ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: با دلایل و مستندات موجود آلودگی منابع آب قطعی است و احتمال طغیان در اثر مصرف مواد غذایی منتفی می باشد.

آلودگی آب با فاضلاب؛ علت مسمومیت روستاییان بود

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، ابراهیم شکیبا، اظهار داشت: بنابر نمونه برداری های علمی و آزمایش های دقیق در مراکز مدرن آزمایشگاهی حوزه بهداشت استان، آلودگی منابع آبی روستا قطعی است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه ادامه داد: این نمونه برداری ها یک روز قبل از طغیان و روز بعد از آن از آب مصرفی در مناطق مختلف روستا جمع آوری شده و همه این آزمایش ها نشانگر آلودگی آب به دلیل عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آب‌ با فاضلاب است.

وی گفت: از بررسـی مسـتندات و بازدیـدهای میدانی مشـخص گردید از سه ماه گذشـته نوسانات کلر باقی مانده بـدلیل نقص فنی سیسـتم سـالم سازی آب، ثبت و به شـرکت آبفا گزارش گردیـده است همچنین وجود منابع آلاینـده در پیرامون منبع تـامین کننـده آب و عـدم بهسازی و لایروبی مخزن جمع آوری آب چشـمه و عـدم رعایت حریم بهداشتی منبع تامین کننده آب مشهود بود.

وی تصریح کرد: کلرسنجی روزانه طی دوهفته قبل از بروز طغیان صفر بوده است.

شکیبا گفت: آخرین نتیجه میکروبی قبـل از بروز طغیان در تاریـخ ۱۵ شـهریور از روسـتای شـیخ صله و بازارچه مرزی از نظر اشریشـیاکلی و آلودگی آب بـا فاضـلاب توسط آزمایشـگاه آب و فاضـلاب مرکز بهـداشت ثلاث باباجانی مثبت گزارش شده است.
 
وی افزود: منبع آب دارای دریچه نفوذپـذیر بـا امکان نشت رواناب سـطحی است و از زمان ساخت ، مخزن جمع آوری آب چشمه، لایروبی آن انجام نشده است.
 
شکیبا اضافه کرد: در صـبح روز شروع طغیان میزان کلر باقی مانده در شبکه توزیع صفر گزارش و ثبت شده بود و بعدازظهر با انجام کلرزنی بصورت دستی و اسـتفاده از قرص های کلر میزان کلر به ۲ پی پی ام در ابتدای شبکه توزیع و ۰/۷ پی پی ام درفاصـله زمانی کوتاه در انتهای شـبکه رسـید که این میزان کلر خواهی می تواند نشانه وجود ماده آلی در شبکه و آلودگی آب بوده باشد.
 
وی ادامه داد: همچنین نمونه برداری از آب شـبکه توزیع در حین طغیان در تاریخ ۱۷ شهریورماه انجام گرفت که بر اساس نتایج بدسـت آمده در تاریخ ۱۹ شهریورماه، دارای آلودگی باکتریولوژیکی و غیرقابل استفاده برای شرب می باشد.
 
شکیبا خاطرنشان کرد: طی بررسـی های بعمل آمـده در سـطح روسـتا در چنـد روز اخیر ، مراسم خاص و دارای تجمع و همچنین توزیع مواد غـذایی و نذورات در بین خانوارهای روسـتائیان وجود نداشـته است و بنابراین احتمال طغیان در اثر مصرف مواد غذایی منتفی می باشد.
 
وی افزود: مـدرسه روسـتا دارای مخزن آب است و با باز بودن مـدرسه و اسـتفاده دانش آموران از آب لوله کشـی، موارد بیماری زیادی میان دانش آموزان مشاهـده شده است که تا اطلاع ثانوی و با هماهنگی شورای تامین شهرسـتان ،مدرسه تعطیل گردید.
 
وی تصریح کرد: دفع فاضـلاب توالت در خانوارهـا بصورت چاه جـذبی می باشـد و تعـدادی از این خانوارها در بالادست مظهر چشمه تامین کننده آب روستا قرار دارند.

شکیبا ادامه داد: سامانه آبرسانی بعلت عدم کلرزنی، عدم بهسازی منبع و امکان نشت فاضـلاب به علت بالا بودن سـطح آب زیرزمینی، با ریسک زیاد ارزیابی می شود .

وی گفت: با دلایل و مستندات موجود بر اساس معیارهای علمی وزارت بهداشت ،آلودگی منابع آب قطعی است و با توجه به این امر در روزهای اخیر تلاش های خوبی توسط فرماندار و مجموعه آبفا برای اصلاح و بهینه سازی آب روستا انجام گرفته است.

شکیبا ادامه داد: از پیگیری نماینده محترم منطقه ،زحمات استانداری محترم  کرمانشاه به ویژه مدیریت بحران استان ، همکاری و تلاش فرماندار شهرستان و شورای تامین و انجام توافقات صورتجلسه توسط اعضای این شورا برای رفع مشکل و اقدامات شایسته آبفا و نیز کلیه مسوولان محلی و ذیربط تقدیر می کنیم.

وی افزود: اعزام تیم واکنش سریع معاونت بهداشتی،  اقدامات درمانی به موقع و مناسب برای درمان بیماران بستری و سرپایی، تهیه نقشه اپیدمیولوژی و گروه های سنی ، نمونه برداری باکتریولوژیک آب در مراحل متعدد، تهیه نمونه های التور و ارسال به آزمایشگاه شهرستان ،تهیه نمونه های استول جهت آزمایشات باکتریولوژیک ، انگل شناسی و کشت مدفوع، تهیه و ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران ، بیماریابی فعال بصورت خانه به خانه ، تشدید نظام سندرمیک بیماری های واگیر در منطقه بروز طغیان و کل شهرستان ، درمان کلیه بیماران بستری سرپایی و پیگیری آنها تا حصول نتیجه قطعی ، اعزام و استقرار اتوبوس آمبولانس در شهرستان و اعزام بیماران و پذیرش و درمان بیماران در بیمارستانهای مربوطه از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این مدت بوده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید