هر چند اقدامات بانک مرکزی برای مداخله در بازار در ظاهر مفید خواهد بود، اما سوال اینجا است دلاری که باید بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان باشد چرا باید به ۳۰ هزار تومان برسد؟ چرا بانک مرکزی زودتر در قیمت‌ها مداخله نکرد؟ چرا با اقدامات دیرهنگام اجازه فشار بیشتر به مردم را می‌دهند؟ آن هم وقتی که به خوبی می‌دانند کالایی که گران شود دیگر ارزان نخواهد شد!

دلار ۳۱ هزار تومانی و اقدامات بانک مرکزی / کالایی که گران شود دیگر ارزان نخواهد شد!

سلام نو – سرویس اقتصادی: دلار سی و یک هزار تومان وجه رایج ممکلت؛ این را نه دو سه سال پیش بلکه حتی اگر روز اول همین امسال هم به کسی می‌گفتید بعید بود حرفتان را به سادگی باور کند.

حضور عبدالناصر همتی بعد از ولی الله سیف در بانک مرکزی باعث شده بود تا حداقل در ظاهر نظم و انضباط به این نهاد باز گردد و به طور خاص بازار ارز سر و شکل بهتری داشته باشد. از سوی دیگر تحریمی نبود که آمریکا بر ایران اعمال نکرده باشد و بسیاری باور داشتند تا انتخابات آمریکا جز جنگ فشار دیگری نمانده که به ایران وارد کند، در نتیجه حداقل تا اواخر آبان قیمت دلار نباید افزایش زیادی پیدا کند.

اما تمام این حرف‌ها رشته‌هایی بود که پنبه شد. در همان یکی_دو ماه اول سال وسایل الکترونیکی با دلار سال قبل جهش قیمت داشتند و بعد یواش یواش ترمز دلار برداشته شد.

عملکرد بانک مرکزی روز به روز بدتر شد. سقوط بورس هم که رخ داد عموم فعالان بازار سرمایه آن را بازی بانک مرکزی با هدایت همتی دانستند که با این کار می‌خواست مسائلی مثل کسری بودجه را حل کند. دلار اندک اندک به بیست هزار تومان رسید و فاصله بیست تا سی هزار تومان را در چشم به هم زدنی طی کرد.

در این میان به طور طبیعی سکه هم آرام ننشست و پس از یکی_دو بار تلاش موفق شد کانال ۱۵ میلیون تومانی را نیز بشکند و به کانال ۱۶ میلیون تومان وارد شود، عدد و رقمی که روزگاری غیرقابل تصور به حساب می‌آمد.

اما ماجرای جهش دلار تنها به همین جا خلاصه نمی‌شود. بسیاری از کالاهای خوب و میان رده بازار موبایل غیرقابل دسترس شده‌اند، در بعضی مناطق تهران و حتی دیگر مناطق کشور خانه‌ها متناسب با نرخ دلار معامله می‌شوند و هستی و دارایی مردم روز به روز کم ارزش‌تر می‌شود.

حالا بعد از آن که دلار تمام تاخت و تازهایش را کرد، بورس زمین خورد و بار دیگر ستون فقرات مردم شکسته شد بانک مرکزی بیانیه نجات بازار داده است.

آن چنان که روابط عمومی بانک مرکزی گفته با هدف مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور مقرر شد سقف خرید کارگزاران ( بانک ها و صرافی ها) در بازار متشکل ارزی از روز کاری دوشنبه ۲۱ مهر به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یابد. این رقم پیش از این ۳۰۰ هزار دلار بود که با تصمیم امروز سقف آن بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت. همچنین بر این اساس بانک مرکزی، روزانه از طریق بازار ساز ۵۰ میلیون دلار در بازار یاد شده به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

این اقدام بانک مرکزی به طور مشخص دو اثر مثبت دارد. اول اینکه پیام مداخله در بازار را می‌دهد و از نظر روانی زمینه ارزان شدن دلار را مهیا می‌کند و دوم این که کف و سقف مداخله را در اقدامی کم سابقه به طور مشخص روشن می‌کند که این شفافیت اثر مثبت روشنی نیز خواهد داشت.

اما آیا این اقدام منجر به اصلاح قیمت دلار می‌شود؟ به باور برخی این اقدام می‌تواند از صبح دوشنبه اثر اصلاح خود را بگذارد و به باور گروهی دیگر بعد از پیشروی اندک دلار آن وقت می‌توان منتظر اصلاح بازار بود.

هر چند اقدامات بانک مرکزی برای مداخله در بازار در ظاهر مفید خواهد بود، اما سوال اینجا است دلاری که باید بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان باشد چرا باید به ۳۰ هزار تومان برسد؟ چرا بانک مرکزی زودتر در قیمت‌ها مداخله نکرد؟ چرا با اقدامات دیرهنگام اجازه فشار بیشتر به مردم را می‌دهند؟ آن هم وقتی که به خوبی می‌دانند کالایی که گران شود دیگر ارزان نخواهد شد!

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید