نداشتن بیمه شخص ثالث خودرو می تواند زیان های جبران ناپذیری برای یک یا چند خانواده به همراه داشته باشد، و مسائل ثانویه ناشی از آن باعث به وجود آمدن فقر، فساد و از هم گسیختگی اجتماعی خواهد شد. اینجاست که در ابعاد کلان به صورت قانونی تصویب شده، مقرر شد که این بیمه نامه اجباری شود.

چرا خرید بیمه شخص ثالث خودرو اجباری است؟

برای هر فردی که صاحب خودرو است، یکی از مسائلی که با آن روبرو می شود، خرید بیمه شخص ثالث است. هزینه این بیمه نامه را باید به عنوان یکی از هزینه های ضروری در نظر گرفت. سالهاست که داشتن این بیمه نامه برای تمام خودروهایی که در حال تردد در سطح شهر و جاده ها هستند اجباری شده است. سوال مهمی که خیلی از کاربران پرسیده اند این است که چرا باید بیمه شخص ثالث را به صورت اجباری تهیه کرد؟ و اینکه چرا خیلی از تعهدات و موارد بیمه نامه قابل انتخاب نیست؟

دلیل آن بروز مسائل بسیار زیاد اجتماعی و اقتصادی در اثر حوادث رانندگی است. تصور کنید شخصی که در حادثه رانندگی آسیب دیده و دچار از کارافتادگی شده است. این شخص دیگر قادر به کار کردن نخواهد بود. همچنین اگر شخصی در حادثه رانندگی فوت کند، باید طبق قانون شخصی که راننده خودرو مقصر حادثه بوده برا اساس قانون دیه، مبلغی را به عنوان غرامت به زیان دیده بپردازد. اگر راننده قادر به پرداخت نباشد، تکلیف چیست؟

راننده باید به زندان برود و زیان دیده هم تا زمان تمکن مالی مقصر، مبلغی دریافت نخواهد کرد. این مسئله هم برای خانواده آسیب دیده از حادثه مشکل ساز خواهد بود و هم برای خانواده راننده مقصر، که به خاطر یک لحظه غفلت یا کمبود مهارت در رانندگی مجبور خواهد بود سالهای زندگی خود را در زندان سپری کند.

حتی گاهی حادثه به قدری شدید است که بیش از یک نفر در آن آسیب می بینند که شامل چندین دیه می شود و اوضاع را برای راننده مقصر بدتر و بدتر می کند.

توضیحاتی که داده شد، نشان می دهد که نداشتن بیمه شخص ثالث خودرو می تواند زیان های جبران ناپذیری برای یک یا چند خانواده به همراه داشته باشد، و مسائل ثانویه ناشی از آن باعث به وجود آمدن فقر، فساد و از هم گسیختگی اجتماعی خواهد شد. اینجاست که در ابعاد کلان به صورت قانونی تصویب شده، مقرر شد که این بیمه نامه اجباری شود و حتی مراکز مختلف از جمله تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی و پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند که به خودروهایی خدمات بدهند که دارای بیمه نامه شخص ثالث معتبر هستند. حتی قانون پا را فراتر نهاده و به راهنمایی و رانندگی ابلاغ شده است که خودروی بدون بیمه نامه معتبر را در صورت متوقف کردن، به پارکینگ هدایت خواهند کرد.

اما با همه توضیحاتی که ارائه شد، امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما می توانید به راحتی به صورت غیرحضوری بیمه نامه خود را خریداری کنید. بیمه مرکزی هم با بخشنامه ای بیمه نامه کاغذی را حذف کرد و کافی است که از طریق وب سایت خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث اقدام کرده و بیمه نامه خود را خریداری نمایید.

با این روش حتی اگر فراموش کرده باشید که بیمه ثالث اتومبیل خود را تمدید کنید، در هر ساعتی از شبانه روز فقط با دسترسی به اینترنت قابلیت خرید بیمه نامه را خواهید داشت.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید