شیخ نواف هر چند ولیعهدی محبوب و قدرتمند است اما به قدرت رسیدنش بی‌حاشیه هم نیست، به ویژه با توجه به این مسئله که با ۸۳ سال سن عنوان مسن‌ترین ولیعهد دنیا را نیز یدک می‌کشید. برخی منابع معتقدند شیخ ناصر صباح احمد صباح، پسر بزرگ امیر و وزیر دفاع پیشین امکان کودتا علیه شیخ نواف را دارد.

کودتا، انتقال قدرت مسالمت آمیز یا جنگ قدرت پنهان؛ کویت به کدام سو می‌رود؟

سلام نو – سرویس بین الملل: با اعلام رسمی کویت شیخ صباح احمد جابر صباح امیر ۹۱ ساله این کشور پس از مدتی مبارزه با بیماری درگذشت تا یکی دیگر از چهره‌های کلاسیک دنیای سیاست عرب به دست مرگ از صحنه سیاست حذف شود، مردی که بی‌تردید معمار سیاست خارجی کویت بود و سال‌ها پیش از تکیه زدن به تخت سلطنت موثرترین چهره این کشور بود.

او در حالی در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۶ پس از تأیید مجلس ملی کویت به عنوان امیر کویت شناخته شد که از سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست وزیر این کشور خدمت می‌کرد.

شیخ صباح سال ۱۹۶۳ به وزارت خارجه رفت و چهل سال وزیر خارجه بود و در دوران طولانی وزارتش به عنوان دیپلماتی میانه‌رو، کارآمد و اهل تعامل شناخته می‌شد. او رئیس هیئتی بود که در اولین دوره حضور کویت در سازمان ملل متحد به اجلاس عمومی رفت. صباح هم‌چنین نقشی قابل توجه در کاهش تنش با تهران داشت و کسی بود که زمان حمله عراق به کویت لابی‌های لازم را برای حمایت غرب به ویژه آمریکا انجام داد.

شیخ صباح در تمام این سال‌ها ضعف و قوت‌های کویت را می‌شناخت و بر اساس همین شناخت، راهبرد حمایت خارجی قدرتمند را انتخاب کرد و کویت را به یکی از پایگاه‌‎های مهم نظامی آمریکا در خلیج فارس تبدیل کرد و حتی کشورش یکی از پایگاه‌های آمریکا برای حمله به عراق بود، با این وجود این مسئله هیچ گاه باعث نشد که با کشوری مثل ایران به مشکل بخورد.

شیخ صباح هم‌چنین در تمام این سال‌ها سعی کرد خودش و کویت را در حکم ریش سفید اعراب حفظ کند و حتی در تنش میان قطر و عربستان با هر دو طرف ارتباط داشت و دنبال کاهش تنش بود.

او در سیاست داخلی هم برنامه‌های برادرش را پیگیری کرد و به سهم خود فضا را برای فعالیت سیاسی و اجتماعی زنان نیز به طور قابل توجهی باز کرد. در دوران نخست وزیری او بود که برای نخستین بار در تاریخ کویت یک زن به مقام وزارت رسید و بعدها نیز در دوران زمامداری او بود که زنان بیشتر و بیشتر در جامعه فعال شدند.

ولیعهد کهنسال و دردسرهای جانشینی

بعد از وفات شیخ صباح بر اساس اعلام شورای وزیران کویت، شیخ نواف احمد جابر صباح ولیعهد ۸۳ ساله این کشور به عنوان جانشین او معرفی شد و به تازگی سوگند هم یاد کرد. شیخ نواف مسن‌ترین ولیعهد دنیا است و دو ماهی می‌شد که به علت بدحالی برادر ناتنی خود اداره برخی امور را در دست گرفته بود.

شیخ نواف بک بار در سال ۱۹۷۸ و بار دیگر در سال ۲۰۰۳ وزارت کشور را به عهده گرفت و یک دوره هم از سال ۱۹۸۸ وزیر دفاع بود. او از اکتبر ۲۰۰۳ - پیش از آنکه به ولیعهدی برسد مانند برادرش معاون نخست وزیر هم بود.

شیخ نواف هر چند ولیعهدی محبوب و قدرتمند است اما به قدرت رسیدنش بی‌حاشیه هم نیست، به ویژه با توجه به این مسئله که با ۸۳ سال سن عنوان مسن‌ترین ولیعهد دنیا را نیز یدک می‌کشید. برخی منابع معتقدند شیخ ناصر صباح احمد صباح، پسر بزرگ امیر و وزیر دفاع پیشین امکان کودتا علیه شیخ نواف را دارد.

این مسئله وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم خاندان سلطنتی کویت با مسئله فساد مالی رو به رو است و شیخ ناصر در این مدت سردمدار طرح مبارزه با فساد بود، مسئله‌ای که توان کودتا را به او می‌دهد.

کویت سال‌ها است با وجود اختلافات کم و زیاد خاندان سلطنتی، کشور آرام، باثبات و توانمند است. مسیری که باید دید در شرایط فعلی و با عمق گرفتن اطلاعات و مرگ نسل قبلی سیاستمدران این کشور ادامه‌دار خواهد بود یا نه؟

برخی معقتدند رویکردی که شیخ ناصر در پیش گرفته می‌تواند منجر به قدرت گرفتنش در کویت شود، اما باید دید او توان این را دارد تا اتفاقاتی شبیه اتفاقات ۲۰۰۶ را بازسازی کند یا مقهور شیخ نواف کهنه‌کار می‌شود؟ به باور این گروه از تحلیلگران حتی اگر شیخ نواف با مشکلی رو به رو نشود ولیعهد آینده حتما درگیر جنگ قدرت می‌شود چون امیری که پس از شیخ نواف قدرت می‌گیرد می‌تواند مسیر آینده قدرت گیری در شاخه‌های خاندان سلطنتی را مشخص کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید