نتایج تحقیقات جدید محققان دانشگاه آنگلیا شرق انگلستان (UEA) نشان می دهد که سالمندان با مصرف ویتامین سی دیرتر پیر می‌شوند.

ویتامین‌ معجزه آسا برای جلوگیری از پیری در سالمندان

به گزارش سلام نو به نقل از اریک نیوز، بر اساس یافته‌های این تحقیق سالمندانی که میزان زیادی ویتامین سی که معمولا در انواع مرکبات، توت‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود، مصرف می‌کنند توده عضلانی اسکلتی بهتری دارند.

این مورد بسیار مهم است چون افراد با افزایش سن، گرایش به کاهش توده عضلانی اسکلتی دارند و این مورد موجب سارکوپنی (وضعیتی که با از دست دادن توده عضلانی اسکلتی و عملکرد آن‌ها همراه است)، ضعف و کاهش کیفیت زندگی می‌شود.

محقق برجسته این تحقیق، پروفسور آیلسا ولچ، از دانشکده پزشکی نورویچ UEA اظهار کرد: "افراد با افزایش سن، توده و قدرت عضلات اسکلتی را از دست می‌دهند. "

وی در ادامه افزود: "افراد بالای ۵۰ سال، سالانه حداکثر یک درصد از حجم عضلات اسکلتی خود را از دست می‌دهند و تصور می‌شود که این از دست دادن حجم عضلات اسکلتی بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. "

از دست دادن حجم عضلات اسکلتی مشکل بزرگی است زیرا می‌تواند منجر به ضعف و سایر پیامدهای مانند سارکوپنی، ناتوانی جسمی، دیابت نوع ۲، کاهش کیفیت زندگی و مرگ شود.

وی گفت: "ما می‌دانیم که مصرف ویتامین سی با توده عضلانی اسکلتی مرتبط است و از سلول‌ها و بافت‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند. افزایش میزان این رادیکال‌های آزاد همراه با افزایش سن موجب تسریع تخریب ماهیچه‌ها می‌شود."

"اما تاکنون، مطالعات کمی در مورد اهمیت مصرف ویتامین سی برای افراد مسن انجام‌شده است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر میزان مصرف ویتامین سی بیشتر بر دارا بودن توده عضلانی بیشتر نسبت به سایر افراد است. "

این گروه تحقیقاتی اطلاعات بیش از ۱۳ هزار نفر بین ۴۲ تا ۸۲ سال را که در مطالعه بررسی آینده سرطان و تغذیه در اروپا   (EPIC) شرکت کردند را مورد ارزیابی قرارداد.

محققان توده عضلانی اسکلتی افراد را محاسبه و میزان مصرف ویتامین سی آنان را از یک دفتر خاطرات غذایی هفت‌روزه تجزیه‌وتحلیل کردند. همچنین میزان ویتامین سی موجود در خون این افراد نیز موردبررسی قرار گرفت.

دکتر ریچارد هایهو از دانشکده پزشکی نورویچ UEA  گفت: "ما یک نمونه بزرگ از ساکنان قدیمی‌تر نورفولک را موردمطالعه قراردادیم و دریافتیم افرادی که بیشترین میزان ویتامین سی را در رژیم غذایی یا خون خوددارند، بیشترین توده عضلات اسکلتی را در مقایسه با افراد با کمترین مقدار ویتامین سی دارند.

وی افزود: "ما از یافته‌های خود بسیار هیجان‌زده شدیم زیرا نتایج نشان می‌دهند که ویتامین سی در رژیم غذایی برای سلامتی ماهیچه‌ها در مردان و خانم‌های مسن بسیار مهم است و ممکن است در کاهش از دست عضلات مرتبط با سن مفید باشد. "

وی اظهار کرد: ویتامین سی به‌راحتی در میوه‌ها و سبزی‌ها یا مکمل‌ها در دسترس است، بنابراین مصرف میزان لازم این ویتامین تا حدودی ساده است.

بر اساس توصیه‌های آژانس ایمنی مواد غذایی اروپا دریافتیم که نزدیک به ۶۰ درصد از مردان و ۵۰ درصد از زنان شرکت‌کننده به‌اندازه ویتامین C مصرف نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: "ما در مورد افرادی که نیاز به مگا دوز ندارند، صحبت نمی‌کنیم. خوردن روزانه مرکبات مانند پرتقال و سبزی‌ها در وعده غذایی برای بیشتر افراد کافی خواهد بود. "

این تحقیق توسط دانشگاه آنگلیا شرق و با همکاری دانشگاه کمبریج و آزمایشگاه تحقیقاتی Strangeways در کمبریج انجام‌شده و نتایج این تحقیق در نشریه Nutrition در ۲۷ آگوست ۲۰۲۰ منتشرشده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید