در سالهای اخیر با ارسال متعدد آثار دولتی برای اسکار روبرو بوده‌ایم؛ فیلمهایی مانند "محمد رسول الله"، "نفس" و "امروز" که با حمایت ارگان‌ها تولید شده‌اند نمونه‌هایی هستند از گزینه‌های ایرانی اسکار که جملگی هم شکست خورده‌اند.

مسیر برای بخش خصوصی در آوردگاه اسکار باز می‌شود؟

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | رمضان کوه مسکن : اینکه انتخاب‌کنندگان فیلم ایرانی برای معرفی آکادمی به اسکار بالاخره کی و از چه زمانی می‌خواهند از باج دادن به فیلمهای مطلوب دولتی دست بردارند معلوم نیست.

اینکه با وجود تجربه این شکستها امسال هم زمزمه‌های ارسال فیلم "خورشید" به اسکار مطرح شده، منطقی است؟ "خورشید" که با حمایت یک بانک شهری تولید شده در جشنواره فجر نیز حسابی تحویل گرفته شد و حالا هم بناست به اسکار برود؟

کارشناسان، مهمترین خصیصه برای معرفی فیلم به اسکار را پرزنت جهانی اثر و به‌خصوص اکران‌های خارجی آن می‌دانند که این خود ناشی است از داشتن پخش‌کننده معتبر جهانی. فیلمهای اصغر فرهادی اگر در اسکار موفقند یک دلیلش انعقاد قرارداد اکران جهانی با کمپانی‌های معتبر است.

درشرایط فعلی که هیچ یک از آثار ایرانی چنین کمپانی قدرتمندی را کنار خود ندارند منطقی‌تر آن است که برای ارسال اثر به اسکار به سمت و سوی فیلمهایی رفت با کارکرد جشنواره‌ای بهتر و البته محصول بخش خصوصی.

"جنایت بی‌دقت"شهرام مکری ازجمله چنین آثاریست؛ فیلمی که هم در جشنواره ونیز حضور داشته و هم بزودی در جشنواره شیکاگو و چند جشنواره دیگر رونمایی خواهد شد و هیچ بعید نیست که همین حضورهای جشنواره‌ای مجالی باشد برای یافتن یک کمپانی مطرح خارجی برای پخش بین‌الملل.

شهرام مکری به‌واسطه فیلمهای "ماهی و گربه" و "هجوم" هم در محافل جشنواره‌ای اروپا و آمریکا شناخته‌شده است ضمن اینکه مضمون فیلم تازه‌اش را به رخدادی اختصاص داده که در تاریخ معاصر بشدت بحث‌برانگیز شده. 

مکری در "جنایت بی‌دقت" که اخیرا جایزه فیلمنامه ارژینال هیات داوران مستقل ونیز را دریافت کرده داستانی سه‌لایه را روایت می‌کند مرتبط با آتش سوزی سینما رکس آبادان.

در لایه اول چهار نفر را می‌بینیم که برای آتش زدن سینمایی می‌روند؛
در لایه دوم چند جوان امروزی را می‌بینیم که برای تماشای فیلمی به نام “جنایت بی‌دقت” به سینما آمده‌اند؛
لایه سوم داستان خود فیلم “جنایت بی‌دقت” است که داستان غریبی را درباره یک موشک و نمایش فیلم “گوزن‌ها”ی کیمیایی در بالای کوه نزدیک یک چشمه جادویی روایت می‌کند!

پخش “جنایت‌بی‌دقت” به موسسه نمایش‌گستران واگذار شده و فیلم به‌زودی روی پرده خواهد رفت تا شرط اصلی معرفی به اسکار که اکران داخلی است را داشته باشد.
اینکه با توجه به مضمون حساسیت‌زایش فیلم بتواند در داخل سروصدا کند شکی نیست و در اکران‌های خارجی نیز همین وجه آتش سوزی سینماها که اتفاقی اپیدمیک در سالهای مقارن با انقلاب بود نیز به‌شدت کمک می‌کند به دیده شدن فیلم.

بدعت "جنایت بی‌دقت" در ارائه اولین نگره‌های سینمایی به آتش سوزی سینما رکس و ربطش با مساله موشکی را بگذارید کنار نگاه تکراری "خورشید" به کودکان بدبخت و بیچاره تا مشخص گردد ریسک کردن بر محصولی نو چقدر می‌تواند گره‌گشای کمیته انتخاب فیلم برای اسکار باشد.

آیا دست‌اندرکاران انتخاب فیلم برای اسکار بالاخره روی خوش به بخش خصوصی و جوانان انرژیک نشان خواهند داد یا در همچنان بر پاشنه تکرار مکررات خواهد چرخید؟ 

امید که طوری عمل کنند که باز نام ایران به‌واسطه فرهنگ بدرخشد نه اینکه از همان ابتدا و با چراغ سبز نشان دادن به ارگانها، بازنده میدان باشیم!/ نگارنده : مرضیه شیخ الاسلام

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید