانان احزاب ناامیدی ایجاد کرده و اساسا انگیزه را در بین گروه‌هایی که وظیفه دعوت به انتخابات را داشتند از بین برده و ما عملا شاهد حضور حداکثری نخواهیم بود.

گرامی مقدم با اشاره به بی‌اعتمادی مردم به مسئولین افزود: مردم به ویژه در یک سال اخیر و به دلیل بی‌پاسخ ماندن مطالبات معیشتی‌ و محقق نشدن وعدههای مسئولین، دچار بی‌اعتمادی شدیدی شده‌اند که بعید است کوه یخ این ‌بی‌اعتمادی در مدت پیش رو به سادگی آب شود.

وی با اشاره به اثرات پیروزی جو بایدن گفت: مولفه‌های داخلی و خارجی در انتخابات نقش دارند و رای آوردن دموکرات‌ها در آمریکا هم بر بازار موثر خواهد بود. به نظر من شرایط روانی به شدت تغییر می‌کند و افزایش قیمت‌ها متوقف می‌شود و حتی شاید مثل خبر پذیرش قطعنامه قیمت طلا و دلار بشکند و بدون هیچ اتفاق خاصی و تنها با یک رخداد و تصمیم سیاسی فضا متحول شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آمریکا چهار سال شدیدترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرد و میلیون‌ها انسان این روزها زیر خط فقر هستند و رخدادی مثل پیروزی دموکرات‌ها می‌تواند بر ایران تاثیر بگذارد، آن چنان که می‌تواند بر چین و اروپا هم تاثیر بگذارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: در نتیجه اگر دموکرات‌ها بیایند احتمالا وضع معیشت مردم و به پیوست آن امید بیشتر می‌شود و امید می‌رود حاکمیت هم فضا را بازتر کند و امید را تقویت کند، حتی در آن فضا صدا و سیما هم می‌تواند فضا را باز کند تا مردم برای شرکت در انتخابات انگیزه بگیرند.

وی با تاکید بر این که برای پرشور شدن انتخابات ما به متغییرهای مختلفی هم‌چون باز شدن فضا و تایید صلاحیت نامزدهای مختلف نیاز داریم گفت: اما اگر مثل انتخابات مجلس قبلی بخواهیم شاهد رقابت درون جریانی اصولگرایان باشیم به نظرم شاهد بی‌سابقه‌ترین انتخابات از نظر کاهش رای مردم خواهیم بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت مثل انتخابات مرحله دوم مجلس شاهد چنین کاهش مشارکتی نبودیم گفت: این انتخابات از نظر مشارکت فاجعه بار بوده و ویترین جمهوریت نظام را خدشه‌دار کرده.

گرامی مقدم درباره تاثیر پیروزی بایدن بر تقویت انگیزه نظام برای گشایش سیاسی گفت: به نظر من هسته‌ سخت قدرت و آن‌ها که از تحریم سود می‌برند مخالف گشایش خواهند بود، اما با توجه به تجربه من، مشارکت حداکثری برای رهبری نظام همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده. به نظر من انتخابات مجلس تجربه مهمی در پی داشت و با شناختی که من دارم حاکمیت اجازه حضور به تمام نحله‌های فکری را در انتخابات می‌دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید