عوض کردن پوشک کودک، ممکن است برای مادر یا پدر بسیار خوشایند نباشد، اما تعویض پوشک قسمت مهمی از  مراقبت نوزاد است و برای سلامت و بهداشت او ضروری است. تغییر پوشک هر زمان که خیس و کثیف باشد، به جلوگیری از تحریک و بثورات پای نوزاد کمک می کند.

نکات مفید برای عوض کردن پوشک کودک

کودکی که در خواب است نیازی به تعویض پوشک ندارد، مگر در مواردی که نوزاد تب کرده باشد، زیرا حرارت بالای بدن موجب تعریق و در نتیجه مرطوب شدن پوشک می شود. در این صورت باید پوشک او را عوض کنید.

 نکات لازم که باید قبل از آماده شدن برای تعویض پوشک بدانید

قبل از آماده شدن برای تعویض پوشک، مطمئن شوید که موارد ضروری تعویض پوشک را در کنار خود دارید.

  • توپ پنبه ای، دستمال مرطوب  و حوله تمیز

 برای نوزادان زیر ۱ ماه و افرادی که بثورات پوشک دارند، از آب گرم و یک توپ پنبه ای برای تمیز کردن نوزاد و یک دستمال تمیز برای خشک کردن استفاده کنید.

· لباس و شورت اضافی

اگر رطوبت از پوشک درز کرده باشد، ممکن است به تعویض لباس نیاز داشته باشید. اگر از پوشک پارچه ای استفاده می کنید، برای کودک شورت یا شلوار ضد آب تهیه کنید.

  • پماد برای جلوگیری و یا تسکین بثورات

 اگر کودک بثورات یا حساسیت به پوشک داشته باشد، از  لوسیون، روغن کودک یا پودر بدون عطر برای چرب کردن ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

  • لمس و خواندن آرام

صدای ملایم و لمس می تواند تعویض پوشک را آسانتر کند. شما نیز این کار را  راحت تر انجام خواهید داد.

  • اسباب بازی

اسباب بازی مورد علاقه کودک مانند جعبه موسیقی یا یک اسباب بازی مکانیکی برای سرگرم کردن کودک در کنار خود داشته باشید.

پس از آماده سازی همه این وسایل، زمان تعویض پوشک کودک است.

مراحل عوض کردن پوشک کودک

ابتدا دستان خود را بشویید و خشک نمایید. اگر این امکان پذیر نیست، با یک دستمال مرطوب دستان خود را پاک کنید و مراحل زیر را دنبال نمایید.

· کودک خود را روی یک سطح تمیز، نرم و بی خطر قرار دهید.

· پوشک را باز کرده و کودک خود را تمیز کنید. پوشک را از کودک جدا کرده و به خوبی او را تمیز کنید. تا حد ممکن کثیفی ها را با خود پوشک پاک کنید، سپس پاهای نوزاد را بلند کرده و قسمت جلوی کودک را به خوبی با آب گرم یا دستمال مرطوب نظافت کنید. نظافت تمام چین و چروک های پای کودک را فراموش نکنید. سپس هر دو پا را بلند کرده و پشت کودک را کاملاً تمیز نمایید.

· پوشک تمیز را زیر پای کودک قرار داده و آن را به خوبی ببندید. پس از پاک کردن پاهای کودک و قبل از رها کردن پاها، یک پوشک تازه را در زیر باسن او قرار دهید. پاهای کودک را به دقت خشک کنید. اگر بند ناف هنوز وصل شده و از پوشک مخصوص نوزادان استفاده نمی کنید، پوشک را به سمت پایین بکشید تا آن منطقه در معرض هوا قرار گیرد و از مرطوب شدن محفوظ بماند. حالا پوشک را محکم ببندید تا دچار نشت نشود، اما نه آنقدر محکم که کودک دچار سوزش یا قرمزی شود.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید