با وجود آغاز موج دوم کرونا در کشور تئاترهایی همچون «سه شنبه های لعنتی»، «کوکاکولا»، «کوریولانوس»، «الف، کاف، شین»، «جیرجیرک» و ... در سالن های مختلف پایتخت بر روی صحنه در حال اجرا هستند، به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سلام نو به بررسی این نمایش های بر روی صحنه پرداخته است که در ادامه خواهید خواند.

نگاهی به اوضاع نابسمان و مبهم سالن های نمایش

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | رمضان کوه مسکن : درحالیکه حدود یکماه از بازگشایی سالن های نمایش در ایام کرونایی می گذرد، به نظر می رسد این بازگشایی نه تنها هیچ سود و منفعتی برای اهالی تئاتر و صاحبان سالن های نمایش نداشته است، بلکه بیشتر منجر به نگرانی و سوالات مبهم آنان شده است.

شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور به ویژه در پایتخت به قدری سرعت یافته است که اصلا مشخص نیست فردی که هیچ علامتی از بیماری کووید ١٩ دارد به این ویروس مبتلا شده است یا خیر، حال با این شرایط و یادآوری این نکته که تئاتر به صورت زنده و توسط بازیگران روی صحنه اجرا می شود، ریسک انتقال ویروس کرونا در فضای بسته تماشاخانه را افزایش می دهد.

تئاتر شهر، به عنوان بزرگترین و شناخته شده ترین مجموعه نمایشی کشور این روزها شاهد اجرای نمایش «سه شنبه های لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی در سالن سایه، نمایش «کوکاکولا» به نویسندگی و کارگردانی نصیر ملکی جو در سالن قشقایی، به نظر می رسد با دو اجرایی شدن نمایش کوکا کولا که سیاوش چراغی پور و پگاه کاظمی در آن به ایفای نقش پرداخته اند، استقبال بیشتری از  آن شود و تئاتر شهر کمی از رخوت و سکونی که در آن فرو رفته است، خارج شود.

۱- «سه شنبه های لعنتی»
نمایش «سه شنبه های لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی و تهیه کنندگی محسن زارع اشکذری و هنرنمایی بازیگرانی همچون محسن افشار، مانلی حسین پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی ، اتابک نادری ، نسرین نکیسا هر شب راس ساعت ۱۹:۳۰ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر  با قیمت بلیت ۳۵۰۰۰ بر روی صحنه می رود.

زمان نمایش «سه شنبه های لعنتی» ۶۵ دقیقه است و داستان آن پیرامون فروپاشی یک خانواده محترم است.

۲- «کوکاکولا»
نمایش «کوکاکولا» به نویسندگی، کارگردانی و طراحی نصیرملکی جو و هنرنمایی بازیگرانی همچون سیاوش چراغی پور و پگاه کاظمی هر شب در دو اجرا، راس ساعت ۱۸ و ۲۰ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر و با قیمت بلیت ۳۸۰۰۰ بر روی صحنه می رود.

زمان نمایش «کوکاکولا» که در سه اپیزود اتفاق می افتد ۷۰ دقیقه است و  داستان آن، حول محور موضوع  مصرف گرایی افراطی در جوامع مدرن، مسئله «اوبیسیتی» یا همان بیماری فربه گی منتج از استفاده بیش از اندازه از غذاهای آماده ، رستوران ها، غداهای کنسروی و غیره است.

۳- «کوریولانوس»
نمایش «کوریولانوس» به نویسندگی ویلیام شکسپیر و کارگردانی و طراحی مصطفی کوشکی و هنرنمایی بازیگرانی همچون فاطمه اسدی، هدیه بختیاری، مهشاد پاکدامن، مینا حیدرزاده، یزدان دارابی، الهه دژپسند، حسین رحمانی، ریحانه رنجبر، مهام شریفی، میلاد شیخلر، حمید عاشوری، ایمان عبدی، میلاد غفرانی، مرتضی فروزانفر، توحید لواسانی، ستاره مشفق، سحر مصباح، هانیه مقدم، ادیب وکیلی و ... هر شب راس ساعت ۱۸ در سالن تئاتر مستقل تهران و با قیمت بلیت ۴۵۰۰۰ بر روی صحنه می رود.

زمان نمایش «کوکاکولا» که در سه اپیزود اتفاق می افتد ۷۵ دقیقه است و  داستان این تراژدی در پنج پرده که بین سال‌های ۱۶۰۵ تا ۱۶۰۸ میلادی نوشته شده و به سرگذشت سردار رومی کایوس مارسیوس کوریولانوس در قرن پنجم پیش از میلاد می‌پردازد که پس از کامیابی در نبرد و سیاست، خواهان رهبری سیاسی است اما به دلیل ناسازگاری اهالی رُم، با دشمن هم‌پیمان می‌شود تا از مردم انتقام بگیرد.

۴- «الف، کاف، شین»
نمایش «الف، کاف، شین» به نویسندگی،طراحی و کارگردانی روزبه حسینی و هنرنمایی بازیگرانی همچون سیما شکری، مریم اسماعیلی، مریم پابرجا، نازنین زنگنه، آرزو گلشاهی و ... هر شب راس ساعت ۲۱ در سالن عمارت روبرو و با قیمت بلیت ۳۵۰۰۰ بر روی صحنه می رود.

زمان نمایش «الف، کاف، شین» ۵۰ دقیقه است و  در خلاصه داستان این نمایش آمده است: زنی، در کنکاش زندگی شاعرانه اما پر چالش با همسر نویسنده‌اش، درگیر فضایی از توهم و واقعیت، مرگ و زندگی قرار گرفته است.

۵- «جیرجیرک»
نمایش «جیرجیرک» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی و تهیه کنندگی مهدی غلامی سرخه و هنرنمایی بازیگرانی همچون شکیبا آدینه، پویا امینی، پرهام امینی، ایمان اصفهانی، ویدا جوان، رها حاجی زینل، پرستو حمیدی، ستایش رجایی نیا، پردیس زارع، نازنین صلح جو، دانیال عبادی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، حمیدرضا نعیمی، جواد یحیوی و ... هر شب راس ساعت ۲۱ در سالن تماشاخانه سپند و با قیمت بلیت ۶۰۰۰۰ بر روی صحنه می رود.

زمان نمایش «جیرجیرک» ۱۲۰ دقیقه است و  در خلاصه داستان این نمایش آمده است: یه جنایتکار، همیشه یه جنایتکاره، حتا اگه در جستجوی پاکیزگی باشه و ...

از دیگر نمایش هایی که در تماشاخانه های مختلف در حال اجرا هستند، می توان به «فقرات بی ستون» به طراحی و اجرا میلاد شچره و «عباس میرزا» به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمد سعیدی در عمارت روبرو، «دست‌هایت کو مم حسن» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی رضا کرمی‌زاده در تماشاخانه سرو، «بامن حرف بزن» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حامد شیخی در تماشاخانه ملک، «آقای اشمیت کیه» به کارگردانی محمدمهدی رضائیان در تماشاخانه شانو، «واجد شرایط» به نویسندگی آیدین آقازاده و کارگردانی مصطفی کزازی و «برلین ۱۰:۱۰» به نویسندگی علی صفری و طراحی و کارگردانی رها حاجی زینل در خانه نمایش دا و «آنجا که من سنگ می شوم» به نویسندگی ناهید مرادی و کارگردانی یگانه یوسف در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید