با توجه به وضعیت اقتصاد کشور، ادامه تحریم‌ها، التهاب در بازارهای مختلف و تجربه مسکن مهر به نظر می‌رسد انتظار کاهش قیمت بسیار خوش بینانه است و در بهترین حالت مسکن تا انتهای سال ماهانه رشدی منطقی و آرام خواهد کرد، البته اگر بازار ارز با ثبات بماند.

بازگشت آرامش نسبی به بازار مسکن / سرنوشت قیمت مسکن تا آخر سال چه خواهد شد؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: پس از یک دوره التهاب در بازار مسکن اکنون به نظر می‌رسد این بازار کم و بیش آرام گرفته است و ثبات نسبی به آن بازگشته است.

اطلاعات برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در نیمه اول شهریور ماه امسال نشان می‌دهد که پس از یک دوره التهاب در بازار مسکن، نشانه‌هایی از بازگشت آرامش به این بازار آشکار شده و ظاهرا دوره تلاطم اخیر بازار مسکن حداقل فعلا پایان یافته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت مسکن قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در فروردین گذشته  ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار  تومان و در خرداد گذشته ۱۹ میلیون تومان بوده که این عدد در نیمه اول شهریورماه سال جاری به حدود 23.5 میلیون تومان رسیده، این رقم هر چند نسبت به خرداد رشد قابل توجی داشته اما نسبت به ماه قبل افزایش 1.9 درصدی دارد که نشان از بازگشت آرامش به بازار مسکن دارد.

محمد سرگزی هر چند تداوم افزایش قیمت مسکن در کشور را تایید کرد اما گفت: هر چند روند صعودی قیمت ها در بازار کندتر و آهسته تر شده، اما با وجود تعدیل معاملات و خرید و فروش مسکن، قیمت ها هنوز به ثبات نرسیده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس از نقش 70 درصدی زمین در قیمت تمام شده مسکن سخن گفت و عامل موثر دیگر در این افزایش قیمت را  افزایش نرخ ارز دانست که باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌شود.

اما در این وضعیت سرنوشت بازار مسکن چه خواهد شد؟ در این رابطه دو دیدگاه عمده وجود دارد. یک دیدگاه معتقد است بازگشت آرامش به بازار مسکن موقتی است و به خاطر وضعیت اقتصادی و ارزی کشور و عدم وجود ثبات موج‌های گرانی دیگری نیز در بازار مسکن رخ خواهد داد، چنان چه موج جهش قیمت بعد از بازار مسکن به بازار خودرو رسید.

دنیای اقتصاد با اشاره به وضعیت بازار مسکن در این رابطه می‌نویسید: چنانچه نرخ ارز در محدوده‌های فعلی نوسان داشته باشد؛ قیمت مسکن در انتهای سال‌جاری نسبت به ابتدای سال، متناسب با نرخ تورم نقطه به نقطه رشد خواهد کرد و هرچه از سال بگذرد، بازار باثبات‌تر خواهد شد و تعداد معاملات بیشتر می‌شود احتمالا در سال‌های آتی شاهد جبران عقب افتادگی اجاره‌بها در مقایسه با شاخص تورم خواهیم بود.

در طرف دیگر اما برخی کارشناسان مسکن معتقد هستند در نیمه دوم سال به علت تغییر در معادله عرضه و تقاضا و برخی از برنامه‌های دولت و مجلس در زمینه مسکن قیمت مسکن نه تنها با آرامش بلکه احتمالا با کاهش نیز مواجه خواهد شد.

از جمله اقداماتی که برخی امیدوارند باعث کاهش تعادل عرضه و تقاضا شود آغاز پروژه مسکن ملی است. این طرح شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی است که ساخت 200 هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

آن چنان که دولت می‌گوید مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر را تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی برای واحدهای احداث شده است و قرار نیست هم‌چون مسکن مهر خانه خالی ساخته و با کم‌ترین امکانات رها شود.

بنا به گفته مسئولین وزارت مسکن اگر متوسط قیمت هر مترمربع ۲.۵ میلیون تومان را در نظر بگیریم یک واحد آپارتمان ٧٥ متری ٢٠٠ میلیون تومان تمام می‌شود، عددی که به نسبت قیمت متری 20 میلیون تومان بسیار منطقی است و مسئولان در دولت و مجلس امیدوارند که این طرح باعث شکستن قیمت شود.

با توجه به وضعیت اقتصاد کشور، ادامه تحریم‌ها، التهاب در بازارهای مختلف و تجربه مسکن مهر به نظر می‌رسد سناریو دوم بسیار خوش بینانه است و در بهترین حالت مسکن تا انتهای سال ماهانه رشدی منطقی و آرام خواهد کرد، البته اگر بازار ارز با ثبات بماند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید