جذاب‌ترین، پرسودترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری در نیم قرن گذشته ایران سرمایه‌گذاری روی زمین و ملک بوده است. تا همین‌جا و در سال جاری ارزش مسکن در تهران رشدی حداقل سی درصد داشته و ارزش زمین در نقاط مختلف بین سی تا صد در صد افزایش یافته است.

بعد از بورس کجا سرمایه‌گذاری کنیم؛ مسکن، دلار یا طلا؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: این روزها که بورس بازدهی سابق را ندارد و دو ماه از بدترین ماه‌های چند سال اخیر خود را سپری می‌کند بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که سرمایه اندک یا بسیار خود را به کدام بازار ببرند؟

در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری به جز تولید یا آغاز کردن کاری جدید، گزینه‌های مشخص و محدود و مشهوری در دسترس است که با هم به آن‌ها نگاهی می‌کنیم.

بورس؛ منتظر اوج باشیم؟

بورس در تمام کشورها بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری است، به خصوص با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در دلار یا خرید طلا در بسیاری از کشورها آن چنان مرسوم نیست.

بورس ایران هم در یک سال اخیر به بازاری بسیار جذاب تبدیل شد و در همین شش ماه نخست سال خبرهای بسیاری داشت. آزادسازی سهام عدالت و قابلیت فروش ۶۰ درصد از این سهام تا پایان مردادماه، فروش سهام دولت از طریق صندوق دارایکم و پذیره نویسی پالایشی یکم(دارادوم) و عرضه اولیه های پر تعداد و البته افت شدید شاخص در این چند هفته اخیر از مهم‌ترین اخبار بوده.

شاخص بورس تا اواسط مرداد ماه، رشدی حدودا ۳۱۶ درصدی را تجربه کرد و حتی برای مدتی اندک به بالای قله ۲ میلیون هم رسید اما به دلایل مختلف بیش از ۵۰۰ هزار واحد افت را تجربه کرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد را به فکر خروج از بازار سرمایه انداخت.

با این وضعیت آیا بورس هم چنان محل سرمایه‌گذاری است؟ با احتیاط بله. شما از این به بعد نه با شانس و کمی دانش بلکه با دانش و مطالعه و وقت گذاشتن جدی می‌توانید سود معقول میان مدتی از بورس بگیرید ولی دل به سود چند صد درصدی نبندید.

سکه و طلا؛ همیشه جذاب

سکه و طلا همیشه و همیشه بازار جذابی است و با وجود بالا و پایین‌های مقطعی هم‌چنان سود زاست. هر گرم طلای ۱۸ عیار از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مرداد ماه تقریبا ۷۲ درصد رشد کرده است.این رشد به این معناست که سرمایه گذاران به ازای اختصاص هر یک میلیون تومان به خرید طلا در ابتدای امسال، به سودی ۷۲۰ هزار تومانی دست یافته‌اند.

با توجه به شرایط جهانی طلا و البته شرایط داخلی ایران بعید است که کسی از خرید سکه و طلا ضرر هنگفتی یا حتی اندکی کند به خصوص اگر نگاه بلند مدتی داشته باشد.

زمین و مسکن؛ امن و سود زا

جذاب‌ترین، پرسودترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری در نیم قرن گذشته ایران سرمایه‌گذاری روی زمین و ملک بوده است. تا همین‌جا و در سال جاری ارزش مسکن در تهران رشدی حداقل سی درصد داشته و ارزش زمین در نقاط مختلف بین سی تا صد در صد افزایش یافته است.

مشکل بازار زمین و مسکن این است که برخلاف دیگر بازارها شما توان ورود با پول اندک را ندارید و حتما باید سرمایه قابل توجهی برای ورود در آن داشته باشید.

دلار؛ پرنوسان و پرخطر

اگر وضع دنیا و وضع ایران به همین روال فعلی باشد دلار هم از بازارهای جذاب رشد کننده است، اما مشکل این جا است که نوسان این بازار به شدت بالاست و اگر قصد ورود کوتاه مدت داشته باشید امکان ضرر بسیاری را نیز دارید.

دلار از ابتدای سال تا به امروز بیش از ده هزار تومان رشد داشته و سودی بیش از ۵۰ درصد را نصیب خریدارانش کرده. اما ورود جدی به این بازار مطالعه سیاسی و اقتصادی و رصد وضع جهانی دلار را طلب می‌کند.

بازارهایی مثل ارز دیجیتال یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم فرصت‌های خوبی هستند که باید دید در سلیقه سرمایه‌گذاران می‌گنجند یا نه.

سنتی‌ترین نوع سرمایه‌گذاری نیز سپرده گذاری در بانک است که هرچند سود بالایی ندارد، اما سودی تضمیمن شده خواهد داشت و تضمین حفظ اصل پول در آن قطعی است که برای بسیاری امتیازی مهم است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید