در ایران با وجود گسترش استفاده از تلفن همراه و به ویژه واتس اپ برای امورات آموزشی، بسیاری نگران نوجوانان شده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد چالش مومو در ایران هم مثل انگلیس و دیگر کشورها از شایعه‌ها و نگرانی بزرگسالان تغذیه می‌کند.

چالش مومو؛ بازی مرگ آور یا شایعه بزرگ؟

سلام نو – سرویس اجتماعی: درست در میانه‌ بحران اقتصادی، کمبود انسولین و گسترش روز افزون کرونا، خانواده‌های ایرانی این روزها یک نگرانی جدید به نام چالش مومو برای کودکان و نوجوانان خود پیدا کرده‌اند.

به گزارش سلام نو، هشدارها دست به دست و در گروه‌های تلگرامی و واتس آپی می‌چرخد و از پیام ناشناسی که از سوی مومو برای کودکان ارسال می‌شود سخن می‌گوید. آن‌چنان که در فضای مجازی می‌گویند پیام مومو در واقع آغاز یک بازی است که از چالش‌هایی مثل باز کردن در یخچال و عکس گرفتن از خود شروع می‌شود و با تماشای فیلم‌های ترسناک و خودکشی پایان می‌یابد.

برخی می‌گویند در صورت کناره‌گیری کودک از چالش مومو صاحب پیام ناشناس او را با افشای محتوای گالری عکس در سطح دنیا یا کشتن خانواده‌اش تهدید می‌کند تا به بازی ادامه دهد.

چالش مومو چیست؟

مومو نام یک مجسمه از یک هنرمند ژاپنی است که با وجود قیافه ناخوشایندش کاملا بی‌آزار است. چالش مومو و تصویرش شاید برای کاربران ایرانی جدید باشد اما گزارش هایی درباره این که تصویر مومو ناگهان روی صفحه موبایل کودکان ظاهر شده و آن ها را تشویق می‌کند که به خود آسیب بزنند در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در دیگر نقاط جهان نیز منتشر شد.

اکنون در ایران از چالش مومو به عنوان چالشی برای یک خودکشی یا اقدامی توسط یک هکر فوق حرفه‌ای یاد می‌شود که اختیار گوشی موبایل کاربر را به شکل کامل به دست می‌گیرد.

تهدیدات چالش مومو چقدر واقعی و خطرناک است؟

تاکنون گزارش واقعی و تایید شده‌ای از آسیب‌های برآمده از چالش مومو منتشر نشده است. جیم واترسون؛ سردبیر بخش رسانه روزنامه گاردین هشدارها، داستان‌ها و گزارش‌ها درباره چالش مومو را پیام‌های شایعه‌وارِ دست به دست شده در بین بزرگسالان دانسته، نه خطری که از سوی کودکان گزارش شده باشد.

او به بی بی سی گفت: اولین کسی که در بریتانیا درباره این چالش هشدار داد زنی از یک شهر کوچک در حوالی بولتون در شمال غرب انگلستان بود که مطلبی در این باره در یک گروه فیسبوکی نوشت.

خیریه‌های حامی کودکان و پژوهشگران اینترنت در بریتانیا هم می‌گویند هیچ گزارشی از این که کسی از طریق چالش مومو هک شده باشد یا به خود آسیب زده باشد وجود ندارد اما از تصویر این مجسمه برای مزاحمت یا ترساندن کودکان در اینترنت استفاده شده است.

چالش مومو در ایران

در ایران با وجود گسترش استفاده از تلفن همراه و به ویژه واتس اپ برای امورات آموزشی، بسیاری نگران نوجوانان شده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد چالش مومو در ایران هم مثل انگلیس و دیگر کشورها از شایعه‌ها و نگرانی بزرگسالان تغذیه می‌کند.

در ایران هم مانند انگلیس تاکنون گزارش‌هایی تایید نشده از آسیب به کودکان منتشر شده، از جمله مرگ یک کودک یازده ساله اهوازی به خاطر چالش مومو که البته توسط سرهنگ کیومرث کشوری جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان اهواز تکذیب شده. به گفته این مقام انتظامی اساسا هیچ شکایتی درباره چالش مومو دریافت نشده است.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا نیز تایید کرده که تا این لحظه پیام‌های چالش مومو صرفا جنبه شوخی، مزاحمت و ایجاد نگرانی برای کاربران را داشته و هیچ آسیبی به کسی نرسیده و برخی از این مزاحمان نیز تاکنون شناسایی شده‌اند.

از چالش مومو تا چالش نهنگ آبی

اگر اهل فضای مجازی باشید حتما چالش مومو اولین چالش خطرناکی نیست که اسمش را شنیده‌اید. تقریبا سه سال پیش بود که نام چالش نهنگ آبی در ایران و در تمام دنیا به شدت مطرح شد و هشدارهای رنگارنگی نیز درباره آن دست به دست می‌چرخید. نهنگ آبی نیز چالشی از طریق تماس اینترنتی بود که در نهایت ظاهرا به خودکشی کاربر منجر می‌شد.

اما تحقیقات گسترده در روسیه، محلی که ادعا شده بود چالش در آن متولد شده، مشخص کرد که تا قبل از مشهور شدن عنوان نهنگ آبی و نسبت دادن برخی خودکشی‌ها به آن چنین چالشی وجود نداشت و بعد از روی الگویی که در شایعه‌ها و رسانه‌ها بود، بازی‌هایی تحت عنوان نهنگ آبی با ۵۰ چالش طراحی شد که راهنمای بیشتر آنان نیز نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ ساله بودند. همین مسئله خطر شایعه پراکنی را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

به نظر می‌رسد والدین در ایران این روزها بیش از آن که نگران تماسی از سوی چالش مومو باشند باید ابتدا خود از دست به دست کردن شایعات و تولید نگرانی خودداری کنند و شیوه استفاده از اینترنت را بیاموزند و آن را به فرزندان خود نیز بیاموزند، چون شاید چالش مومو واقعیت نداشته باشد اما اینترنت و دنیای مجازی مثل دنیای واقعی خطرات خود را دارد.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد دیناد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    اخ که ازدست این گوشی چطور میشد چند روز قطعش می کردن پدر مارا در آوردند با این فن آوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید