تمام آن چه در مناظره بین دو طرف گذشت باعث شد تا یکی از آشفته‌ترین مناظرات تاریخ ریاست جمهوری آمریکا رخ دهد، آشفتگی‌ای که برخی آن را به کم توانی کریس والاس، مجری مناظره مربوط دانستند.

مناظره بایدن و ترامپ؛ مهم‌ترین و بدترین مناظره تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

سلام نو – سرویس بین الملل: نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی ساعتی پیش بین دونالد ترامپ و جو بایدن برگزار شد که رسانه‌های دموکرات و جمهوری خواه همه روی کیفیت پایین این مناظره متفق‌القول بودند.

مناظره بین بایدن و ترامپ بی‌تردید از مهم‌ترین مناظرات انتخاباتی تاریخ ریاست جمهوری آمریکا است اما آن چنان که جیک تپر تحلیلگر بی بی سی هم گفت مناظره دیشب بدترین مناظره انتخاباتی‌ای بود که می‌شد دید و حتی به معنای دقیق‌تر، مناظره شب گذشته اصلا مناظره نبود!

مناظره بین دو طرف در اطراف موضوعاتی مثل کرونا ویروس و وضعیت آمریکا در مواجه با آن، برنامه خدمات درمانی، انتصاب قاضی دیوانه عالی، مالیات ترامپ، پسر جو بایدن و البته بد و بیراه گفتن دو طرف به هم چرخید.

نقطه کانونی حرف‌های بایدن مانور روی بحث مالیات ندادن ترامپ بود. جایی که ترامپ در برابر حملات بایدن گفت اسناد خود را ارائه می‌دهد و میلیون‌ها دلار مالیات داده بایدن به طعنه گفت: چه زمانی؟ انشاالله؟ بایدن پس از مناظره نیز به سرعت توییت زد و از ترامپ خواست که اسناد مالیات دادن خود را ارائه کند. این به آن معنا است که برای بایدن مالیات پاشنه آشیل ترامپ است.

از دیگر نکات قابل توجه مطرح شده در مناظره بین ترامپ و بایدن سرباز زدن ترامپ از محکومیت نژاد پرستان سفید پوست بود. نکته‌ای که به چشم آمد هم این بود که او هر چند آن‌ها را دعوت به آرامش کرد اما صراحتا حاضر نشد بین خود و آنان خط کشی کند. این عدم خط کشی استقبال نژاد پرستان را در پی داشت و می‌تواند بهانه خوبی برای مناظره بعدی باشد.

بایدن خطاب به ترامپ گفت:  آیا خفه می‌شوی مرد حسابی!

در این مناظره دونالد ترامپ مثل همیشه مدعی، پرانرژی و مسلط بود و با قدرت دروغ می‌گفت، وسط حرف حریف می‌پرید و از زیر جواب دادن به سوالات در می‌رفت. او تنها در یک بازه سه دقیقه‌ای ده بار حرف بایدن را قطع کرد و سعی کرد تمرکز نامزد دموکرات را از بین ببرد.

در طرف مقابل جو بایدن هم عملکرد بدی نداشت. او هرچند به اندازه ترامپ مسلط و مطمئن نبود، اما با آن تصویر سستی که از بایدن در اذهان وجود داشت نیز فاصله داشت و به نسبت حاضر جواب و مسلط ظاهر شد هرچند ترامپ با هوشمندی چند بار رشته کلام او را پاره کرد، ولی بایدن با تکنیک‌هایی مثل نگاه به دوربین و صحبت مستقیم با مردم نشان داد از پیش بازنده نیست.

مناظره شب گذشته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن طور که حتی فاکس نیوز توصیف کرد میدان "فحش پرانی" دو طرف و توهین‌های ریز و درشتی بود که به هم می‌کردند و حتی کار به جایی رسید که بایدن بی‌پرده به ترامپ گفت: آیا خفه می‌شوی مرد حسابی!

این حرف بایدن در واقع واکنشی بود به تلاش به وقفه ترامپ برای قطع حرف بایدن، تکنیکی که به جز به هم ریختن تمرکز او قصد داشت از ارائه برنامه توسط بایدن نیز جلوگیری کند.

در صحنه‌های بسیاری نیز مجری مناظره تلاش می‌کرد صحنه را کنترل کند. از جمله چند بار خطاب به ترامپ گفت: نه! نه! آقای رئیس‌جمهور اجازه ندارید حرف بزنید. نه! ولی دونالد ترامپ بدهکار نبود.

تمام آن چه در مناظره بین دو طرف گذشت باعث شد تا یکی از آشفته‌ترین مناظرات تاریخ ریاست جمهوری آمریکا رخ دهد، آشفتگی‌ای که برخی آن را به کم توانی کریس والاس، مجری مناظره مربوط دانستند، اما واقعیت این است والاس از تمام توان خود برای اداره صحنه بهره برد و حتی ترامپ جایی به او گفت که انگار دارد با او مناظره می‌کند، اما وقتی پای ترامپ در میان باشد حتی کسی مثل والاس هم کم می‌آورد.

کریس والاس مجری نخستین مناظره بین بایدن و ترامپ

بسیاری انتظار داشتند پس از مناظره اول بتوان فاتح مناظرات را تا حد زیادی مشخص کرد، اما حالا این امکان وجود ندارد. ترامپ مثل همیشه خوب، مسلط و شومن بود، اما بایدن هم نشان داد چندان برای رو در رو شدن با او ناآماده نیست و حرف‌هایی برای گفتن دارد و خود را خوب حفظ می‌کند.

با این همه بایدن برای پیروزی در انتخابات به بردی مهم در مناظرات احتیاج دارد بردی که فعلا با اشاره به کرونا ویروس یا پرونده‌های مالی ترامپ به آن دست نیافته است و باید در دو مناظره بعد با رو کردن برگ برنده یا حمله به نقطه ضعف ترامپ آن را به دست بیاورد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید