وزیر دفاع چین با همتای استرالیایی خود ضمن دیدار بر افزایش همکاری دفاعی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش سلام نو 'وی فونگ خه' و 'کریستوفر پاین' همتای استرالیایی وی در این ملاقات در خصوص اختلافات دو کشور نیز رایزنی کردند.

این ملاقات در شرایطی صورت می گیرد که استرالیا در دریای جنوبی راهبردهای خود را با آمریکا برای افزودن بر فشارها هماهنگ کرده و در داخل نیز در حال توقف فعالیت شرکت هواوی چین است و می گوید چینی ها با استفاده از ابزارهای مخابراتی و سرمایه گذاری در استرالیا از این کشور جاسوسی می کنند.

پاین در این دیدار گفت ما خواستار افزایش همکاری دفاعی با چین هستیم اما بر این باوریم که پکن باید اصول احترام متقابل و برابری را در نظر داشته باشد.

وزیر دفاع چین هم در این نشست تاکید کرد بدون همکاری و ارتباطات سالم و با ثبات و مناسب، دو کشور نمی توانند از منافع خود و ارتباطات فیمابین حفاظت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد استرالیا راهبردهایش را با چین هماهنگ کرده و با این کشور در مسیر همکاری های بیشتر با احترام متقابل همگام شود.

استرالیا که بیانیه همکاری نظامی با چین را در هفته گذشته امضا کرد می گوید هدف این است که مناسبات دوستانه میان ارتش های دو کشور قوی تر شود.

در کنار این دیدار، وزیر دفاع استرالیا همچنین امروز جمعه از پایگاه نظامی چین در استان گوانگ دونگ در منطقه جنوبی چین دیدن کرد.

این سفر پس از آن صورت می گیرد که 'یانگ هونگجون' دیپلمات سابق چین که تبعه استرالیا شده است پس از ورود به این کشور در اواسط ماه جاری میلادی از سوی پکن بازداشت شد و استرالیا خواستار رسیدگی شفاف به این پرونده شده است.

پاین نیز گفته است کشورش بشدت بابت بازداشت این شهروند استرالیایی نگران است و از چین توضیحات بیشتری در این باره می خواهد و رایزنی با دولت چین در این خصوص ادامه خواهد یافت.

وزیر دفاع استرالیا درباره اختلافات دریای جنوبی هم گفت که ما خواستار تحول خاصی در منطقه نیستیم اما حق مالکیت چین بر کل دریای جنوبی مورد سوال است کانبرا بر این باور است که آب های بین المللی می تواند محل حضور کشتی های کشورهای دیگر باشد و این کشور نیز جنگنده ها، هواپیماها و ناوهایش را به منطقه اعزام می کند.

/ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید